O PIONEIRISMO EDUCACIONAL DO COLÉGIO CAXIENSE NA EDUCAÇÃO NO INTERIOR DO MARANHÃO
DOI:
https://doi.org/10.52521/bilros.v12i25.14168Keywords:
Education, School Institution, Caxiense CollegeAbstract
This article details the political-social scenario at national and local level in which the founding of Colégio Caxiense occurred, one of the first schools in the interior of Maranhão to offer secondary education, initially named “Ginásio Caxiense”, which took place on the 1st of October 1935, inserted within the political situation of the so-called “Vargas Era” and the reflections of the Francisco Campos Reform of 1931. Through a bibliographical review of the state of the art produced about the school, the study highlights the political and social context in which the Gymnasium was founded. The research sought to highlight the participation of the group of businesspeople responsible for mobilizing financial forces and political influence in the Caxias scene. The results indicate that Ginásio Caxiense played a fundamental role in local education, training thousands of students, transforming the educational scene, enabling the progression of studies that until its foundation was not possible.
References
BRASIL. Cria o Ministério da Educação e Saúde Pública. Decreto-Lei n. 19.402, de 14 de novembro de 1930. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, p. 11.470, 15 nov. 1930.Disponivel em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-19402-14-novembro-1930-515729-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em 20 jun. 2024.
BRASIL. Reforma Francisco Campos. Decreto-Lei n. 19.890, de 18 de abril de 1931. Estabelece a reforma do ensino secundário e regulamenta o funcionamento das escolas secundárias. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, p. 8.436, 22 abr. 1931. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-19890-18-abril-1931-504631-publicacaooriginal-141245-pe.html. Acesso em: 15 agos. 2024.
BRASIL. Decreto n° 21.241, de 14 de abril de 1932. Regula a organização da educação secundária no Brasil e institui o exame de admissão ao ginásio. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 14 abr. 1932. Acesso em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-21241-4-abril-1932-503517-publicacaooriginal-81464-pe.html, Acesso em: 15 de agos. 2024.
COUTINHO, Milson. Caxias das Aldeias Altas: subsídios para sua história. 2. ed. São Luis: Caxias: Prefeitura de Caxias, 2005.
GATTI JUNIOR, Décio. A história das instituições educacionais: inovações paradigmáticas e temáticas. In: ARAUJO, José Carlos Souza; GATTI JUNIOR, Décio (Org). Novos temas em história da educação brasileira: instituições escolares e educação na imprensa. Campinas: Autores Associados. Uberlândia MG: EDUFU, 2002.
LIMA FILHO. Arthur Almada. Efemérides caxienses. Imperatriz, MA: Ética, 2014.
PRADO JÚNIOR, Caio. História econômica do Brasil. 16°. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1973.
ROLIM FILHO, Claudiomar Matias. Maranhão: de província mais rica a Estado mais miserável. Brasília, 2017.
VEIGA, Cinthya Greive. História da Educação. São Paulo: Ática, 2007.
SANTOS, Maria Ivani. A Educação na Escola Normal de Caxias de 1970 a 1981. In: Cartografias Invisíveis. Caxias-MA: Academia Caxiense de Letras, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Julia Karoline Silva dos Santos, Salânia Maria Barbosa Melo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.