Critical-reflective Mathematics Education and research practice: the investigative cycle in the field of possibilities

Authors

  • Maria Keilana Alves da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí
  • Jorrana Sthefany Magalhães Amaral Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí
  • Nilson Rodrigues Borges de Sousa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.52521/revccc.v1i5.14475

Keywords:

Investigative Cycle, Elementary School, Critical Mathematics, Meaningful Learning

Abstract

The study focuses on research in mathematics teaching and learning from the perspective of Critical Mathematics Education, through the investigative cycle in the process of reflective knowledge construction. The problem addressed is: what are the contributions of the research cycle to critical-reflective mathematics teaching and learning in the 9th grade of Elementary School? It is based on Silva (2022), referring to the development of the investigative cycle, Skovsmose (2007; 2008; 2014) with Critical Mathematics, and Ausubel (2000; 2003) on Meaningful Learning Theory. This is a Case Study (Gil, 2009), with a qualitative approach. To generate data, classroom observation and the development of a pedagogical workshop addressing scientific research were used. The work related to research in Elementary School and in mathematics classes is considered to be in its early stages. Through the workshop, it was observed that research is significant in the construction of mathematical concepts which, although implicit, are perceived in reality.

Author Biographies

Maria Keilana Alves da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí

Licencianda em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí-IFPI, Campus Piripiri. Foi bolsista do Programa de Residência Pedagógica(PRP) fomentado pela CAPES.

Jorrana Sthefany Magalhães Amaral, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí

Licencianda em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí-IFPI, Campus Piripiri. Foi bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) fomentado pela CAPES.

Nilson Rodrigues Borges de Sousa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí

Licenciando em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí –IFPI – Campus Piripiri. Bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação Científica (PIBIC) fomentado pelo CNPq

References

AUSUBEL, David Paul. The acquisition and retention of knowledge: a cognitive view. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2003.

AUSUBEL, David. Paul. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2003. Tradução de The acquisition and retention of knowledge: a cognitive view. (2000). Kluwer Academic Publishers. IBSN 972- 707-364-6

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

COSTA ROSA, R. L. da; COSTA, C. S. A Matemática Crítica e a Educação Financeira: compreender, analisar e tomar decisão. Revista de Educação Matemática, [S. l.], v. 20, n. 01, p. e023002, 2023. DOI:

37001/remat25269062v20id720. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/. Acesso em: 17 fev. 2024.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2009. 175 p.

RÊGO, Rômulo Marinho do; RÊGO, Rogéria Gaudencio. Desenvolvimento e uso de materiais didáticos no ensino de matemática. In: LORENZATO, S. (Org.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. 388 Saberes da Pesquisa e Aprendizagens Significativas na Formação Continuada de Professores(as). Campinas: Autores Associados, 2006. p. 39-56

SILVA, J. Ferreira Lima e. Saberes da Pesquisa e Aprendizagens Significativas na Formação Continuada de Professores(as). Teresina: IFPI, 2022.

SKOVSMOSE, Ole. Educação crítica: incerteza, Matemática, responsabilidade. São Paulo: Cortez, 2007.

SKOVSMOSE, Ole. Desafios da reflexão. In: Educação Matemática Crítica. Campinas: Papirus, 2008.

SKOVSMOSE, Ole. Um convite à educação matemática crítica. Campinas, SP: Papirus, 2014.

SOUZA, Tathiane Gonçalves Rodrigues; AGUIAR, Rogério de; MUNHOZ, Regina Helena. Educação Estatística no Ensino Fundamental: Desenvolvimento de um Produto Educacional com Cenários de Investigação abordando o AVC. Revista BOEM, Florianópolis, v. 11, p. e0129, 2023. DOI: 10.5965/2357724X112023e0129. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/boem/article/view/24795. Acesso em: 9 abr. 2024.

Published

2025-01-13

How to Cite

Keilana Alves da Silva, M., Sthefany Magalhães Amaral, J., & Rodrigues Borges de Sousa, N. (2025). Critical-reflective Mathematics Education and research practice: the investigative cycle in the field of possibilities. Conexão ComCiência, 1(5). https://doi.org/10.52521/revccc.v1i5.14475