Pedagogical Practices With Concrete Poetry In Early Childhood Education
Keywords:
Concrete poetry, Children's literature, Early childhood education, Teaching in early childhood educationAbstract
This work discusses the use of concrete poetry in early childhood education, promoting reflections on teaching practices in two early childhood education institutions in the city of Fortaleza, Ceará, within the scope of a project called “inter-institutional teaching exchange”. It aims to highlight the potential of concrete poetry in pedagogical work with young children for an aesthetic and sensitive education. The reflections point to the potential of working with concrete poetry in early childhood education, highlighting: the children's interest in the proposed practices; the possibilities of associating this language with other forms of art; and a wealth of possibilities for exploratory, investigative, creative and aesthetic experiences. It concludes that concrete poetry is a viable and adequate possibility of literary work with babies and young children, favoring the promotion of interest in reading and poetry, in addition to providing rich playful, imaginative and creative experiences to children.
References
A LA VONTÊ. In DICIO - Dicionário Online de Língua Portuguesa. [em linha]. sd. https://www.dicio.com.br/a-la-vonte/#:~:text=express%C3%A3o%20%5BPopular %5D%20%C3%80%20vontade%3B,viveu%20sempre%20a%20la%20vont%C3%AA
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Etnografia da prática escolar – E-BOOK. 1.ed., Campinas, SP, Papirus, 2013.
ARIÈS, Philippe. História Social da Criança e da Família. 2 ed. Rio de Janeiro: LTC, 1981.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Para a Educação Infantil. Resolução CNE/CEB 5/2009. Diário Oficial da União, Brasília, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996.
CADEMARTORE, Ligia. O que é Literatura Infantil. 2 ed. São Paulo: Brasiliense, 2010.
CAGNETI, Sueli de Souza. Livro que te quero livre. Rio de Janeiro: Nórdica, 1996
CELIDÔNIO, Eni de Paiva. Literatura infantil. Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Graduação em Pedagogia. Santa Maria, s/d.
COSTA, Edison José da. O movimento da Poesia Concreta e a poesia brasileira contemporânea. Letras, Curitiba: Editora da UFPR, 1995.
FORTALEZA. Secretaria Municipal da Educação. Proposta Curricular para a Educação Infantil de Fortaleza. Fortaleza: Prefeitura Municipal de Fortaleza, 2020.
FROTA, Ana Maria Monte Coelho. Diferentes concepções da infância e adolescência: a importância da historicidade para sua construção, Estudos e Pesquisas em Psicologia, UERJ, RJ, v. 7, n. 1, p. 147-160, abr. 2007.
MACHADO, Liliany Queiroz da Silva Rodrigues. Poesia para bebês e crianças pequenas: um mundo simbólico para a aprendizagem. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em pedagogia), Universidade Federal do Ceará Faculdade de Educação, Curso de Licenciatura em Pedagogia, Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica – Parfor, 2022.
MARTINS FILHO, Altino José; MARTINS FILHO, Lourival José. Minúcias da vida cotidiana no fazer-fazendo da docência: nas rotinas um tempo acelerado, na vida diária experiências desperdiçadas. Revista de Estudos Curriculares nº 11, vol. 2, 2020.
MORAES, Rosalina Rocha Araujo; FROTA, Ana Maria Monte Coelho. A creche entre a poesia e a ludicidade: diálogos com Manoel de Barros. Educação em Foco, ano 23, n. 41 - set./dez. Belo Horizonte, 2020.
GUIZZO, B. S. et al. Protagonismo infantil: um estudo no contexto de instituições dedicadas à educação da primeira infância em Bolonha Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 35, n. 74, p. 271-289, mar./abr. 2019.
MAUZINHO, Rita Isabel Gomes. Expressão Gráfico-Plástica Conceções e Práticas das Educadoras. Dissertação (Mestrado em Educação Pré-Escolar). Instituto Politécnico de Setúbal, 2014.
OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; FORMOSINHO, João. Pedagogia-em-Participação: A perspectiva Educativa da Associação Criança. Porto, Portugal, 2013.
PRADO, Renata Lopes Costa; VICENTIN, Maria Cristina Gonçalves; ROSEMBERG, Fulvia. Ética na pesquisa com crianças: uma revisão da literatura brasileira das ciências humanas e sociais. child.philo [online]. 2018, vol.14, n.29, pp.43-70.
ZILBERMAN, R.; LAJOLO, M. Literatura infantil brasileira: história e histórias. 6. ed. São Paulo: Ática, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rosalina Rocha Araujo Moraes, Maria Valonia da Silva Xavier
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.