Art, science and educational praxis:

observing comprehensive education with Antonio Gramsci

Authors

  • Anita Helena Schlesener Doutora em História pela Universidade Federal do Paraná - UFPR e Professora no Programa de Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade Tuiuti do Paraná - UTP

DOI:

https://doi.org/10.32335/2238-0426.2022.12.28.7834

Keywords:

art, science, integral education, gramsci

Abstract

This article aims to make some reflections on the relationship between art, science, and education in the sense of a comprehensive education. The methodological theoretical contribution consists of the Philosophy of Praxis from the perspective of Antonio Gramsci’s thought. It starts from contradictions generated within the capitalist social structure to think through the educational needs of popular classes in order to achieve a political organization with another project of society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bramly, S. (2011). Leonardo da Vinci, artista scienziato, filosofo. Milano, Italia: Mondadori.

Dias, E. F. (2012). Revolução passiva e modo de vida: ensaios sobre as classes subalternas, o capitalismo e a hegemonia. São Paulo: Editora José Luís e Rosa Sundermann.

Drummond de Andrade, C. (1973). A falta que ama. In Autor, Poesia completa e prosa (pp. 414-422). Rio de Janeiro, RJ: José Aguilar.

Gramsci, A. (1975a). Scritti Giovanili (1914-1918). Torino, Italia: Einaudi.

Gramsci, A. (1975b). Lettere dal carcere. Torino, Italia: Einaudi.

Gramsci, A. (1978). Quaderni del carcere. Torino, Italia: Einaudi.

Marx, K (1908). Misere De La Philosophie. Paris: Giard et Priére.

Marx, K. (1974). Introdução à crítica da economia política (Os Pensadores). São Paulo, SP: Abril Cultural.

Marx, K. (1980) O capital: Livro 4: teorias da mais-valia: história crítica do pensamento econômico. Rio de Janeiro: civilização Brasileira.

Schlesener, A. H. (2009). A escola de Leonardo: política e educação nos escritos de Gramsci. Brasília, DF: Liber Livro.

Sclesener, A. H. (2017). Educação, arte e ciência: breves observações sobre a obra de Leonardo da Vinci. Anais do SEFIM: Simpósio de Estética e Filosofia da Música, 3(6), 9-21.

Valéry, P. (2006). Introdução ao método de Leonardo da Vinci. São Paulo, SP: Ed. 34.

Published

2022-01-10

How to Cite

Schlesener, A. H. . (2022). Art, science and educational praxis:: observing comprehensive education with Antonio Gramsci. Conhecer: Debate Entre O Público E O Privado, 12(28), 31–41. https://doi.org/10.32335/2238-0426.2022.12.28.7834

Issue

Section

Dossiê