Violence of/with children and young people and school:
what do papers say?
Resumo
Within the scope of a problem investigated in a doctoral thesis – that is, to understand, in the light of the work of Corazza and Foucault, how the exercise of power-knowledge, in schools, can constitute children as subjects for them to build a form of experience in common, which can overcome the phenomenon of violence committed by children and young people – this article performs a brief bibliographic analysis of some scientific productions that are connected to our thesis claim. It is concluded that the studies reinforce the thesis that the investment in the child population to lead from the neoliberal way of life, ends up inciting the practice of violence.
Downloads
Referências
BARROS, J. P. B. Dispositivo -Bullyng e governamentalidade securitária: diálogos com o pensamento de Michel Foucault. Dialectus – Revista de Filosofia [on-line], 2017, n.11, p. 50-68.
CORAZZA, S. M. História da infantilidade: a-vida-a-morte e mais-valia de uma infância sem fim. 1998. 619f. Tese (Doutorado em Educação)– Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1998.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. 34. ed. Petrópolis, Vozes, 2007.
FOUCAULT, M. In: MOTTA, M. B. (Org.). Ditos e escritos: estratégia, poder-saber (vol. IV). 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006
FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1979.
NEVES, P. R. C. Disposições de gênero e violências escolares: entre traições e outras estratégias socializadoras utilizadas por jovens alunas de uma instituição privada de São Paulo. 2013. 200f. Tese (Doutorado em Educação – Programa de Pós-Graduação em Educação)– Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
SCHEINVAR, E.; SAVIO, L. Violência escolar: efeitos da normalização e da prática penal.
Rev. Epos [online]. 2015, vol.6, n.2, p. 53-69.