Ensino de Ciências em Espaços Não Formais: Relato de Experiência com Alunos do Ensino Fundamental em uma Usina Hidrelétrica

Authors

  • Diana Denise Radiske Müller Universidade Federal de Santa Maria - UFSM/RS

DOI:

https://doi.org/10.52521/revccc.v2i5.14768

Keywords:

Energia Elétrica, Ensino de Ciências, Espaço Não Formal, Usina Hidrelétrica

Abstract

The objective of the study is to describe the use of the institutionalized Non-Formal Space "Hydroelectric Power Plant" as a pedagogical alternative for Teaching Science in Elementary School. The study, with a qualitative approach, was developed with 9th grade students of Elementary School II of a Municipal Elementary School, in the center of the city of Agudo/RS. The actions and analysis of the research data involved the stages of preparation, execution and conclusion of an investigative expedition in the space of the Dona Francisca Hydroelectric Power Plant. The class at the plant provided diverse knowledge, from theory to practice, related to the study of electrical energy, as well as safety, risks and environmental and social impacts of building a hydroelectric power plant. Thus, the use of non-formal spaces can contribute to formal teaching, enhance learning, in addition to providing opportunities for experiences beyond those of the school space.

Author Biography

Diana Denise Radiske Müller, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM/RS

Doutoranda em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da Universidade Federal de Santa Maria/RS; Mestra em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da Universidade Federal de Santa Maria/RS; Licenciada em Ciências - Habilitação em Biologia pela Universidade Luterana do Brasil - Campus Cachoeira do Sul/RS; Especialista em Educação Ambiental pela Faculdade de Ciências Sociais e Aplicadas - Xaxim/SC; Especialista em Gestão Escolar: orientação e supervisão pela Faculdade de Educação São Luís, - Jaboticabal/SP; Especialista em Gestão Educacional pela Universidade Federal de Santa Maria/RS; Professora de Ciências Físicas e Biológicas na rede municipal de Agudo/RS; Professora da área da Ciências da Natureza na rede estadual, no município de Agudo/RS.

References

BARTZIK, Franciele; ZANDER, Leiza Daniele. A Importância das Aulas Práticas de Ciências no Ensino Fundamental. Revista @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v.4, n. 8, 2016.

BATISTA, João Maik De Medeiros; LIMA, Nicácio Nascimento de. A importância dos espaços de educação não-formais no ensino de ciências e biologia: contribuições e perspectivas no processo de ensino-aprendizagem. Anais VII ENALIC. Campina Grande: Realize Editora, 2018. Disponível em: <http://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/51258> Acesso em 11 de março de 2024.

BOGDAN, Robert C. e BIKLEN, Sari K. Investigação qualitativa em Educação – uma introdução a teoria aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.

CUSTÓDIO, Douglas; LORUSSO, Jhonnata; CAVALCANTE, Lorenzo Angelo Nogueira; LOPES, Robson Ferreira. Usinas Hidrelétricas e seus Impactos Ambientais Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo IFSP Guarulhos. Anais da Exposição Anual de Tecnologia, Educação, Cultura, Ciências e Arte do Instituto Federal de São Paulo – Campus Guarulhos - v.2 2022.

DIAS, Ana Alice; SCHWANTES, Lavínia. O Uso de Maquetes no Processo de Ensino e Aprendizagem do Sistemas do Corpo Humano no Ensino Fundamental. Trabalho de Conclusão de Curso – Licenciatura em Ciências EaD. Instituto de Matemática, Estatística e Física – IMEF. Universidade Federal do Rio Grande - FURG, Rio Grande, 2021.

GOLDSCHMIDT, Andréa Inês.; SILVA, Karolina Martins Almeida e.; PARANHOS, Rones de Deus.; GUIMARAES, Simone Sendin Moreira. Ensino-Aprendizagem de Ciências e Biologia III. In: Licenciatura em Ciências Biológicas. 1ed. Cristiane Lopes Simão Lemos. (Org.) Goiânia: UFG/CIAR, 2014, v. 5, p. 257-317.

GOHN, Maria Glória. Educação não formal e cultura política. São Paulo: Cortez, 2006.

JACOBUCCI, Daniela F. C. Contribuições dos espaços não-formais de educação para a formação da cultura científica. Em Extensão, Uberlândia, v. 7, p.55-66, 2008.

MÜLLER, Diana Denise Radiske; GOLDSCHMIDT, Andréa Inês. (2022) A Educação e as Potencialidades dos Espaços Não Formais para o Ensino. In: Educação em Ciências e Matemática: Formação, Práticas e Desafios - Volume 1. 135 p. Formiga (MG): Editora Real Conhecer, 2022, p. 8-29.

RAFEH, Angelita Ana Saraiva; SANTOS, Patrícia Lessa dos. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. In: Metodologia do programa a união faz a vida: uma contribuição pedagógica no contexto escolar da prática docente em educação especial. 2016, volume 1. Cadernos PDR. Secretaria de Educação, Governo de São Paulo, 2016.

SILVA, Vládia; MUNIZ, Alexsandra Maria Vieira. A geografia escolar e os recursos

didáticos: o uso das maquetes no ensino-aprendizagem da geografia. Revista de Estudos Geoeducacionais, v. 3, n. 5, p. 62-68, 2012.

YIN, Robert K. Estudo de caso – planejamento e métodos. 2º ed. Porto Alegre: Bookman. 2001.

Published

2025-03-18

How to Cite

Müller, D. D. R. . (2025). Ensino de Ciências em Espaços Não Formais: Relato de Experiência com Alunos do Ensino Fundamental em uma Usina Hidrelétrica. Conexão ComCiência, 2(5). https://doi.org/10.52521/revccc.v2i5.14768

Issue

Section

Dossiê - Experiências na Educação Não-Formal