EDUCAÇÃO E MEMÓRIA:
REGISTROS DISCENTES DE UM CURSO DE/EM FORMAÇÃO
DOI:
https://doi.org/10.52521/bilros.v12i24.14155Keywords:
History of Education, Teacher Memory, Teacher Training, Distance EducationAbstract
This is an analysis of student records in the construction of memory and the history of education in the Pedagogy program at UNIFESO, aiming for an organized view of education. The main objective is to preserve the memories of teachers in digital format, examining the importance of teaching in teacher training. Specifically, it aims to analyze the school as an institution that preserves memory and culture. The methodology involves bibliographic research and the collection of oral narratives, establishing connections between areas of knowledge and educational practices. The conclusion is that by including the theme "Teacher Memory," it is possible to reclaim the meaning of teaching and the teaching profession. Life stories, autobiographies, representations, and accounts of training and professional experiences are some of the forms of study related to memory. The school is seen as an institution that preserves the memory and culture of a social group, integrating with the informal, educational, and digital social memory of society.
References
CANDAU, V. M. Da Didática fundamental ao fundamental da Didática. In: ANDRÉ, M. E.; OLIVEIRA, M. R. (orgs.) Alternativas do ensino de Didática. Campinas: Papirus, 1997.
CANEN, A. Formação de professores e diversidade cultural. In: Vera Maria Candau (org.) Magistério: construção cotidiana. Petrópolis: Vozes, 1997. p. 205-236.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
GREEN, B.; BIGUM, C. Alienígenas na sala de aula. In: SILVA, Tomáz Tadeu (org.) Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 1995.
KENSKI, Vani Moreira. O papel do professor na sociedade digital. Ensinar a ensinar: didática para a escola fundamental e média. Tradução. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2001.
LIBÂNEO, J.C. Produção de saberes na escola: suspeitas e apostas. In: CANDAU, Vera Maria (org.) Didática, currículo e saberes escolares. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.
LIBÂNEO, J.C. Educação: Pedagogia e Didática: o campo investigativo da pedagogia e da didática no Brasil: esboço histórico e buscas de identidade epistemológica e profissional. In: PIMENTA, S. G. (org.) Didática e formação de professores: percursos e perspectivas no Brasil e em Portugal. São Paulo: Cortez, 1997.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
NÓVOA. A. (org.). Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, A. (org.) Vida de professores. Porto: Porto Editora, 1999 (b).
PERRENOULD, P. Formar professores em contextos sociais em mudança: prática reflexiva e participação crítica. Revista Brasileira de Educação, n. 12, set./dez. 1999.
SANTOS, Ana Lúcia C. dos; GRUMBACH, Gilda Maia. Didática. vol. 1, 2ª ed., Rio de Janeiro: Fundação Cecierj, 2014.
ZEICHNER, K. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: EDUCA/Professores, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana Cristina Borges López Monteiro Francisco, Jessica Coelho de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.