PROFISSIONALIZAÇÃO NA ESCOLA NORMAL DE ASSÚ:
TRAJETÓRIA DE ADALGIZA EMÍDIA DA COSTA (1937-1940)
DOI:
https://doi.org/10.52521/bilros.v12i24.14153Keywords:
Normal School, Teacher Professionalization, Adalgiza Emídia da Costa, Rio Grande do NorteAbstract
This research aims to analyze the paths of teacher professionalization at the Assú Normal School through the lens of Adalgiza Emídia da Costa's trajectory (1937-1940). It is based on a documentary corpus from public and private archives, such as the collection of Educandário Nossa Senhora das Vitórias, the digital repository of the Image Laboratory at the Federal University of Rio Grande do Norte, and the personal archive of a local memoirist. The sources are analyzed through a theoretical-methodological framework that intersects Cultural History, History of Educational Institutions, and History of Teacher Professionalization. The results suggest that the formative trajectory of the normalista, examined through historical sources, provides insights into elements related to teacher professional training at the Assú Normal School, including: the school subjects, the duration of the course, and the evaluation parameters used.
References
AMORIM, Sara Raphaela Machado de; NASCIMENTO, Francinaide de Lima Silva. Dimensões político-educacionais no processo de criação da Escola Normal Primária de Mossoró (1920-1922). In: Anais do VII Colóquio Nacional e IV Colóquio Internacional a Produção do Conhecimento em Educação Profissional: Políticas, História e Formação Docente. Anais. Natal (RN): IFRN - Campus Natal Central (CNAT), 2023.
ARAÚJO, José Carlos Souza; FREITAS, Anamaria Gonçalves Bueno de; LOPES, Antônio de Pádua Carvalho. (Orgs.). As Escolas Normais no Brasil: do império à república. 2ª ed. Campinas, SP: Editora Alínea, 2017.
BACELLAR, Carlos. Fontes Documentais: Uso e mau uso dos arquivos. In: PINSKY, Carla Bassanezi. (org.). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2008.
BARROS, José D’Assunção. Fontes Históricas: uma introdução aos seus usos historiográficos. Petrópolis: Editora Vozes, 2019.
CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. Tradução de Maria Manuela Galhardo. Lisboa: Difel, 1990.
FREIRE, Silvia Helena de Sá Leitão Morais. A cultura escolar no Colégio Nossa Senhora das Vitórias em Assú/RN (1927-1947). 2019. 157f. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.
MENEZES, Alcivânia de Oliveira; LAUREANO, Nathália Sabrina Virginio; AMORIM, Sara Raphaela Machado de. Fontes escolares, usos e possibilidades investigativas: uma experiência no acervo da Escola Estadual Juscelino Kubitscheck – Assú/RN (1966-1970). In: II Colóquio Internacional e Nacional de História da Educação Profissional Acervos e fontes para a História da Educação Profissional: do analógico ao digital. Anais. Natal: IFRN, 2022.
MENEZES, Alcivânia de Oliveira. Vida e formação: Adalgiza Emídia da Costa na educação norte-rio-grandense (1937-1956). 2024. 100 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação (POSEDUC), Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).
MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. Editando o legado pioneiro: o arquivo de uma educadora. In: MIGNOT, A.C.V.; BASTOS, Maria Helena Camara; CUNHA, Maria Teresa Santos (Orgs.). Refúgios do eu: educação, história e escrita autobiográfica. Florianópolis: Mulheres, 2000, p. 123-143.
MIGNOT, Ana Chrystina Venancio; CUNHA, Maria Teresa Santos. Razões para guardar: a escrita ordinária em e arquivos de professores/as. Revista Educação em Questão, [S. l.], v. 25, n. 11, p. 40–61, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/8286. Acesso em: 5 jun. 2023.
MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. Baú de memórias, bastidores de histórias: o legado pioneiro de Armanda Álvaro Alberto. Bragança Paulista: CDAPH, 2002.
MIGNOT, Ana Chrystina Venancio; CUNHA, Maria Teresa Santos. Razões para guardar: a escrita ordinária em e arquivos de professores/as. Revista Educação em Questão, [S. l.], v. 25, n. 11, p. 40–61, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/8286. Acesso em: 26 set. 2023.
MOGARRO, Maria João. Arquivos e educação: a construção da memória educativa. Sísifo/Revista de Ciências da Educação. N° 1 set./dez. 2006. p. 71-84. Disponível em: http://sisifo.ie.ulisboa.pt/index.php/sisifo/article/view/40. Acesso em 12.09.2022.
NASCIMENTO, Francinaide de Lima Silva. A escola normal de Natal: Rio Grande do Norte, 1908-1971. Natal/RN: IFRN, 2018. 216 p. ISBN: 978-85-94137-34-0.
NÓVOA, Antonio. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade, [S. l.], v. 44, n. 3, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/84910. Acesso em: 02 nov. 2023.
PERROT, Michelle. Minha história das mulheres. Tradução de Angela M. S. Corrêa. São Paulo: Contexto; 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alcivânia de Oliveira Menezes, Sara Raphaela Machado de Amorim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.