A CONTRIBUIÇÃO DE PEDRO CARDOSO, 'SEU ROQUE', NA PROMOÇÃO DA SAÚDE INFANTIL NA ILHA DE SANTANA – AP

Authors

  • Juliana de Lima Melo Instituto Federal do Amapá
  • Vitor Sousa Cunha Nery Universidade do Estado do Amapá

DOI:

https://doi.org/10.52521/revccc.v2i5.14249

Keywords:

Práticas tradicionais. Benzedor. Cuidar da Infância. Ilha de Santana.

Abstract

The study of Pedro Cardoso, or "Seu Roque," emphasizes the importance of traditional healing practices in the community health of Ilha de Santana, Amapá. As a healer, Seu Roque provides treatments that complement conventional healthcare services, playing a vital role in promoting well-being and building trust among residents. His skills in treating childhood illnesses have made him a respected figure, reflecting the interconnection between culture and health. The choice of Oral History as a methodology is significant, as it allows for a richer narrative, valuing voices that are often marginalized (Thompson, 1992). As Denzin and Lincoln (2006) note, this holistic approach fosters a deeper understanding of social phenomena. Furthermore, Seu Roque's ability to provide emotional and spiritual comfort highlights the importance of community relationships. The decolonization of historiography, as proposed by Dussel (1993), is essential for recognizing and valuing local knowledge, challenging narratives that often overlook these practices.

References

BRANDÃO, C. R. O que é Educação Popular. São Paulo: Brasiliense, 2006.

CHAKRABARTY, Dipesh. Postcoloniality and the artifice of history: who speaks for ‘Indian’ pasts? Representations, n. 37, p. 1-26. Special Issue: Imperial Fantasies and Postcolonial Histories. University of California Press, 1992.

DUSSEL, Enrique. O encobrimento do outro: a origem do mito da modernidade. Petrópolis-RJ: Vozes, 1993.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. K.; THOMPSON, Paul (Org.). A voz do passado: história oral. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1992.

FRICKER, Miranda. Epistemic Injustice: Power and the Ethics of Knowing. New York: Oxford University Press, 2007.

GUHA, Ranajit. History at the limit of World-History. New York: Columbia University Press, 2002.

HAMPATÉ BÁ, Amadou. A tradição viva. In: KI-ZERBO, Joseph (Ed.). História Geral da África, I: Metodologia e pré-história da África. 2. ed. Brasília: UNESCO, 2010.

KRENAK, Ailton. Futuro Ancestral. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes de. Da ancestralidade à opção decolonial: O que aprendemos com nossa própria história. Revista LEPH, v. 1, p. 22-42, 2022.

PEREIRA, Nilton Mullet. Ensino de História e resistência: notas sobre uma história menor. In: PAIM, Elison Antonio (Org.). Patrimônio Cultural e Escola. 1. ed. Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2017. p. 227-246.

QUIJANO, A. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. (orgs.). Epistemologias do Sul São Paulo: Cortez, 2010. p. 84-130.

MIGNOLO, Walter. O controle dos corpos e dos saberes. Entrevista com Walter Mignolo. Tradução de André Langer. Revista IHU, São Leopoldo, jul. 2014. Disponível em: http://www.ihu.unisinos.br/noticias/533148-o-controle-dos-corpos-e-dos-saberes-entrevista-com-walter-mignolo. Acesso em: 05 abr. 2023.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

THOMPSON, Paul. A voz do passado: história oral. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1992.

Published

2025-03-18

How to Cite

de Lima Melo, J., & Sousa Cunha Nery, V. (2025). A CONTRIBUIÇÃO DE PEDRO CARDOSO, ’SEU ROQUE’, NA PROMOÇÃO DA SAÚDE INFANTIL NA ILHA DE SANTANA – AP. Conexão ComCiência, 2(5). https://doi.org/10.52521/revccc.v2i5.14249

Issue

Section

Dossiê - Experiências na Educação Não-Formal