The use of sources in the Digital History of Education
DOI:
https://doi.org/10.52521/revccc.v1i5.14476Keywords:
History of education, Digital repositories, SourcesAbstract
The present research aims to discuss the use of sources in the dimension of digital history in the field of history of education. The study therefore constitutes a space for reflection and discussion for other researchers and historians about the storage and preservation of printed sources and their future in the face of the acceleration of information in the digital environment. For the historian, the “digital turn” addressed several issues in his profession – access, storage, treatment, dissemination and management of digital tools – due to the increasing incorporation of digital technologies into society’s daily lives.
References
BRASIL, ERIC. pyHDB - ferramenta heurística para a Hemeroteca Digital Brasileira.
História da Historiografia, Ouro Preto, v. 15, n. 40, p. 186-217, set.-dez. 2022.
CASTELLS, Manuel. Prólogo: A Rede e o Ser. In: . A sociedade em rede / Manuel Castells; tradução: Roneide Venâncio Majer; atualização para 6ª edição: Jussara Simões – (A era da informação: economia, sociedade e cultura; v. 1). São Paulo: Paz e Terra, 1999.
LÉVY, Pierre . Cibercultura. São Paulo: Coleção Trans, 1999.
LUCCHESI, Anita. História e historiografia digital: diálogos possíveis em uma nova esfera pública. XXVII SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA – ANPUH. 22 a 26 de
julho de 2013.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
VIDAL, D. Humanidades digitais e cultura material (escolar). History of Education in Latin America - HistELA, [S. l.], v. 5, p. e30136, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/histela/article/view/30136. Acesso em: 17 jul. 2024.
MEDEIROS NETA, O. M. de; DANTAS, L. R. S.. O ofício do historiador na Era Digital: entre os desafios e as potencialidades produzidas pelas tecnologias digitais. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 3, n. 3, p. e335597, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i3.5597. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5597. Acesso em: 27 ago. 2024.
NOIRET, Serge. História Pública Digital │ Digital Public History. Liinc em Revista, [S. l.], v. 11, n. 1, 2015. DOI: 10.18617/liinc.v11i1.797. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/3634. Acesso em: 12 abr. 2024.
RÜSEN, Jörn. Teoria da História: uma teoria da História como ciência. Trad.: Estevão C. de Resende Martins. Curitiba, PR: Editora da UFPR, 2015.
ROSENZWEIG, Roy. Escassez ou abundância? a preservação do passado. In: Clio Conectada: O futuro do passado na era digital. Belo Horizonte: Autêntica, 2022. p. 35-82.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Débora Cristina de Souza Pereira , Lidemberg Régis Santos Dantas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.