GAMIFICAÇÃO EM PROPOSTAS NA EDUCAÇÃO INFANTIL
DOI:
https://doi.org/10.52521/revccc.v3i4.10098Keywords:
ludicidade; gamificação; educaçãoAbstract
Playfulness is a fundamental element in people's lives. This property is what makes the human being imagine, create, smile and live every hour of his life, from the beginning of his life until his old age. That's why it is so necessary also in the school environment. The playful situations must be a constant in the school routine, permeating all spaces and, still, being part of all disciplines. Play leads the being to develop from a social, cognitive, motor, emotional and affective point of view. So this work wants to study playfulness and gamification in early childhood education
References
ARIÉS, P. História Social da Criança e da Família. 2º ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986.
AZEVEDO, Heloísa Helena; SILVA, Lucia Isabel da C. Concepção de Infância e o Significado da Educação infantil. Espaços da escola. Unijuí, n.34, ano 9. Out/Dez, 1999.
BAQUERO, Ricardo. Vygotsky e a aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental Parâmetros Curriculares
Nacionais. Secretaria de Educação Fundamental – Brasília: MEC/SEF, 1997. V.7
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria da Educação
Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil/ – Brasília: MEC/SEF, 1998. V1 introdução.
Base Nacional Comum Curricular (BNCC): “A etapa da Educação Infantil” (da página 35 até 52). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 03 dez. 2021.
COZAC, José Ricardo, Sociointeracionismo. Revista do Professor. Teorias que embasam o comportamento lúdico da criança, v. 17, n. 66, abr./jun. 2001.
CUNHA, N. H. S. Brinquedo, Desafio e Descoberta. Rio de Janeiro : FAE, 1998.
FARIA, Anália Rodrigues de. O desenvolvimento da criança e do adolescente segundo Piaget. Ed. Ática, 3º edição, 1995.
FINCK, SC.M. Educação Física e Esporte: uma visão na Escola Pública. Dissertação de Mestrado. UNIME P. Piracicaba: SP, 1995.
FREINET, C. As Técnicas Freinet da Escola Moderna. Lisboa: Editorial Estampa, 1975.
FREIRE P. Pedagogia da Autonomia. Saberes Necessários a Prática Educativa.
São Paulo : Paz e Terra, 1996.
FRIEDMANN, Adriana, Brincar: crescer e aprender, O resgate do jogo infantil, Ed. Moderna, São Paulo, 1996
Gamificação: o que é e como pode transformar a aprendizagem. Disponível em: https://www.geekie.com.br/blog/gamificacao/. Acesso em: 03 dez. 2021.
KISHIMOTO , Tizuko M. O Jogo e a Educação Infantil . São Paulo : Pioneira, 1994.
KAMII, Constance. 1987. A criança e o número: implicações educacionais da teoria de Piaget por atuação. Campinas: 6 ed..Papirus; 124p.
LEIF, J. O Jogo pelo jogo. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
KOCH, D. Friedrich Froebel, o criador do jardim-de-infância, no seu bicentenário. Convivium, São Paulo, v. 25, 1982.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. 5edição. São Paulo: Perspectiva, 2007.
INÁCIO, Raul; RIBAS, Vania; MARIA, Luciane. A gamificação e a sistemática de jogo: conceitos sobre a gamificação como recurso motivacional. In: FADEL, Luciana Maria; ULBRICHT, Vania Ribas;
BATISTA, Claudia Regina. Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=r6TcBAAAQBAJ&lpg=PP1&hl=pt-BR&pg=PT3#v=onepage&q&f=false. Acesso em: 03 dez. 2021.
PIAGET, J. A Formação do Símbolo na Criança : imitação, jogo e sonho. Rio de Janeiro : Zanar, 1978.
Sutherland, P. O desenvolvimento cognitivo atual. Lisboa: Instituto Piaget..1996.
VYGOTSKY, H. Do Ato ao Pensamento. Lisboa : Morais, 1979.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. A Formação Social da Mente . São Paulo : Martins Fontes, 1989.
Vygotsky, L. S. (1979) –Pensamento e linguagem. Lisboa: Edições Antídoto.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Otávio Barduzzi Rodrigues da Costa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.