Colonization for Paulo Freire and the culture of silence as a problem for decolonial thought in Latin America

Authors

  • Bruno Botelho Costa

DOI:

https://doi.org/10.52521/poly.v18i3.16390

Keywords:

Paulo Freire, Colonization, Decolonial Thought, Latin-American Philosophy, Social Networks

Abstract

This work provides a discussion about colonization in the thought of the Brazilian
philosopher Paulo Freire, how his considerations on this topic converse with critical points
highlighted by other philosophers that approach the topic in Latin America, and how the notion
of culture of silence expresses aspects of colonial domination to which Latin America would
do well to concern itself with and elucidate and question, should it wish to transform the
contradiction in which it is involved, at the same time, as a product of cultural imposition and
producer or co-producer of an understanding of reality that recovers the voices oppressed by
colonization since the colonizers’ desembark to modern modes of critical thinking difusion,
even by digital means.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BEISIEGEL, Celso. Estado e educação popular: um estudo sobre a educação de adultos. São

Paulo: Pioneira, 1974.

COSTA, Bruno. Paulo Freire e os movimentos de cultura popular: a construção de uma

filosofia da educação. Curitiba: CRV, 2021.

DUSSEL. Enrique. 1492: o encobrimento do outro: a origem do mito da modernidade.

Petrópolis: Vozes, 1993.

_____. Transmodernidade e interculturalidade: interpretação a partir da filosofia da

libertação. Revista Sociedade e Educação. v. 31, n. 1, janeiro/abril 2016. Disponível em

<https://www.scielo.br/j/se/a/wcP4VWBVw6QNbvq8TngggQk/?lang=pt> Acesso em:

/07/2025.

FAUSTINO, Deivison; LIPPOLD, Walter. Colonialismo digital: por uma crítica hackerfanoniana. São Paulo: Boitempo, 2023.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros ensaios. Rio de Janeiro: Paz e Terra,

_____. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.

_____. Educação e atualidade brasileira. São Paulo: Cortez, 2001.

_____. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

GROSFOGUEL, Ramon. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas:

racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI.

Revista Sociedade e Educação. v. 31, n. 1, 2016. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/se/a/xpNFtGdzw4F3dpF6yZVVGgt/?format=pdf&lang=pt>A-cesso

em: 18/07/2025.

MIGNOLO, Walter. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira

de Ciências Sociais. v. 32, n. 94, junho/2017.

_____. Histórias locais/projeto globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento

liminar. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2020.

QUIJANO. Aníbal. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas

latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.

SILVA; Daniele; THERRIEN, Jacques. Cultura do silêncio e educação libertadora: aportes

freirianos.

TOLEDO, Caio Navarro de. ISEB: fábrica de ideologias. São Paulo: Ática, 1977

Published

2025-10-16

How to Cite

COSTA, B. B. Colonization for Paulo Freire and the culture of silence as a problem for decolonial thought in Latin America. Polymatheia - Philosophical Journal, [S. l.], v. 18, n. 3, p. e25028, 2025. DOI: 10.52521/poly.v18i3.16390. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revistapolymatheia/article/view/16390. Acesso em: 5 dec. 2025.