Digital Education, Inequalities and Vulnerabilities in the Pandemic Context

What Does Academic Research Say About Articulated Themes?

Authors

Keywords:

Digital Education, Inequalities, Vulnerabilities, State of Knowledge

Abstract

The present study seeks to reveal the research themes privileged by research communities in the face of the articulated themes digital education, inequalities and vulnerabilities in the context of the SARS-CoV-2 pandemic, based on international academic production. For this, we use the principles of the State of Knowledge, in its exploratory-investigative qualitative approach aligned with bibliographical research. The results of this investigation point to the complexity and diversity present in studies that focus on digital education, mostly, issues related to inequalities and vulnerabilities are manifested from the practical pedagogical dimensions, educational management, organization of pedagogical work and law the education.

Author Biography

Julian Silveira Diogo de Ávila Fontoura, UNISINOS

Professor do Departamento de Estudos Especializados da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, área de Gestão e Políticas (DEE/UFRGS); Licenciado em Ciências da Natureza: Biologia e Química pelo Instituto Federal, de Educação, Ciência e Tecnologia (IFRS); Licenciado em Pedagogia pela Faculdade Mantenense dos Vales Gerais (INTERVALE); Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS); Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Desenvolve pesquisas centradas majoritariamente nas temáticas Qualidade da Educação, Contextos Emergentes, Educação Superior, Políticas Públicas para Educação e Gestão Educacional.

References

ALMEIDA, L. C.; DALBEN, A. (Re)organizar o trabalho pedagógico em tempos de covid-19: no limiar do (im)possível. Educ. Soc., v. 41, p. 1-20, 2020. Disponível: https://cutt.ly/YOLC41U. Acesso em: 04 fev. 2022.

BOURDIEU, P. O Campo Científico. In ORTIZ, R. (Org.). Bourdieu. São Paulo: Ática, 1983 (Coleção Grandes Cientistas Sociais).

BRASIL. Constituição Federal 1988. Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível em: https://cutt.ly/umlA1mc. Acesso em: 02 fev. 2022.

BRASIL. Lei Federal nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://cutt.ly/WmlA2Ya. Acesso em: 02 fev. 2022.

BRUSEKE, F. J. Risco e Contingência. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 22, n. 63, pp. 69-80, 2007. Disponível em: https://cutt.ly/GOLK6jR. Acesso em: 07 fev. 2022.

BUSSO, G. El enfoque de la vulnerabilidad social en el contexto latinoamericano: situación actual, opciones y desafíos para las políticas sociales a inicios del siglo XXI. Santiago, Chile: CEPAL, 2001.

CAIXETA, M. B. A Cooperação Sul-Sul como nova tendência da cooperação internacional: o discurso e a prática da cooperação técnica do Brasil com São Tomé e Príncipe para o combate à tuberculose. 193 fls. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Sociedade e Cooperação Internacional) – Estudos Avançados Multidisciplinares, Universidade de Brasília, Brasília, 2014.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A. Metodologia científica. 4. ed. São Paulo: Makron Books, 1996.

CHARLOT, B. A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área de saber. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 31, p. 7-18, 2006. Disponível em: https://cutt.ly/GOG3hQn. Acesso em: 02 fev. 2022.

FERREIRA, N. S. de. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade. Campinas, SP. v. 23, n. 79, 2002. Disponível em: https://cutt.ly/EOLKTk4. Acesso em: 02 fev. 2022.

FREITAS, A. R. R; NAPIMOGA, M.; DONALISIO, M. R. Análise da gravidade da pandemia de Covid-19. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 29, n. 2, p. 1-5, 2020. Disponível em: https://cutt.ly/UmlSxLI. Acesso em: 01 fev. 2022.

GARCIA, A. V.; HILLESHEIM, J. Pobreza e desigualdades educacionais: uma análise com base nos Planos Nacionais de Educação e nos Planos Plurianuais Federais. Educar em Revista, n. 2, p. 131-147, 2017. Disponível em: https://cutt.ly/ZOLKeDr. Acesso em: 02 fev. 2022.

GIUSTO, S. M. N. D.; RIBEIRO, V. M. A interferência da vulnerabilidade social sobre as oportunidades educacionais nos territórios urbanos. Educação em Perspectiva, v. 10, p. 1-14, 2019. Disponível em: https://cutt.ly/sOLJRpM. Acesso em: 6 fev. 2022.

GUZZO, R. S. L.; EUZEBIOS FILHO, A. Desigualdade social e sistema educacional brasileiro: a urgência da educação emancipadora. Escritos educ., v. 4, n. 2, p. 39-48, 2005. Disponível em: https://cutt.ly/mOLJ9HS. Acesso em: 02 fev. 2022.

JAKIMIU, V. C. de. L. O Direito à Educação no Contexto da Pandemia (Covid-19) no Brasil: Projetos de Formação em Disputa. Revista Interinstitucional Artes de Educar, v. 6, p. 94-117, 2020. Disponível em: https://cutt.ly/5mlSQxz. Acesso em: 02 fev. 2022.

KATZMAN, R. Vulnerabilidad, activos y exclusión social en Argentina y Uruguay. Santiago de Chile, OIT- Ford. 1999.

MARTÍNS, J. de. S. Reflexão crítica sobre o tema da exclusão social. In: MARTÍNS, J. de. S. A sociedade vista do abismo? novos estudos sobre exclusão, pobreza e classes sociais. Petrópolis: Vozes, 2004.

MINAYO, M. C. de S. Conceito de metodologia de pesquisa. In: MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 15.ed. Petrópolis: Vozes, 2000.

MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. Disponível em: https://cutt.ly/GOLK6jR. Acesso em: 07 fev. 2022.

MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E.; Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG. v. 20, p. 1-35, 2020. Disponível em: https://cutt.ly/PP51Hmk. Acesso em: 25 fev. 2022.

MOROSINI, M. C.; KOHLS-SANTOS, P.; BITTENCOURT, Z. Estado do Conhecimento: Teoria e Prática. Curitiba: Editora CRV, 2021.

MOSER, C. The asset vulnerability framework: reassessing urban poverty reduction strategies. Elsevier Science, v. 26, n.1, 1998. Disponível em: https://cutt.ly/mOLLI5G. Acesso em: 07 fev. 2022.

MUSIAL, D. C.; MARCOLINO-GALLI, J. F. Vulnerabilidade e risco: apontamentos teóricos e aplicabilidade na Política Nacional de Assistência Social. O Social em Questão, n. 44, p. 291-306, 2019. Disponível em: https://cutt.ly/fOLL3Zb. Acesso em: 07 fev. 2022.

OLIVEIRA, S. M. de.; RODRIGUES, S. F. R. Práticas Pedagógicas em Tempos de Pandemia: Dilemas e Desafios. Revista Educação Básica em Foco, v. 2, n.4, p. 1-6, 2021. Disponível em: https://cutt.ly/tOLBkp0. Acesso em: 07 fev. 2022.

PAYNE, G. Social divisions. New York: Santin´s Martin Press, 2000.

PAZ, A. A.; SANTOS, B. R. L. dos; EIDT, O. R. Vulnerabilidade e envelhecimento no contexto da saúde. Acta Paulista de Enfermagem, v.19, n.3, p. 338-342, 2006. Disponível em: https://cutt.ly/LOLZwpq. Acesso em: 07 fev. 2022.

RIBEIRO, C. A. C. Desigualdade de oportunidades e resultados educacionais no Brasil. Dados Revista de Ciências Sociais, v. 54, n. 1, p. 41-87, 2011. Disponível em: https://cutt.ly/POLZnjw. Acesso em: 07 fev. 2022.

RIBEIRO, V. M.; VÓVIO, C. L. Desigualdade escolar e vulnerabilidade social no território. Educar em Revista, n. 2, p. 71-87, 2017. Disponível em: https://cutt.ly/2OLJZRN. Acesso em: 02 fev. 2022.

SANTOS, M. N. dos.; ALVES, F. C.; ARRAES, A. V. A. Gestão escolar no contexto pandêmico. Ensino em Perspectivas, v. 2, n.4, p. 1–12, 2020. Disponível em: https://cutt.ly/FOLVlTO. Acesso em: 05 fev. 2022.

SCHLEMMER, E.; MOREIRA, J. A. M. Ampliando Conceitos para o Paradigma de Educação Digital OnLIFE. Interações, n. 16, v. 55, p. 103–122, 2020. Disponível em: https://cutt.ly/5OLKlFO. Acesso em: 02 fev. 2022.

SEN, A. Desigualdade reexaminada. Rio de Janeiro: Editora Record, 2001.

VIGNOLI, J. R. Vulnerabilidad Demográfica en América Latina: qué hay de nuevo? CEPAL, Santiago de Chile, 2001.

WEBER, M. A objetividade do conhecimento nas ciências sociais. In: COHN, G. (Org.). FERNANDES, F. (Coord.). Weber – Sociologia. Coleção Grandes Cientistas Sociais, 13. São Paulo: Ática, p. 79-127, 1999.

Published

2023-05-05

How to Cite

Silveira Diogo de Ávila Fontoura, J. (2023). Digital Education, Inequalities and Vulnerabilities in the Pandemic Context: What Does Academic Research Say About Articulated Themes?. Conexão ComCiência, 3(2). Retrieved from https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/10148

Issue

Section

Dossiê - Tecnologia e Educação