O MUDI-UEM como espaço de aprendizagem para licenciandos em Pedagogia:

experiência do ensino de Ciências não formal

Authors

  • Rauana Santander Universidade Estadual de Maringá
  • Poliana Barbosa da Riva UEM

DOI:

https://doi.org/10.52521/revccc.v2i5.14771

Keywords:

MUDI-UEM, Ensino de Ciências, Licenciandos

Abstract

This research aimed to investigate the experiences before and after the didactic visit of 25 undergraduate students from the Pedagogy course at MUDI-UEM, in order to investigate their reflections on the museum as a resource and non-formal space for teaching Science in the initial years. . For this, two questionnaires were applied: a pre-questionnaire, applied before the didactic-pedagogical visit, and a post-questionnaire, applied later.  Initially, it was found that, despite MUDI-UEM being one of the university's spaces, the majority of undergraduates did not know about this location. However, the undergraduates were able to list skills, abilities, advantages and disadvantages of using the museum as a teaching and learning space, verifying its potential. Finally, in general, the graduates concluded that, like schools, non-formal spaces are spaces that enable dialogues about everyday issues and playfulness in the educational process.

 

References

CAZELLI, S. Ciência, Cultura, Museus, Jovens e Escolas: quais as relações? Tese de doutorado. Faculdade de Educação - PUC/RJ, Brasil: Rio de Janeiro. 2005. Disponível em: <https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=7122@1>. Acesso em: 06.dez. 2024.

CHAGAS, I. Aprendizagem não formal/formal das ciências. Relações entre os museus de ciência e as escolas. p. 1-17, 1993. Disponível em: <http://www.ie.ulisboa.pt/pls/portal/docs/1/298079.PDF>

COOMBS, P. H. La crisis mundial de la educación. Perspectivas actuales. Santillana: Madrid, 1985.

FARIA, R. L.; JACOBUCCI, D. F. C.; OLIVEIRA, R. C. Possibilidades de ensino de Botânica em um espaço não-formal de Educação na percepção de professores de Ciências. Revista Ensaio, v.13, n.1, p. 87-104, 2011.

FORDHAM, P. E. Informal, non-formal and formal education programmes. YMCA George Williams College ICE301 lifelong learning unit, v. 2, 1993.

GARCIA, M. H. B.; PERIN, P. C.; SA, M. B. Z. Investigação da visão de alunos de licenciatura acerca das potencialidades de um museu interativo como instrumento de ensino. In: Anais XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, XII ENPEC Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN. Anais eletrônicos… Natal, 2019. Disponível em https://abrapec.com/enpec/xii-enpec/anais/resumos/1/R1277-1.pdf Acesso em 15.dez.2024.

GRUZMAN, C.; SIQUEIRA, V. H. F. O papel educacional do Museu de Ciências: desafios e transformações conceituais. Revista electrónica de Enseñanza de las ciências. V.6, n.2; p.402-423, 2007.

GUIZELLINI, V. S.; ALVES, E. F.; VIDOTTI, A. P. O MUNDO DOS DINOSSAUROS: UMA AVENTURA FASCINANTE DE DIVERSÃO E CONHECIMENTO. In: ANAIS DO XXVL CONGRESSO BRASILEIRO DE PALEONTOLOGIA, 2019, Uberlândia. Anais eletrônicos..., Galoá, 2019. Disponível em: <https://proceedings.science/cbp-2019/trabalhos/o-mundo-dos-dinossauros-uma-aventura-fascinante-de-diversao-e-conhecimento?lang=pt-br>. Acesso em: 30.dez. 2024.

LIMA, J. A. A.; BERNARDO, J. R. R. Ação educativa e prática social: possibilidades didáticas em museus de ciências. Revista Diálogo Educacional, v. 21, n. 69, p. 521-538, 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/de/v21n69/1981-416X-rde-21-69-521.pdf Acesso em: 31.dez.2024.

MARANDINO, M. Transposição ou recontextualização? Sobre a produção de saberes na educação em museus de ciências. Revista Brasileira de Educação, v.26, p.95-108, 2004.

MARANDINO, M. Ação educativa, aprendizagem e mediação nas visitas aos museus de ciências. In: MASSARANI, L. Workshop Sul-Americano e escola de mediação em Museus e Centros de Ciência. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2008.

MARANDINO, M. (org.) Educação em museus: a mediação em foco. São Paulo: Geenf/FEUSP, 2008.

MINAYO, M. C. S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p. 621-626, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/39YW8sMQhNzG5NmpGBtNMFf/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 8 jul. 2024.

MINAYO, M. C. S.; GOMES, R. Ciência & Saúde Coletiva no contexto nacional e internacional da divulgação científica. Ciência & Saúde Coletiva, v. 20, p. 2013-2022, 2015. Disponível em https://www.scielosp.org/article/csc/2015.v20n7/2013-2022/ Acesso em 30.dez.2024.

MORAES, R.; BERTOLETTI, J.; BERTOLETTI; A.; ALMEIDA, L. Mediação em museus e centros de ciências: o caso do Museu de Ciências e Tecnologia da PUCRS. In:

MASSARANI, L.; MERZAGORA, M.; RODARI, P. (Orgs.). Diálogos & Ciência: mediação em museus e centros de ciência. – Rio de Janeiro: Casa de Oswaldo Cruz/Fiocruz, p. 56 – 67, 2007.

MUSEU Dinâmico Interdisciplinar. Histórico do Mudi. Maringá. Disponível em: https://noticiasdomudiuem.com/historico/ Acesso em: 15.dez.2024.

PROJETO Pedagógico do curso de graduação em Pedagogia. Universidade Estadual de Maringá (UEM), Campus sede Maringá, Paraná, Brasil. 2023. Disponível em https://dtp.uem.br/graduacao/pedagogia/ppc-projeto-pedagogico-do-curso-de-graduacao-em-pedagogia Acesso em 30.dez.2024.

QUADRA, G. R.; D’ÁVILA, S. Educação Não-Formal: qual a sua importância?. Revista Brasileira de Zoociências, v. 17, n. 2, 2016.

SANTOS, Saulo; TERÁN, Augusto. O uso da expressão espaços não formais no ensino de ciências. Revista Areté| Revista Amazônica de Ensino de Ciências, v. 6, n. 11, p. 01-15, 2017. Disponível em: https://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/68 Acesso em: 15.dez.2024.

SCALFI, G. A. M.; ISZLAJI, C.; MARANDINO, M. A formação de professores na perspectiva CTSA por meio de atividades nos museus de ciências. Indagatio Didactica, v. 2020, n. 4, p. 73-89, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.34624/id.v12i4.21676. Acesso em: 31. dez. 2024.

SMITH, M. K. Non Formal Education. 2001.

VERCELLI, L.C.A. Estação Ciência: espaço educativo institucional não formal de aprendizagem. In: IV ENCONTRO DE PESQUISA DISCENTE DO PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO DA UNINOVE, 4., 2011. São Paulo. Anais IV Encontro de Pesquisa Discente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNINOVE, São Paulo, 2011.

Published

2025-03-18

How to Cite

Santander, R., & Barbosa da Riva, P. (2025). O MUDI-UEM como espaço de aprendizagem para licenciandos em Pedagogia:: experiência do ensino de Ciências não formal. Conexão ComCiência, 2(5). https://doi.org/10.52521/revccc.v2i5.14771

Issue

Section

Dossiê - Experiências na Educação Não-Formal