Construction of didactic sequences in Basic Education: interfaces and possibilities
DOI:
https://doi.org/10.52521/revccc.v1i5.14462Keywords:
Education, Innovation, Intervention, Technology, Digital bookAbstract
The theme of this article portrays data collected from dissertations defended in 2022 and 2023, to obtain the title of master in New Digital Technologies in UniCarioca Education. The problematization of the research aimed to re-signify Portuguese Language and Mathematics activities, with the objective of closing students' gaps in relation to the contents of narrative writing, grammatical analysis and mathematical operations, which fell short of what was expected when they were tested in the assessments. The Didactic Sequences permeated by digital technologies, known as SD's, were applied by teachers and with teachers, in the municipal network of Rio de Janeiro in classes of the early years. The methodologies used were the observation and analysis of the data, presented in a qualitative research perspective. Focusing on students with difficulties. Therefore, the SD's with differentiated proposals to meet the difficulties of the students.
References
Alves, L. L. A importância da matemática nos anos iniciais. EREMATSUL– Encontro Regional de Estudantes de Matemática do Sul, v. 22, 2016.
Arantes, Sheila da Silva Ferreira. Reforço Escolar nas Sociedades Civis em prol da Alfabetização: Interface entre Sequência Didática e Tecnologias Digitais. Dissertação (Mestrado Profissional em Novas Tecnologias Digitais na Educação) - Centro Universitário Carioca, Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: <https://proximal.unicarioca.edu.br/portal/reforco-escolar-em-sociedades-civis-em-prol-da-alfabetizacao-interface-entre-sequencia-didatica-e-tecnologias-digitais/>. Acesso em: 20 agosto. 2024.
Araújo, Júlio César. Internet & Ensino: Novos gêneros, outros desafios, ed. Singular, Rio de Janeiro, 2009.
Archanjo, Rafaela Luiz da Silva; SANTOS, Rafael Teixeira dos. CANVA. Simpósio, [S.l.], n. 8, mar. 2020. ISSN 2317-5974.
Árvore. E-books: o que são e como utilizá-los como ferramenta pedagógica? Disponível em: https://www.arvore.com.br/blog/e-books-o-que-sao-e-como-utiliza-los-como-ferramenta-pedagogica. Acesso em: 20 agosto. 2024.
Batista, A. A. R. Ressignificando a prática docente: Utilizando a realidade
aumentada como estratégia à promoção da leitura e escrita. Orientador: Victor
Gonçalves Glória Freitas. 2021. Dissertação (Mestrado). Centro Universitário do Rio
de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021.
Delpech, Alexandre. A facilitação do ensino de Morfologia na escola: o trabalho com textos, 2008, Departamento de Letras, UERJ, Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/soletras/article/view/4735, Acesso em 11 de novembro de 2021. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/soletras/article/view/4735. Acesso em: 20 agosto. 2024.
Deterding, S. et al. Em Proceedings International Academic Mindtrek Conference: Envisioning Future Media Environments, Tampere, 2011.
Dolz, J. Sequências Didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: (Ed.). Gêneros orais e escritos na escola. Coleção as faces da linguística aplicada. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2004.
Dos Santos, J. F.; Teles, R. de M. Um estudo sobre o algoritmo da subtração com reserva: A interpretação do professor para erros cometidos pelos alunos. Recife (PE): CE-UFPE, 2015.
Educacional. Quais são as vantagens do livro digital para a escola? Disponível em: https://educacional.com.br/tecnologia-educacional/vantagens-do-livro-digital/. Acesso em: 20 agosto. 2024.
Freitas, Neliane Alves de; Et. Al. Prática pedagógica com celular e Stop-motion em interdisciplinaridade com Artes. In: Workshop de Informática na Escola, 2016, Uberlândia. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2016.
Inersaberes. Ebook: quais as vantagens para o ensino superior? Disponível em: https://www.intersaberes.com/blog/ebook-quais-as-vantagens-para-o-ensino-superior/. Acesso em: 20 agosto. 2024.
Lautert, S. L. As dificuldades das crianças com a divisão: um estudo de intervenção. 2005
Machado, A. R. An experience in advice for teaching and materials preparation for the teaching of writing at a university. DELTA., São Paulo, v. 16, n. 1, 2000
Martins, N.et Al, C. The Use of Applets in Understanding Fundamental Mathematical Concepts in Initial Teacher’s Training. In M. Tsitouridou, T. Mikropoulos, & J. Diniz (Eds.), Communications in Computer and Information Science, 2019. (pp. 307-318). doi: 10.1007/978-3-030-20954-4.
Monteiro, Jean Carlos DA Silva PADLET: um novo modelo de organização de conteúdo hipertextual. Revista Encantar, v. 2, p. 01-11, 17 jul.
Disponível em:
<https://www.revistas.uneb.br/index.php/encantar/art icle/view/9077>. Acesso em: 20 agosto. 2024.
Oliveira, Gisele Pereira; Pereira, Ana Carolina Costa. A aliança entre Tecnologias do passado e Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação via Investigação Científica. Revista de Educação Matemática, v. 18, 20 jul. 2021. Disponível em:
http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat- SP/article/view/523/264. Acesso em: 15 jun. 2022.
Oliveira, M. M. de. Sequência didática interativa. Petrópolis: Vozes, 2013.
Oliveira, C. I.; Moretto, M.; O gênero texto como objeto de ensino na produção escrita. Cartas, [S. l.], n. 58, p. 87-110, 2019. DOI: 10.5902/2176148534807. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/34807. Acesso em: 24 jul. 2023.
Santos, Edmea: Carvalho, Felipe. Teorizações iniciais: práticas educacionais e tecnologias digitais em rede, 2021, Revista docência e cibercultura, volume 5, número 1, disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/article/view/57293/36766, Acesso em: 19 de agosto de 2023.
Soppelsa, J. J. C.; Fontana, A. Superando as dificuldades com a divisão através da utilização de jogos. Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática, 2016.
Viana, A. de S. Silva, J. D. da. Dificuldades com a operação de multiplicação no 6o ano do Ensino Fundamental. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 05, Ed. 11, Vol. 20, pp. 82-92. novembro de 2020.
Vieira, Sílvia R.; Durval, Luiz F. da S.; O tratamento do componente gramatical nos cadernos pedagógicos da rede municipal de ensino: breve diagnóstico em Gramática, Variação e ensino: diagnóstico e propostas pedagógicas, 2018, editora FAPERJ, São Paulo, páginas 7 e 9.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar, Porto Alegre, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Claudete de Lima Chafin, Luciana Jesus de Souza, Bruno Virginio Neri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.