Teaching illness from the perspective of teachers from Itarema-CE
Keywords:
Psychic illness, Removal, Teacher, Health, WorkAbstract
The article intends to analyze factors that indicate illness among teachers and to verify if, in reality of the municipal teaching network of Itarema-CE, psychic illness is present in the speeches of the interviewed teachers as a cause of teaching leave. This is a field research with exploratory qualitative methodology in which we used the semi-structured interview as an instrument for collecting information. Content analysis was the technique chosen for data analysis. It was found that the interviewed teachers perceive psychic illness in their daily work. In addition, it was noticed that, when they leave to take care of their health, the professors, when they return to their activities, find sickening environments that are little or not modified at all. We conclude that there is a need to reorganize the political strategies of the Municipal Department of Education and the personal and collective strategies used to restore the health of teaching workers.
References
AMARAL, G. A.; MENDES, A. M. B. Readaptação Profissional de Professores como uma promessa que não se cumpre. Educação em Revista, Marília - SP, v.18, n.2, p. 105-120, 2017. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/7417. Acesso em: 27 de jan. 2021.
ARAÚJO, T. M.; PINHO, S. P.; MASSON, M. L. V. Trabalho e saúde de professoras e professores no Brasil: reflexões sobre trajetórias das investigações, avanços e desafios. Caderno de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 35, 2019. Suplemento 1. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-311x00087318. Acesso em 24 de nov. 2020.
ASSUNÇÃO, A. A.; OLIVEIRA, D. A intensificação do trabalho e saúde dos professores. Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n. 107, p. 349-372, maio-ago, 2009. Disponível em http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302009000200003. Acesso em: 09 de out. 2020.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 08 de jan. de 2021.
CAVALCANTE, R. B.; CALIXTO, P.; PINHEIRO, M. M. K. Análise de conteúdo: considerações gerais, relações com a pergunta de pesquisa, possibilidades e limitações do método. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa - PB, v. 24, n. 1, p. 13-18, jan./abr. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/10000. Acesso em: 13 de jan. 2021.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
MACIEL, R. G.; NOGUEIRA, C. V.; MACIEL, E. C.; AQUINO, R. Afastamentos por transtornos mentais entre professores da rede pública do Estado do Ceará. O público e o privado, Fortaleza, v. 10, n. 19 jan.-jun, 2012. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/opublicoeoprivado/article/view/2637. Acesso em: 24 de nov. 2020.
SILVA, A. H.; FOSSÁ, M. I. T. Análise de conteúdo: exemplo da aplicação da técnica para análise de dados qualitativos. Qualitas Revista Eletrônica, Campina Grande - PB, v. 17, n. 1, 2015. Disponível em: http://revista.uepb.edu.br/index.php/qualitas/article/view/2113/1403. Acesso em: 19 de jan. 2021.
TEIXEIRA, Larissa. 66% dos professores já precisaram se afastar por problemas de saúde. Nova Escola, São Paulo, ago. 2018. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/12302/pesquisa-indica-que-66-dos-professores-ja-precisaram-se-afastar-devido-a-problemas-de-saude. Acesso em: 12 de out. 2020.
TOSTES, M. V.; ALBUQUERQUE, G. S. C.; SILVA, M. J.S.; PETTERLE, R. R. Sofrimento mental de professores do ensino público. Saúde debate, Rio de Janeiro, v. 42, n. 116, p. 87-99, Jan-Mar, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-1104201811607. Acesso em: 08 de out. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sandro Abner Severiano dos Santos, Thaís de Sousa Florêncio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.