Caminhos para o ensino pluriversal e intercultural de filosofia a partir da Lei 11.645/08

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52521/kg.v22i2.14943

Keywords:

pluriversalidade, interculturalidade, ensino de filosofia;, IFRO, CEFET-MG

Abstract

The article aims to explore pathways for promoting the teaching of philosophy in a way that includes, in accordance with Law 11.645/08, Afro-Brazilian and Indigenous philosophies as well. This is a topic of significant relevance, both for the teaching of philosophy specifically and for national education in general. While philosophy is still adapting to this law, requiring further reflection and practical proposals for implementation, the enactment of this law within a discipline traditionally dominated by Eurocentric references represents a transformative milestone for national education. Methodologically, the research draws on two sources: (1) our experience as philosophy teachers, and (2) theoretical references that address the challenges and pathways for promoting and practicing a pluriversal and intercultural approach to teaching philosophy, informed by the aforementioned law and its predecessor, Law 10.639/03, particularly in light of Noguera, Pontes, Gallo, and Kohan. We begin by identifying some challenges of teaching philosophy in a way that interculturally embraces the diversity envisioned by Law 11.645/08. Next, we clarify the key theoretical concepts: pluriversality and interculturality. We then propose possible pathways to overcome these challenges and effectively implement an intercultural approach to teaching philosophy that aligns with this law, based on our teaching experiences at CEFET-MG and IFRO. The experiences of teaching philosophy in a pluriversal and intercultural manner have led to significant student engagement, including participation in research and extension projects that extend beyond classroom requirements.

Downloads

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ASANTE, Molefi Kete. Os Filósofos Egípcios – Vozes Ancestrais Africanas: De Imhotep a Akhenaten. São Paulo. Editora Anans, 2022.

BRASIL. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União, 10 jan. 2003.

BRASIL. Lei n. 11.645/2008, de 10 de março de 2008. Altera a lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Brasília: Diário Oficial da União, 11 mar. 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2024.

CHAUI, Marilena. Convite à Filosofia. São Paulo: Ática, 2003.

COSTA, Matheus O. Da necessidade de aumentar a diversidade cultural no ensino universitário de filosofia. PERI, v. 15, p. 1-13, 2023. Disponível em: <https://ojs.sites.ufsc.br/index.php/peri/article/view/7186>. Acesso em 25 jan 2025.

DIRETORIA ANPOF 2023/2024. Alguns dados para pensar currículo e excelência na área de filosofia: por uma filosofia pluriversal. Site da ANPOF, 16 nov. 2023. Disponível em: <https://anpof.org.br/forum/curriculo-e-excelencia-na-area-de-filosofia/alguns-dados-para-pensar-curriculo-e-excelencia-na-area-de-filosofia-por-uma-filosofia-pluriversal>. Acesso em 25 jan. 2025.

FORNET-BETANCOURT, Raúl. Reflexiones Finales. In: Fornet-Betancourt. Elementos para una critica intercultural de la ciencia hegemónica. Aachen: Concordia, 2017.

GALLO, Sílvio; KOHAN, Walter Omar. Crítica de alguns lugares-comuns ao se pensar a filosofia no ensino médio. Filosofia no ensino médio. Petrópolis: Vozes, 2000.

JÚNIOR, L. A. de S. O “Lugar” da Filosofia no Ensino Médio. Saberes: Revista interdisciplinar de Filosofia e Educação, [S. l.], n. 6, 2011. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/938”. Acesso em: 24 out. 2024.

MALL, Ram Adhar. Intercultural Philosophy: A Conceptual Clarification. Confluence. Online Journal of World Philosophies, v.1, p.67-84, 2014. Disponível em: <https://scholarworks.iu.edu/iupjournals/index.php/confluence/article/view/514>. Acesso em 25 jan 2025.

MILLER, Josh Platzky. From the ‘History of Western Philosophy’ to entangled histories of philosophy: the Contribution of Ben Kies. British Journal for the History of Philosophy, v. 31, n. 6, p. 1234-1259, 2023. Disponível em: <https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09608788.2023.2188898>. Acesso em 25 jan 2025.

NASCIMENTO, Wanderson Flor do; BOTELHO, Denise. O currículo de filosofia brasileiro entre discursos coloniais: a colonialidade e a educação. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação, Brasília, n. 14, maio/out. 2010. Disponível em: <http://seer.bce.unb.br/index.php/resafe/article/view/5570/4658>. Acesso em 25 jan 2025.

NOGUERA, Renato; DUARTE, Valter; DOS SANTOS, Marcelo Ribeiro. Afroperspectividade no ensino de filosofia: possibilidades da Lei 10.639/03 diante do desinteresse e do racismo epistêmico. O que nos faz pensar, v. 28, n. 45, p. 434-451, 2019. Disponível em: <https://oquenosfazpensar.fil.puc-rio.br/oqnfp/article/view/693>. Acesso em 25 jan 2025.

NOGUERA, Renato. Ensino de filosofia e a lei 10.639. Rio de Janeiro: Editora Pallas, 2014.

PONTES, Katiúscia Ribeiro. Kemet, escolas e arcádeas: a importância da filosofia africana no combate ao racismo epistêmico e a lei 10639/03. Rio de Janeiro. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Filosofia e Ensino. CEFET/RJ, Rio de Janeiro: 2017.

SÁ JÚNIOR, Lucrécio Araújo de. O "Lugar" da Filosofia no Ensino Médio. Saberes: Revista interdisciplinar de Filosofia e Educação, [S. l.], n. 6, 2011. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/938>. Acesso em 27 jan. 2025.

TORRES, Haroldo da Gama et al. O que Pensam os Jovens de Baixa Renda sobre a Escola. Estudos & Pesquisas Educacionais, n. 4, São Paulo: Fundação Victor Civita, 2013. Disponível em: <https://criancaeconsumo.org.br/wp-content/uploads/2014/02/148612915-Relatorio-Jovens-Pensam-Escola.pdf>. Acesso em 25 jan 2025.

WALSH, Catherine. Interculturalidad crítica y educación intercultural. In: VIAÑA, Jorge; TAPIA, Luis; WALSH, Catherine. Construyendo interculturalidad crítica. La Paz, Bolivia: Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, 2010. p. 75-93, 2010.

Published

2025-04-09

How to Cite

PRAZERES, A. S. F.; COSTA, M. O. Caminhos para o ensino pluriversal e intercultural de filosofia a partir da Lei 11.645/08. Kalagatos, [S. l.], v. 22, n. 2, p. e25022, 2025. DOI: 10.52521/kg.v22i2.14943. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/kalagatos/article/view/14943. Acesso em: 8 may. 2025.

Issue

Section

Dossiê - Ensino de Filosofia nos Institutos Federais