Extension Project (NEDIMPE): Learning about Teaching Planning
Keywords:
NEDIMPE, Teaching Planning, ExtensionAbstract
This study aims to understand what learning is constituted by the members of the Nucleus of Studies on Didactics, Interaction and Research Methodologies in Education - NEDIMPE on teaching planning. The research was developed through a qualitative approach. A questionnaire was applied to the participants, seeking to understand the learning acquired during their participation in the project, focusing on their experiences and knowledge arising from their participation in NEDIMPE. We had as a theoretical basis the reading and reflection of the texts of the following authors: Assis, Barros and Cardoso (2013); Conceição et al (2019); Gil (2002); Gonçalves et al (2014); Haydt (2006); Klosouski and Reali (2008); Marconi and Lakatos
(2003); and Nunes and Silva (2011). Thus, it is evident that teaching planning is a moment that teachers have to be able to organize their next classes, reflect on their pedagogical practices and develop teaching methods.
References
ASSIS, Renata Machado de; BARROS, Marcos Oliveira; CARDOSO, Natália Santos. Planejamento de ensino: algumas sistematizações. Itinerarius Reflectionis, Goiânia, v. 4, n. 1, 2013. Disponível em: https://revistas.ufj.edu.br/rir/article/view/20404. Acesso em: 10 ago. 2023.
CONCEIÇÃO, Joecléa Silva; SANTOS, Joelma Felix dos; MOURA SOBRINHO, Maria do Carmo Araujo; OLIVEIRA, Márjori Aparecida Rocha de. A importância do planejamento no contexto escolar. Faculdade São Luís de França. v. 4, 2019. Disponível em: https://portal.fslf.edu.br/wp-content/uploads/2016/12/A-IMPORTANCIA-DO-PLANEJAMENTO.pdf. Acesso em: 05 ago. 2023.
GIL, Antônio Carlos. Como encaminhar uma pesquisa?. In: GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. cap. 1, p. 17-22.
GIL, Antônio Carlos. Como classificar as pesquisas?. In: GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. cap. 4, p. 41-58.
GONÇALVES, Mônica Lopes; BALDIN, Nelma; ZANOTELLI, Cladir Teresinha; CARELLI, Mariluci Neis; FRANCO, Selma Cristina. (org). Elaboração de um Projeto de Pesquisa. In: GONÇALVES, Mônica Lopes; BALDIN, Nelma; ZANOTELLI, Cladir Teresinha; CARELLI, Mariluci Neis; FRANCO, Selma Cristina. (org). Fazendo pesquisa: do projeto à comunicação científica. 4. ed. Joinville, SC: Editora Univille, 2014. cap. 1, p. 15-56.
HAYDT, Regina Célia Cazaux. O planejamento da ação didática. In: HAYDT, Regina Célia Cazaux. Curso de didática geral. 8. ed. São Paulo: Ática, 2006. cap. 4, p. 94-111.
KLOSOUSKI, Simone Scorsim; REALI, Klevi Mary. Planejamento de ensino como ferramenta básica do processo ensino-aprendizagem. Revista UNICENTRO. 5. ed. 2008. p. 1-8. Disponível em: https://arquivos.info.ufrn.br/arquivos/20150791017e202557996ca43b6b578e2/Klosouski_-_Planejamento_de_Ensino.pdf. Acesso em: 09 ago. 2023.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. In: MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003. cap. 9, p. 174-214.
NUNES, Ana Lucia de Paula Ferreira; SILVA, Maria Batista da Cruz. A extensão universitária no ensino superior e a sociedade. Mal-Estar e Sociedade, Barbacena, v.4, n.7, p.119-133, julho/dezembro 2011. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/gtic-malestar/article/view/60. Acesso em: 27 jul. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marcelo Moura Magalhães, Michele Magalhães Frutuoso, Francisco Mirtiel Frankson Moura Castro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.