The use of sources in the Digital History of Education

Authors

  • Débora Cristina de Souza Pereira Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Lidemberg Régis Santos Dantas Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.52521/revccc.v1i5.14476

Keywords:

History of education, Digital repositories, Sources

Abstract

The present research aims to discuss the use of sources in the dimension of digital history in the field of history of education. The study therefore constitutes a space for reflection and discussion for other researchers and historians about the storage and preservation of printed sources and their future in the face of the acceleration of information in the digital environment. For the historian, the “digital turn” addressed several issues in his profession – access, storage, treatment, dissemination and management of digital tools – due to the increasing incorporation of digital technologies into society’s daily lives.

Author Biographies

Débora Cristina de Souza Pereira , Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd/UFRN). Integra o grupo de pesquisa em História da Educação na mesma instituição.

Lidemberg Régis Santos Dantas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e mestrando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd/UFRN). Participa do grupo de pesquisa em História da Educação na mesma instituição.

References

BRASIL, ERIC. pyHDB - ferramenta heurística para a Hemeroteca Digital Brasileira.

História da Historiografia, Ouro Preto, v. 15, n. 40, p. 186-217, set.-dez. 2022.

CASTELLS, Manuel. Prólogo: A Rede e o Ser. In: . A sociedade em rede / Manuel Castells; tradução: Roneide Venâncio Majer; atualização para 6ª edição: Jussara Simões – (A era da informação: economia, sociedade e cultura; v. 1). São Paulo: Paz e Terra, 1999.

LÉVY, Pierre . Cibercultura. São Paulo: Coleção Trans, 1999.

LUCCHESI, Anita. História e historiografia digital: diálogos possíveis em uma nova esfera pública. XXVII SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA – ANPUH. 22 a 26 de

julho de 2013.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

VIDAL, D. Humanidades digitais e cultura material (escolar). History of Education in Latin America - HistELA, [S. l.], v. 5, p. e30136, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/histela/article/view/30136. Acesso em: 17 jul. 2024.

MEDEIROS NETA, O. M. de; DANTAS, L. R. S.. O ofício do historiador na Era Digital: entre os desafios e as potencialidades produzidas pelas tecnologias digitais. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 3, n. 3, p. e335597, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i3.5597. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5597. Acesso em: 27 ago. 2024.

NOIRET, Serge. História Pública Digital │ Digital Public History. Liinc em Revista, [S. l.], v. 11, n. 1, 2015. DOI: 10.18617/liinc.v11i1.797. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/3634. Acesso em: 12 abr. 2024.

RÜSEN, Jörn. Teoria da História: uma teoria da História como ciência. Trad.: Estevão C. de Resende Martins. Curitiba, PR: Editora da UFPR, 2015.

ROSENZWEIG, Roy. Escassez ou abundância? a preservação do passado. In: Clio Conectada: O futuro do passado na era digital. Belo Horizonte: Autêntica, 2022. p. 35-82.

Published

2025-01-13

How to Cite

Cristina de Souza Pereira , D., & Régis Santos Dantas, L. (2025). The use of sources in the Digital History of Education. Conexão ComCiência, 1(5). https://doi.org/10.52521/revccc.v1i5.14476