Didactic Sequences and CTSA approach: an experience with the content “Trash”
Keywords:
CTSA, Environmental education, Trash, Science teachingAbstract
The contents about scientific knowledge, in the context of Basic Education, have been presented to students in a decontextualized way, with emphasis only on theoretical aspects. In this scenario, the discipline of Science is known for presenting an uncritical character and without the proper use of contextualization. These are characteristics that contribute to an aversion that prevails among students regarding the study of this discipline and encourage the development of discussions about the teaching of Science, which is the great difficulty for students in the process of learning the contents of this discipline. Given the above, an attempt was made to develop a Didactic Sequence (SD) based on the CTSA approach, with elementary school students, based on the content of Trash. We use contextualization and new didactic resources. It was observed that the use of resources was promising and good results were obtained.
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 279 p, 2011.
CACHAPUZ, Antonio.; GIL-PÉREZ, Daniel.; CARVALHO, Anna. Maria.; PRAIA, João.; VICHES, Amparo. A necessária renovação do ensino das ciências. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
CARVALHO, Anna Maria. Referenciais teóricos para análise do processo de Ensino de Ciências. Caderno de pesquisa, n. 96, 1996.
GAMA, Simone Guimarães Guerra; SOARES, Felix Alexandre Antunes; FERREIRA, Marcelo.; PAULO, Iramais Jorge Cabral. Oito traços determinantes de políticas públicas para pensar a formação continuada de professores de ciências. Experiências em Ensino de Ciências, v. 17, n. 3, p. 96-111, 2022.
GATTI, Bernardete. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação, v. 13 n. 37 jan./abr. 2008.
LEITE, Luciana Rodrigue.; RODRIGUES, Acássio Paiva.; LIMA, Maria Socorro Lucena.; MOURA, Francisco Nunes de Souza.; FIRMINO, Nairley Cardoso Sá.; NASCIMENTO, Francisco Jeovane do.; CASTRO, Eliziane Rocha.; ARAGÃO, Fabiana Martins. O uso de sequências didáticas no ensino de Química: proposta para o estudo de modelos atômicos. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 11, n. 2, p. 177-188, 2020.
LÜDKE Menga.; ANDRÉ Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU;1986.
MALDANER, Otávio Aluísio. A formação inicial e continuada de professores de química. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 2000.
MÉHEUT, Martine. Teaching-learning sequences tools for learning and/or research. In: BORESMA, K. Research and Quality of Science Education. Holanda: Spring, 2005, p. 195-207.
MESQUITA, Rosemery Dias Pereira. Uma proposta de sequência didática investigativa sobre lixo urbano e os impactos à saúde e ao meio ambiente. 2019. Tese de Doutorado. Universidade Federal do Rio de Janeiro.
MIRAS, Mariana. O ponto de partida para a aprendizagem de novos conteúdos: os conhecimentos prévios.In: COLL, C. (org.). O construtivismo em sala de aula. São Paulo: Ática, 2006
PEREIRA NETO, João Tinoco. Gerenciamento de Lixo Urbano: Aspectos Técnicos e Operacionais. 1. ed. Viçosa: Universidade Federal de Viçosa, 2007. 129 p.
RODRIGUES, Acássio Paiva.; LEITE, Luciana Rodrigues.; LIMA, José Ossian Gadelha de.; NASCIMENTO, Francisco Jeovane do.; LIMA, Maria Socorro Lucena. Proposta de uma sequência didática sobre ácidos e bases, para o ensino médio. Scientia Naturalis, v. 3, n. 3, 2021.
SANTOS, Wildson Luis Pereira.; MORTIMER, Eduardo Fleury. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência - Tecnologia - Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc., Belo Horizonte, v. 2, n. 2, p. 110- 132, dez. 2000.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Tradução de Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Acássio Paiva Rodrigues, Francisco Igor Alves Rodrigues
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.