Study on the properties of water: a didactic-investigative approach in high school
Keywords:
Investigative didactic sequence, Learning, Water propertiesAbstract
In this work, we aimed to analyze the contributions of an investigative didactic sequence (SDI). We carried out a pedagogical intervention research in a public school with high school students, where we developed a didactic sequence based on teaching by investigation, and later we analyzed the students' textual productions and the dialogue that we established in the classroom. We verified that the students were able to construct concepts related to the different properties of water. In addition, we noticed that biology teachers recognized in the lesson plan the importance of the investigative approach in effective student learning. Thus, we conclude that the SDI directed to the study of the properties of water offers conditions for the construction of scientific knowledge by the students and helped us in the construction of pedagogical knowledge from the exercise of teaching praxis.
References
ANDRADE, G. T. B. Percursos históricos de ensinar ciências através de atividades investigativas. Rev. Ensaio. Belo Horizonte. v.13. n.01. p.121-138, jan-abr, 2011.
ATROCH, R. F. S. Cianobactérias e poluição da água: uma Sequência didática para o ensino de ciências Ambientais. 2018. Dissertação (Mestrado em Ciências na Área de Ensino em Ciências Ambientais) - Instituto de Geociências, Universidade Federal do Pará, Belém, 2018.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRICCIA, V. Sobre as natureza da Ciência e o ensino. In: CARVALHO, A. M. P. de.(Org.) Ensino de Ciências por Investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2019. cap. 3, p. 111 – 128.
CACHAPUZ, A.; GIL-PEREZ, D.; CARVALHO, A. M. P.; PRAIA, J.; VILCHES, A. (Org.) A Necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2005.
CARVALHO, A. M. P. O ensino de Ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: CARVALHO, A. M. P. de. (Org.) Ensino de Ciências por Investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2019.
DAMIANI, M. F. ROCHEFORT, R. S. CASTRO, R. F. DARIZ, M. R. PINHEIRO, S. S. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Pelotas, 45, 2013.
EITERER, C. L. Metodologia de pesquisa em educação. Belo Horizonte: UFMG, Faculdadede Educação, 2010.
FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. 51. ed. Rio de Janeiro. Paz e Terra, 2021.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2018.
OLIVEIRA, C. M.; CARVALHO, A. M. P. Escrevendo em aulas de Ciências. Rev. Ciência e Educação, v. 11, n. 3, p. 374-366, 2005.
POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
REECE, J. B. Biologia de Campbell. 10 ed. São Paulo: Artmed. 2015.
SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Rev. Investigações em Ensino de Ciências, v 16, n. 1, p. 59-77, 2011.
SCARPA, D. L.; CAMPOS, N. F. Potencialidades do ensino de Biologia por Investigação. Rev. Estudos Avançados, v. 32, n. 94, 2018.
SASSERON, L. H. Interações discursivas e investigação em sala de aula: o papel do professor. In: CARVALHO, A. M. P. de. (Org.) Ensino de Ciências por Investigação: condições para implementação em sala de aula. [S.l.:s.n.], 2019, cap. 3, p. 41 – 62.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jordânia Oliveira de Sousa, Maria Elane de Carvalho Guerra, Maria Márcia Melo de Castro, Cícero Magérbio Gomes Torres
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.