Narratives of management in the construction process: living with affection, nature and collective protagonism

Authors

  • Onária Socorro Barros Leitão Prefeitura Municipal de Sobral
  • Maria Keila de Araújo Carneiro Prefeitura Municipal de Sobral
  • Francisco Cartegiano de Araújo Nascimento Membro do Grupo de Estudos Tecendo Redes Cognitivas de Aprendizagem

DOI:

https://doi.org/10.52521/revccc.v1i5.14484

Keywords:

Management, Dwell, Affection

Abstract

The aim of this study is to report on a management experience entitled - inhabiting with affection, nature and collective protagonism - whose locus is an Early Childhood Education Center that is part of the municipal education network in Sobral, Ceará. The experiment began in 2021 and continues to the present day. Methodologically, it is characterized as a qualitative study, descriptive in nature and an experience report. The theoretical support is supported by Imbernón (2001), Almeida (2005), Borges and Alcântara (2020), Oliveira (2021) and Tiriba (2021). The results show that the school should be an environment that invites, dialogues and welcomes children, educators, families and the entire school community, with affection as the guiding thread of relationships. They also suggest that the manager's role is fundamental in questioning everyday pedagogical practices, with a view to building a less transmissive, more participatory Early Childhood Education proposal based on the principles of quality and equity.

Author Biographies

Onária Socorro Barros Leitão, Prefeitura Municipal de Sobral

Especialista em Educação Inclusiva (UFC); Licenciada em Pedagogia (UVA); Professora efetiva do município de Sobral e atualmente Diretora do CEI Sérgio Barbosa.

Maria Keila de Araújo Carneiro, Prefeitura Municipal de Sobral

Mestre em Educação e Ensino (MAIE/UECE); Especialista em Gestão Educacional (UVA) e em Educação Infantil e Alfabetização (UNINASSAU); Licenciada em Pedagogia (UVA); Professora efetiva do município de Sobral e atualmente Coordenadora Pedagógica do CEI Sérgio Barbosa.

Francisco Cartegiano de Araújo Nascimento, Membro do Grupo de Estudos Tecendo Redes Cognitivas de Aprendizagem

Mestre em Educação (PPGE/UFC); Especialista em Gestão da Educação Pública (UFJF); MBA em Administração Estratégica (Estácio de Sá); Licenciado em Pedagogia e Bacharel em Administração (UVA).

References

ALMEIDA, Custódio Luiz de S. de. A escola que queremos/necessitamos construir na perspectiva da transformação social. In: Secretaria da Educação Básica do Ceará. Gestão para o sucesso escolar. Fortaleza: Edições SEDUC, 2005.

BARROS, Manoel de. Meu quintal é maior do que o mundo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2015.

BONDÍA. Jorge Larrosa. Notas sobre experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação [online], nº 19. 2002.

BORGES, Ana Lúcia. ALCÂNTARA, Cristiano Rogério. (Org.). Entre sabores e saberes: experiências e reflexões sobre gestão escolar e formação docente. São Paulo: Phorte, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara De Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Para a Educação Infantil. Resolução CNE/CEB 5/2009.

BRETON, Hervé; ALVES, Camila Aloisio. A narração da experiência vivida face ao “problema difícil” da experiência: entre memória passiva e historicidade. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v.17, n. 44, p. 1-14, jan./mar., 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8013/5526.

Acesso em: 13 ago. 2024.

CEDAC. Comunidade Educativa. O que revela o espaço escolar? Um livro para diretores escolares. São Paulo: Phorte, 2013.

DRUMMOND, Carlos. Uma pedra no meio do caminho: Biografia de um poema. Rio de Janeiro: Editora do Autor, 1967.

GROLLMUS, Nicholas S.; TARRÈS, Joan P. Relatos metodológicos: difractando experiências narrativas de investigación. Fórum Qualitative Social Research, v. 16, n. 2, mayo 2015.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2001.

LAMBSTAIN, Camila Aparecida; FERNANDES, Maria Tânia Tafarelo Antão; ALMEIDA, Kelly Cristina Ciancio de. Gestão responsável, massa com bacalhau, torta 5 queijos, espaço escolar e espumante francês na companhia de Maria Carmen Silveira Barbosa. In: BORGES, Ana Lúcia; ALCÂNTARA, Cristiano Rogério. (Org.). Entre Sabores e Saberes - experiências e reflexões sobre gestão escolar e formação docente. São Paulo: Phorte Editora, 2020, v. 1, p. 133-142.

MÃE, Valter Hugo. O filho de mil homens. Biblioteca Azul, 2016.

MENEZES, Edmilson. Método e limites da razão em Kant: enfoques preliminares. Cenas Educacionais, v. 4, p. e11425, 29 maio 2021. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/11425/7918.

Acesso em: 13 de ago. 2024.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed., Petrópolis: Vozes, 2001.

OLIVEIRA, Rayssa. Espaços afetivos: habitar a escola. São Paulo: Ed. do Autor, 2021.

PALLASMAA, Juhani. Habitar. Tradução de Alexandre Salvaterra. São Paulo: Gustavo Gili, 2017.

THOMASS, B. Felicidade e filosofia: ser feliz com Espinosa. Lisboa: Instituto Piaget, 2008.

TIRIBA, Léa. Educação Infantil como direito e alegria. 2º ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2021.

Published

2025-01-13

How to Cite

Socorro Barros Leitão, O., Keila de Araújo Carneiro, M., & Cartegiano de Araújo Nascimento, F. (2025). Narratives of management in the construction process: living with affection, nature and collective protagonism. Conexão ComCiência, 1(5). https://doi.org/10.52521/revccc.v1i5.14484