Extension and teach: a way to the public university
Keywords:
Extension, workshops, Enem, UniversityAbstract
The extension project was structured to strengthen and democratize the access to the Public University, presenting precise ways and techniques to take the Enem exam through interactive, online, but practical workshops. An attempt to make students glimpse the Public University as a possibility, providing the expansion of the presence of other strata of society in the public university space. It was based on a survey of data that showed that the information about Enem does not reach the students in an expressive way by the field school, highlighting the importance of the Institutional Program of Scholarship Initiation to Teaching (PIBID) in its role of interchanging school and university and subsidizing local social transformations.
References
AGRESTI, A; FINLAY, B. Métodos estatísticos para as Ciências Sociais. Porto Alegre: Penso 2012.
CARVALHO, Marco Antonio Batista; SCHRAM, Sandra Cristina. O pensar educação em Paulo Freire: para uma pedagogia de mudanças. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2017.
CAPES. Programa institucional de bolsa de iniciação à docência – Pibid. Edital nº 2/2020. Disponível em http://www.pibid.ufv.br/wp-content/uploads/06012019-EDITAL-2-2020-PIBID.pdf. Acesso em 22/03/2021.
COULON, Alain. O ofício de estudante: a entrada na vida universitária. Educação e Pesquisa, v. 43, p. 1239-1250, 2017.
MAIA, A. F. Notes on ideology and education. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 2, n.3, 1998
Morgan de Aguiar Neto, J. (2021). Sucesso escolar e desigualdade social: o poder do capital subjetivo . CSOnline - REVISTA ELETRÔNICA DE CIÊNCIAS SOCIAIS, (32), 65–88.
NOGUEIRA, Maria Alice. Favorecimento econômico e excelência escolar: um mito em questão. Revista Brasileira de Educação, n. 26, p. 133-144, 2004.
PEIXOTO, Maria do Carmo de Lacerda; ARANHA, Antônia Vitória (orgs). Universidade pública e inclusão social: experiência e imaginação. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2008.
PIOTTO, Débora Cristina (org.). Camadas populares e universidades públicas: trajetórias e experiências escolares. São Carlos: Pedro & João Editores, 2014.
SCHWARTZMAN, Simon. A questão da inclusão social na universidade brasileira. Universidade pública e inclusão social: experiência e imaginação. Belo Horizonte: Editora UFMG, p. 23-43, 2008.
ZAGO, Nadir. Do acesso à permanência no ensino superior: Do acesso à permanência no ensino superior: percursos de estudantes universitários de percursos de estudantes universitários de camadas populares. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 32, p. 226-370, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Thiago Antônio de Oliveira Sá
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.