DOCÊNCIA NÃO É DOM:
TRAJETÓRIA FORMATIVA NA DOCÊNCIA EM HISTÓRIA A PARTIR DA EXPERIÊNCIA NA RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA NO MUNICÍPIO DE ALFENAS-MG
Keywords:
Experiência, Formação, professores-pesquisadores, pandemiaAbstract
The objective of this text is to briefly reflect on the formative experience in the Institutional Pedagogical Residency Program, a History subproject, at the Federal University of Alfenas (UNIFAL-MG), developed in partnership with E.E. Dr. Napoleão Salles, under the supervision of Prof. Aline Borges Vieira Vignoli, and coordinated by Prof. Dr. Lívia Nascimento Monteiro. Between 2020 to April 2021, notably, a pandemic period of great impact. Next, the contributions and potential made possible by the program to the training of residents and the teaching experience, as students in training and future teacher-researchers, are discussed.
References
BARTHES, Roland. Le degrézéro de l'écriture. Paris: Seuil, 1972.
CARVALHO, José Sérgio F. de. A teoria na prática é outra? Considerações sobre as relações entre teoria e prática em discursos educacionais. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 16, n. 47, p. 307-322, ago. 2011.
FANON, F. Os Condenados da Terra. Rio de Janeiro, RJ: Editora Civilização Brasileira, 1968.
LIMA, Maria Socorro Lucena; PIMENTA, Selma Garrido. Estágio e docência: diferentes concepções. Poíesis pedagógica, v. 3, n. 3 e 4, p. 5-24, 2006.
MATTOS, Ilmar Rohloff de. "Mas não somente assim!" Leitores, autores, aulas como texto e o ensino-aprendizagem de História. Tempo, v. 11, n. 21, p. 5-16, 2006.
MENEGUELLO, Cristina. O lugar da sala de aula: o ensino superior mediado por tecnologias. Humanas: Pesquisadoras em Rede, 2020. Disponível em: https://www.humanasrede.com/post/o-lugar-da-sala-de-aula. Acesso em 01 nov. 2020.
MONTEIRO, Ana Maria Ferreira da Costa; PENNA, Fernando de Araújo. Ensino de História: saberes em lugar de fronteira. Educação & Realidade, v. 36, n. 1, 2011.