Art, science and educational praxis:
observing comprehensive education with Antonio Gramsci
DOI:
https://doi.org/10.32335/2238-0426.2022.12.28.7834Keywords:
art, science, integral education, gramsciAbstract
This article aims to make some reflections on the relationship between art, science, and education in the sense of a comprehensive education. The methodological theoretical contribution consists of the Philosophy of Praxis from the perspective of Antonio Gramsci’s thought. It starts from contradictions generated within the capitalist social structure to think through the educational needs of popular classes in order to achieve a political organization with another project of society.
Downloads
References
Bramly, S. (2011). Leonardo da Vinci, artista scienziato, filosofo. Milano, Italia: Mondadori.
Dias, E. F. (2012). Revolução passiva e modo de vida: ensaios sobre as classes subalternas, o capitalismo e a hegemonia. São Paulo: Editora José Luís e Rosa Sundermann.
Drummond de Andrade, C. (1973). A falta que ama. In Autor, Poesia completa e prosa (pp. 414-422). Rio de Janeiro, RJ: José Aguilar.
Gramsci, A. (1975a). Scritti Giovanili (1914-1918). Torino, Italia: Einaudi.
Gramsci, A. (1975b). Lettere dal carcere. Torino, Italia: Einaudi.
Gramsci, A. (1978). Quaderni del carcere. Torino, Italia: Einaudi.
Marx, K (1908). Misere De La Philosophie. Paris: Giard et Priére.
Marx, K. (1974). Introdução à crítica da economia política (Os Pensadores). São Paulo, SP: Abril Cultural.
Marx, K. (1980) O capital: Livro 4: teorias da mais-valia: história crítica do pensamento econômico. Rio de Janeiro: civilização Brasileira.
Schlesener, A. H. (2009). A escola de Leonardo: política e educação nos escritos de Gramsci. Brasília, DF: Liber Livro.
Sclesener, A. H. (2017). Educação, arte e ciência: breves observações sobre a obra de Leonardo da Vinci. Anais do SEFIM: Simpósio de Estética e Filosofia da Música, 3(6), 9-21.
Valéry, P. (2006). Introdução ao método de Leonardo da Vinci. São Paulo, SP: Ed. 34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, and the study is simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the study by acknowledging authorship and initial publication in this journal.