Narrative of a scholarship holder about her experience at the toy library
DOI:
https://doi.org/10.52521/revccc.v1i5.14483Keywords:
Childhoods, Play, Experience, ExtensionAbstract
Play is present in all stages of child development, and it is an important instrument in education. This work aims to share the experience of a scholarship holder in the Toy Library of the Pedagogy course at UECE-FECLI. The experience occurred through the extension projects: Brinquedoteca: Espaço Lúdico para Brinc(ri)ar (Toy Library: Playful Space for Playing and Criate) and Com as Mãos na Arte: Experiências Estéticas e Artísticas na Universidade e na Escola (With Hands in Art: Aesthetic and Artistic Experiences at University and School). The methodology is based on the qualitative research approach and uses the experience report as knowledge production. The work has as theoretical support LDB 9394/96, Maluf (2014), Silva (2013), Cória-Sabini and Lucena (2012), Luckesi (2022), Vigotski (2021), among others. It was possible to conclude that play and the activities developed in the toy library can contribute to the integral development of children by providing them with playful moments in a differentiated environment and that the scholarship holder favored moments of learning and formation.
References
BETTELHEIM, B. A psicanálise dos contos de fadas. 16. ed. Tradução de Arlene Caetano. São Paulo: Paz e Terra S/A, 2002.
BRASIL. Lei Federal n. 8069, de 13 de julho de 1990. ECA - Estatuto da Criança e do Adolescente.1990.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Es¬tabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Po¬der Executivo, Brasília, DF, 21 dez. 1996.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
CARVALHO, A. M.; ALVES, M. M. F.; GOMES, P. de L. D. Brincar e educação: Concepções e possibilidades, Psicologia em Estudo, Maringá, v. 10, n. 2, p. 217-226, maio /ago. 2005.
CÓRIA-SABINI, M. A. e LUCENA, R. F. Jogos e Brincadeiras na educação infantil. 6. ed.Campinas, SP: Papirus, 2012.
I FORPROEX - ENCONTRO DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS, 1987, Brasília. Conceito de extensão, institucionalização e financiamento. Disponível em: http://www.renex.org.br/documentos/Encontro-Nacional/1987-I-Encontro-Nacional-doFORPROEX.pdf. Acesso em: 07 jul. 2024.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 55. ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2017.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GIMENES, B.; TEIXEIRA, S. Brinquedoteca manual em educação e saúde.1. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
IDE, S. M. O jogo e o fracasso escolar. In: KISHIMOTO, Tizuko M. (Org.) Jogo, brinquedo, brincadeira e educação.13. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
KISHIMOTO, T. M. O jogo e a educação infantil. In: KISHIMOTO, Tizuko M. (Org.) Jogo, brinquedo, brincadeira e educação. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2010. p. 15-48.
LUCKESI, C. C. Ludicidade e atividades lúdicas na prática educativa: compreensões conceituais e proposições. 1. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2022.
MALUF, A. C. M. Atividades lúdicas na educação infantil: conceitos, orientações e práticas. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
MUSSI, R. F. de F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i48.9010. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010. Acesso em: 14 abr. 2024.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
SILVA, M. B. da. A importância do brincar no processo de desenvolvimento e da aprendizagem. 43f. Monografia (Curso de Licenciatura Plena em Pedagogia) - Centro de Educação - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa/ PB, 2013.
VIGOTSKI, L. S. Problemas da defectologia. 1. ed. Tradução de Zoia Prestes; Elizabeth Tunes. São Paulo: Expressão Popular, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Amanda de Cássia Araújo de Souza , Tânia Maria de Sousa França
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.