The phenomenon of student evasion in higher education

Authors

  • Willame Anderson Simões Rebouças Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
  • Mirthis Yammilit da Conceição Almeida Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza
  • Iasmin da Costa Marinho Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Keywords:

Access, Permanence and Evasion, Dropout in Higher Education, Student Dropout

Abstract

The aim of this article is to discuss the phenomenon of student evasion in higher education based on
national literature. As methodological procedures, we took a qualitative approach and a bibliographic
bias. Our bibliographic study was based on the following platforms: Scientific Electronic Library Online
and Google Scholar, where searches were limited to the following themes: student evasion; higher
education; access and permanence; and higher education. The research emerges from the reflection on
the expansion of access to higher education, induced by public policies that have changed the reality of
higher education with the opportunity for the lower classes and social minorities to access this level of
education, since its elitist origin. However, access is inseparably linked to permanence and its opposite,
evasion, which is the focus of our text. We believe that combating dropout is a political, cultural
and didactic-pedagogical stance that needs to be built and guided by each institutional reality.

Author Biographies

Willame Anderson Simões Rebouças, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Atualmente está cursando a especialização em Educação para a Sexualidade pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Graduado em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Egresso do Programa de Educação Tutorial (PET). Lattes: http://lattes.cnpq.br/8133784405120138. E-mail: willameanderson@gmail.com

Mirthis Yammilit da Conceição Almeida, Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza

Professora efetiva da rede municipal de educação de Fortaleza. Supervisora Escolar do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professora especialista nas áreas de gestão e inclusão. Lattes: http://lattes.cnpq.br/0519270076896835. E-mail: mirthisyammilit@gmail.com

Iasmin da Costa Marinho, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Professora Adjunta da FACEDI/UECE, Campus Itapipoca, do núcleo de Política e Gestão Educacional. Doutora em Educação pela UECE. Mestre em Educação pela USP. Lattes: http://lattes.cnpq.br/9314994660443365. E-mail: iasmin.costa@uece.br 

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Published

2024-01-16

How to Cite

Simões Rebouças, W. A., Almeida, M. Y. da C., & da Costa Marinho, I. (2024). The phenomenon of student evasion in higher education. Conexão ComCiência, 1(4). Retrieved from https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/12030

Issue

Section

Edição Especial - Práticas educativas na Educação Básica e no Ensino Superior