Divulgação Científica de/sobre/para Meninas e Mulheres nas Ciências na rede social Instagram
Keywords:
Digital Media, Gender Inequalities, Feminine Protagonism, ExtensionAbstract
Social media is gaining attention in Scientific Divulgation (SD), creating spaces for dialogue concerning science related topics. Social media potential can be used as a political action mechanism about gender inequalities in Science. This work analyses the Meninas e Mulheres nas Ciências (MMC) account on Instagram as a SD strategy on the topic, highlighting its public profile, engaging ant public actuation. Documental analysis was adopted, utilizing Instagram metrics and data. MMC followers are composed mostly of women and its profile was accessed in all country regions (Brazil), standing out actions related to local realities based on materials produced by the project disclosed on the social media. In conclusion, Instagram was able to mobilize women collectives promoting educational actions on reducing gender Science inequalities.
References
CARVALHO, Marília Gomes de; CASAGRANDE, Lindamir Salete. Mulheres e ciência: desafios e conquistas. Revista Internacional Interdisciplinar INTERthesis, v. 8, n. 2, 2011. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/article/view/1807-1384.2011v8n2p20>
CAVALLI, M. B.; MEGLHIORATTI, F. A. A participação da mulher na ciência: um estudo da visão de estudantes por meio do teste DAST. ACTIO: Docência em Ciências. Curitiba, v. 3, n. 3, p. 86-2, set./dez. 2018. Disponível em: <https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/7513/5648>.
COSTA, Pedro Miguel Marques da; ROCHA, Marcelo Borges. Uso de plataformas digitais como forma de divulgar a Ciência. In: ROCHA, Marcelo Borges; OLIVEIRA, Roberto Dalmo Varallo Lima de. Divulgação Científica: textos e contextos. São Paulo: Livraria da Física, 2019, p. 79 - 90.
LAZZARINI, Ana Beatriz; SAMPAIO, Camilia Pierroti; GONÇALVES, Vitória Séllos; NASCIMENTO, Érica Regina Filletti; PEREIRA, Fabíola Manhas Verbi; FRANÇA, Vivian Vanessa. Mulheres na Ciência: papel da educação sem desigualdade de gênero. Revista Ciência em Extensão. v. 14, n.2, p.188-194, 2018. Disponível em: <https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/1717>
LIMA, Betina Stefanello; BRAGA, Maria Lúcia de Santana; TAVARES, Isabel. Participação das mulheres nas ciências e tecnologias : entre espaços ocupados e lacunas. Gênero, v. 16, n. 1, p. 11–31, 2015. Disponível em: <https://periodicos.uff.br/revistagenero/article/view/31222>
MARTINO, Luís Mauro Sá. Teoria das Mídias Digitais: linguagens, ambientes e redes. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
SOUZA, Fernanda Aparecida de; VALENTIM, Silvani dos Santos. A participação de professoras negras nos programas de pós-graduação da UFMG. Cadernos de Gênero e Tecnologia, v. 13, n. 42, p. 45–61, 2020. Disponível em: <https://adminprd.observatoriodeeducacao.org.br/api/assets/bb2ed787-c6bb-4bfd-8b48-88f627438b63/>
SILVEIRA, Camila. Mulheres do Nobel: nova Série do Projeto de Extensão “Meninas e Mulheres nas Ciências”. Blog do Projeto de Extensão Meninas e Mulheres nas Ciências. 2020. Disponível em: <https://meninasemulheresnascienciasufpr.blogspot.com/2020/07/mulheres-do-nobel-nova-serie-do-projeto.html>.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Camila Silveira, Clara Carvalho e Souza, Clara Matte Borges Machado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.