O (NÃO) LUGAR DA HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO NAS PESQUISAS INTERVENTIVAS PARA A FORMAÇÃO DOCENTE NOS MESTRADOS PROFISSIONAIS DA BAHIA

Authors

  • Raquel Freire Bonfim Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Cíntia Borges de Almeida Universidade Estadual de Santa Cruz

DOI:

https://doi.org/10.52521/bilros.v11i23.14146

Keywords:

Teacher Formation, History of Education, Professional Masters

Abstract

This work aims to understand the place occupied by the History of Education in the research agenda of Professional Master's Degrees focused on Basic Education at public universities in Bahia. For this purpose, it adopts the methodology of exploratory, documentar research, although it is configured as a brief analysis exercise. The results achieved show a small portion of dissertations dedicated to historical-educational investigations and, in the end, we raise possible explanations for this scenario. Characterized by contemporary times whose present dominates and overloads the interpretation of some phenomena, trying to justify itself, we see the history of education as holder of intervention possibilities, fundamental in unveiling projects, purposes and disputes that permeate educational action in the articulation between elements of permanence and transformation inherited from the past.

Author Biographies

Raquel Freire Bonfim, Universidade Estadual de Santa Cruz

Licenciada em História e Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado Profissional em Educação da Universidade Estadual de Santa Cruz (PPGE/UESC). Integrante do Grupo de Pesquisa em Política e História da Educação (GRUPPHED). Bolsista PROBOL/UESC.

Cíntia Borges de Almeida, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutora em Educação (ProPEd – UERJ). Coordenadora e Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado Profissional em Educação da Universidade Estadual de Santa Cruz (PPGE/DCIE/UESC). Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Política e História da Educação (GRUPPHED).

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Published

2023-12-15

How to Cite

BONFIM, R. F.; ALMEIDA, C. B. de. O (NÃO) LUGAR DA HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO NAS PESQUISAS INTERVENTIVAS PARA A FORMAÇÃO DOCENTE NOS MESTRADOS PROFISSIONAIS DA BAHIA. Journal of History Bilros: History(s), Society(ies) and Culture(s), [S. l.], v. 11, n. 23, 2023. DOI: 10.52521/bilros.v11i23.14146. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/bilros/article/view/14146. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS