Inclusive Education in Salvador: challenges and tensions in public schools

Authors

  • João Max Conceição de Oliveira Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.52521/revccc.v1i5.14469

Keywords:

School Inclusion, Educational Policies, Critical Theory of Society

Abstract

This text aims to present ongoing research on the school inclusion of people with disabilities, neurodevelopmental disorders and learning in state public education in Salvador, its advances and tensions in the inclusive process. Based on the Critical Theory of Society, the research considers the application of inclusive policies provided for in the National Special Education Policy and the Guidelines for Inclusive Education in Bahia. The empirical work takes place in two schools, one with a Multifunctional Resource Room and the other without, through semi-structured interviews and observations. The results show a gap between theory and practice, highlighting legislative advances, but also persistent barriers and prejudices. It is concluded that the research seeks to propose reflections and interventions to improve the relationship between inclusive policies and their practice in schools.

Author Biography

João Max Conceição de Oliveira , Universidade do Estado da Bahia

Graduado em Licenciatura em Desenho e Plástica (UFBA), com Pós-Graduação em Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva (UNEB). Mestrado em Educação e Contemporaneidade (UNEB). Doutorado em Educação em andamento (UNEB).

References

ADORNO, Theodor Wiesengrund. Teoria da Semicultura. In: ¬¬¬ADORNO, Theodor Wiesengrund. Primeira Versão. Editor: Nilson Santos. Porto Velho: Edufro, 2005. 19 p. Disponível em: http://www.primeiraversao.unir.br/atigos_pdf/191_.pdf. Acesso em 15 de julho de 2024.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. Tradução Maria Inês Corrêa Nascimento et al. Revisão técnica Aristides Volpato Cordioli et al. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.

¬¬BAHIA. Diretrizes da Educação Inclusiva no Estado da Bahia. Salvador, BA: Secretaria da Educação, 2017. 148 p. Disponível em:

http://escolas.educacao.ba.gov.br/educacaoespecial1. Acesso em 10 de junho de 2024.

¬¬¬BRASIL. Declaração de Salamanca Sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas. Brasília, DF: 1994. 17 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf

¬¬¬¬BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: MEC/SEESP, 2008. 19 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf . Acesso em 20 de julho de 2024.

BRASIL. Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 1996. 64 p. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf. Acesso em 7 de maio de 2024.

CARVALHO, Rosita Edler; et tal. Educação inclusiva: com os pingos nos “is”, 4° Edição, Porto Alegre, ed. Mediação, 2006. 176 p.

CROCHÍK. José Leon ...[et al.]. Inclusão e discriminação na educação escolar. Campinas, SP: Editora Alínea, 2013. 168 p.

MINAYO, Maria Cecilia de Souza. O desafio da pesquisa social. In: DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu; MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, métodos e criatividade. 22ª edição. Petrópolis: Vozes, 2002, p. 9-15.

ORNELLAS, Maria de Lourdes. [Entre]vista: a escuta revela. Salvador: EDUFBA, 2011. 95 p.

SERRA RUFO, Dora., DA SILVA REGINALDO, Fabiane, CROCHIK, José Leon. (2023). Bullying , maus-tratos e desempenho escolar. In Teoria E Prática Da Educação, 26(1), e67926. https://doi.org/10.4025/tpe.v26i1.67926

Published

2025-01-13

How to Cite

Max Conceição de Oliveira , J. (2025). Inclusive Education in Salvador: challenges and tensions in public schools. Conexão ComCiência, 1(5). https://doi.org/10.52521/revccc.v1i5.14469