Português
Keywords:
extensão, , cronobiologia, educaçãoAbstract
Abstract
In this paper, we aimed to disseminate experiences from four editions of the Chronobiology extension course, an area of knowledge that studies biological rhythms, eg, the wake/sleep cycle, a rhythm much discussed during the meeting because it is commonly studied in humans. The course was evaluated by an opinion report qualitative analysis of the participants and speakers, carried out in an on-line form. We had the contribution of 178 participants (138 women; 40 men; 35.97 ±10.49 years) and 10 speakers, members of the GMDRB group and external guests. From the collected reports, we had evidence that the concepts in Chronobiology were relevant to the professional and personal lives of the participants and speakers, focusing on the application of concepts and exchange of knowledge. We believe that the experiences achieved with the courses were positive for contributing to the dissemination of Chronobiology teaching in the country.
Keywords: extension, chronobiology, education.
References
AZEVEDO, C.V. M.; SOUSA, I.; PAUL, K.; MACLEISH, M.Y.; MONDÉJAR, M.T.; SARABIA, J.A.; MADRID, J.A. Teaching Chronobiology and Sleep Habits in School and University. Mind, Brain, and Education, 2(1), p.34-47, 2008. doi: 10.1111/j.1751- 228X.2008.00027.x.
ADOLESCENT SLEEP WORKING GROUP, COMMITEE ON ADOLESCENCE, AND COUNCIL ON SCHOOL HEALTH. School start times for adolescents. Pediatrics, 134(3), p.642-649, 2014. doi: 10.1542/peds.2014-1697.
AUSUBEL, D. Aquisição e retenção de conhecimentos: Uma perspectiva cognitiva (1ª. Ed.). Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2003.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: ciências naturais/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 136 p, 1997.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). 600p, 2018. Consultado em 27 de abril 2020. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.
pdf.
CARVALHO-MENDES, R. P. Análise dos parâmetros rítmicos e de sono, cronotipo e jetlag social em adolescentes: relações com o gênero, turno escolar, atividades noturnas e desempenho cognitivo. (Tese de Doutorado, Instituto de Psicologia - Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil), 2019. Disponível em doi
11606/T.47.2019.tde-18112019-191921.
CARVALHO-MENDES, R .P.; DUNSUNTER, G.P.; DE LA IGLESIA, H.O.; MENNA-BARRETO, L. Afternoon school start times are associated with a lack of both social jetlag and sleep deprivation in adolescents. Journal Biological Rhythms, 35(4), P.377-390, 2020. doi: 10.1177/0748730420927603.
CARVALHO-MENDES, R. P; MENNA-BARRETO, L.Por que a Cronobiologia deve fazer parte da formação de educadores? Pro-Posições, no prelo, 2022.
CHEVALLARD, Y. On didactic transposition theory: some introductory notes, 1989. Consultado em 15 de junho 2019. Disponível em http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/rubrique.php3?id rubrique=6.
CROWLEY, S. J; CAIN, S.W; BURNS, A.C.; ACEBO, C.; CARSKADON, M.A. Increased sensitivity of the circadian system to light in early/mid-puberty. J Clin Endocrinol Metab 100, p..4067-4073, 2015.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
GADOTTI. M. Paulo Freire: uma biobibliografia. Cortez editora. 1997.
GOLDIN, A.P.; SIGMAN, M.; BRAIER, G.; GOLOMBEK, D.A.; LEONE, M.J. Interplay of chronotype and school timing predicts school performance. Nat Hum Behav., 4(4), p.387-396, 2020. doi: 10.1038/s41562-020-0820-2.
GRUBER, R. School-based sleep education programs: A knowledge-to-action perspective regarding barriers, proposed solutions, and future directions. Sleep Med. Rev., v. 36, p.13-28, 2017. Doi: 10.1016/j.smrv.2016.10.001
HALBERG, F. Cronobiology. Ann. Rev. Physiol. 31, p.675-725, 1990.
LOUZADA, F.; MENNA-BARRETO, L. O sono na sala de aula: tempo escolar e tempo biológico. Rio de Janeiro: Vieira & Lent, 2007.
MARQUES, N.; MENNA-BARRETO, L. Cronobiologia: principios e aplicações 3ª ed. Editora da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2003.
MENNA-BARRETO L.; DÍEZ-NOGUERA, A. External temporal organization in biological rhythms. Biological Rhythm Research, p.1-12, 2011. Doi: 10.1080/09291016.2011.638111.
MENNA-BARRETO, L.; ESPÍRITO-SANTO, C.Tempo e democracia: uma proposta de aproximação do pensamento de Paulo Freire com a Cronobiologia. Revista de Estudos Culturais,.EACH USP, v.5, p.83-101, 2020.
MENNA-BARRETO, l.; MARQUES, N. História e perspectivas da cronobiologia no Brasil e América Latina. Editora da Universidade de São Paulo, no prelo, 2022.
MENDES, R.P.C.Variação matutina e vespertina no desempenho em testes de memória e de compreensão de leitura em adolescentes escolares com diferentes cronotipos. (Dissertação de Mestrado, Instituto de Biologia - Universidade de Campinas, São Paulo, Brasil), 2013. Disponível em http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/314125.
MENNA-BARRETO, L.; WEY, D. Ontogênese do sistema de temporização: a construção e as reformas dos ritmos biológicos ao longo da vida humana. Psicologia USP, v.18, n.2.,p. 133-153, 2007. doi: 10.1590/S0103-65642007000200008.
PARUTHI, S.; BROOKS, L.J.; D’AMBROSIO, C.; HALL, W.A.; KOTAGAL, S.; LLOYD, R.M.; WISE, M.S. Consensus statement of the American Academy of Sleep Medicine on the recommended amount of sleep for healthy children: methodology and discussion. J Clin Sleep Med., v.12, n.11, p. 1549–1561, 2016. doi: 10.5664/jcsm.6288
SANDRIN, M.F.N.; TERRAZZAN, E.A. Temas contemporâneos da Biologia no ensino médio e a história dos relógios biológicos. Atas do VIII ENPEC Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências I CIEC. Congreso Iberoamericano de Investigación en Enceñanza de las Ciéncias. Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. Campinas, SP, 2011.
SOARES-FILHO, P.L.; SOUZA, J.P.P.; GUIMARÃES,, I.C.S.; COSTA, I.A.S.; AZEVEDO, C.V.M.; ZUZA, H.O.B.B. O ensino de conceitos de ritmos biológicos no ensino médio a partir do conteúdo “Características gerais dos seres vivos”. Ata do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências - IX ENPEC. Águas de Lindóia, SP, 2013.
SOUSA, I.C.; SOUZA J.C.; LOUZADA, F.M.; AZEVEDO, C.V.M. Changes in sleep habits and knowledge after an educational sleep program in 12th grade students. Sleep Biol. Rhythms, v.11, p.144–153, 2013. doi:10.1111/sbr.12016.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Andrea Ferrari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.