Integrated Training: Multiple Perspectives on EPT

Authors

  • Roseanne Bruna dos Santos Araújo PROFEPT-IFPI

Keywords:

Comprehensive training, Professional and technological education

Abstract

This study aims to understand the relationships between the concepts of comprehensive training that guide pedagogical practices in EPT. This is a qualitative bibliographic review, in which authors such as Franzoi and Fischer (2009), Saviani (2007) were used, in addition to journals available on the CAPES Platform. It was possible to verify that there is a consensus in relation to the concepts that constitute the conceptual bases of the EPT. In addition to overcoming the dichotomy between manual and intellectual work through emancipatory pedagogical practices that form the subject in his multiple capacities, allowing him to live and act in society in an autonomous way.

Author Biography

Roseanne Bruna dos Santos Araújo, PROFEPT-IFPI

Mestranda do Mestrado PROFEPT-IFPI. E-mail: bruna.araujo@ifce.edu.br

References

BRASIL. Lei n.13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm.

CASTAMAN, Ana Sara; RODRIGUES, Ricardo Antonio. Práticas pedagógicas: experiências inovadoras na Educação Profissional e Tecnológica. Revista Diálogo Educ., Curitiba, v. 21, n.68, p. 393-408, jan. 2021.

CIAVATTA, M. A FORMAÇÃO INTEGRADA A ESCOLA E O TRABALHO COMO LUGARES DE MEMÓRIA E DE IDENTIDADE. Revista Trabalho Necessário, v. 3, n. 3, 6 dez. 2005

CIAVATTA, M.; RAMOS, M. Ensino Médio e Educação Profissional no Brasil: dualidade e fragmentação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v.5, n.8, p.27-41, jan./jun., 2011. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/45/42. Acesso em: 05 jul. 2023.

FRANZOI, Naira Lisboa., & FISCHER, Maria. Clara Bueno. Formação humana e educação profissional: diálogos possíveis. Revista Educação, Sociedade e Culturas. n. 29. 2009, 35-51.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Org.). Ensino médio integrado: concepções e contradições. 3° ed. São Paulo: Cortez, 2012

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

MOURA, Dante Henrique; LIMA FILHO, Domingos Leite; SILVA, Mônica Ribeiro. Politecnia e formação integrada: confrontos conceituais, projetos políticos e contradições históricas da educação brasileira. Revista Brasileira de Educação, v. 20, n. 63, p. 1057–1080, 2015.

RAMOS, Marise. Concepção do Ensino Médio Integrado. Disponível em: https://tecnicadmiwj.files.wordpress.com/2008/09/texto-concepcao-do-ensino-mediointegrado- marise-ramos1.pdf. Acesso em: 05 jul. 2023.

SAVIANI, D. O choque teórico da Politecnia. Trabalho, Educação e Saúde, [S. l.], v. 1, n. 1, 2003. DOI: 10.1590/S1981-77462003000100010. Disponível em: https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1958. Acesso em: 5 jul. 2023

SAVIANI, Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação v. 12 n. 34 jan./abr. 2007

Published

2024-01-16

How to Cite

dos Santos Araújo, R. B. (2024). Integrated Training: Multiple Perspectives on EPT. Conexão ComCiência, 1(4). Retrieved from https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/12043

Issue

Section

Edição Especial - Práticas educativas na Educação Básica e no Ensino Superior