Português

Authors

  • Ana Cecília Fadú Sáber e Silva Ribeiro Autônoma
  • Aparecida Leonir da Silva USP

Keywords:

Inclusive Education, Occupational Therapy, Teacher training, Special Educational Needs

Abstract

In the educational context, the teaching narratives denounce a theoretical-practical barrier in active methodologies with students whose special educational needs, even these methodologies having well defined theoretical bases in the protagonism of the students and the pedagogical didactics. In this experience report of advisory in occupational therapy, with teachers of a private educational institution who adopts problem solving methodology, the objective was to outline training initiatives for an inclusive active methodological practice. In the qualitative treatment of data, actions are dimensioned for the resignation of the school culture and inclusive education. The results show the initiatives that highlight the experience of teachers; the prior knowledge of the students as the centrality of the process, as well as the importance of technical support in continuing teacher training. Such initiatives, when engaged with the active methodologies in the teaching process, modify didactics, becoming inclusive and accessible for students with special educational needs.

References

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo de Afonso. Cotidiano escolar e práticas sócio-pedagógicas. Rev. Em Aberto. ano 11, n.53, jan./mar. 1992. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/000851018. Acesso em: 15 Abril 2022.

BARROS, Denise Dias; LOPES, Roseli Esquerdo; GALHEIGO, Sandra Maria. Projeto Metuia: Terapia Ocupacional no campo social. O Mundo da Saúde. v. 26, n. 3, p. 365-369, 2002.Disponível em:https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-366553. Acesso em: 12 Ago 2022.

BORGES, José A. As TICs e as tecnologias assistivas na educação de pessoas deficientes. [Apresentação] In: III Encontro Dos Assessores De Tecnologia Do Estado Do Paraná. Curitiba, 2005. Disponível em:http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/914-4.pdf. Acesso em: 12 Ago 2022.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Equipe da Secretaria de Educação Especial. Brasília, DF: MEC, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em 10 Março 2022.

CAMARGO, Síglia Pimentel Hoher; SILVA, Gabriele Lenz da. Vivência de práticas inclusivas em sala de aula: possibilidades a partir do desenho universal para a aprendizagem. Revista Atos de Pesquisa em Educação. Blumenau, v.16, e9107, 2021. Disponível em: https://bu.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/download/9107/5104.Acesso em: 15 Abril de 2022.

CARNEIRO, Relma Urel Carboni. Identidades e representações na escola inclusiva. In: MONTEIRO, Sueli Aparecida Itman; RIBEIRO, Ricardo; LEMES, Sebastião de Souza; MUZZETI , Luci Regina [orgs.] Educações na contemporaneidade: reflexão e pesquisa. São Carlos: Pedro & João Editores, 2011. p. 41-54.

COSTA, Antonio Carlos Gomes da. O adolescente como protagonista. Cadernos de Juventude, Saúde e Desenvolvimento. v. 1, 1999. p.75-9.

DUK, Cynthia. Educar na diversidade: material de formação docente. 3.ed. Brasília: MEC,SEESP, 2006.

ESQUINSANI, Rosimar Serena Siqueira; SILVA, Estela Mari Santos Simões da; GUERRA, Simone Zanatta. Metodologias ativas na educação inclusiva: diálogo entre os conceitos de compensação e plasticidade cerebral. In: PAVÃO, Ana Cláudia Oliveira; PAVÃO, Sílvia Maria de Oliveira (org). Metodologias ativas na educação especial/inclusiva. Santa Maria: FACOS-UFSM, 2021. E-book . Disponível em:https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/391/2021/08/Metodologias-Ativas-na-Educacao-Especial-Inclusiva.pdf . Acesso em 11 Março 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 49 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GATTI, Bernadete Angelina. Considerações Iniciais. In: GATTI, Bernardete Angelina; GUIMARÃES, Luisa Veras de Sandes; PUIG, Daniel Fils. [Recurso Eletrônico]. Uma cartografia na formação de professores para a educação básica: práticas e soluções inovadoras em propostas curriculares. São Paulo : Instituto de Estudos Avançados, Universidade de São Paulo, 2022. p. 7-8.

GLASGOW, Neal A. Ensino e aprendizagem hoje modelos básicos e opções. In. ALVES, Neila Guimarães; FILHO, Moacelio Veranio Silva; LOPES, Renato Matos (org). Aprendizagem baseada em problemas: fundamentos para a aplicação no ensino médio e na formação de professores. Rio de Janeiro: Publiki, 2019.

LIMA, Cristina Adornes Palma de; LOPES, Mirian Stefani; SILVANO, Flávia Gasparini; PEIXOTO, Régis Nepomuceno. Terapia Ocupacional em educação inclusiva: fundamentos e práticas. In: NEPOMUCENO, Régis; GALLO, Giulia Calefi. et al. Terapia Ocupacional em educação inclusiva: contextos de atuação da Terapia Ocupacional na escola. 1ª ed. Chapecó: Inclusão Eficiente, 2019.

LUNKES, Fernanda Luzia; LUNKES, Gustavo Johann. Procedimentos adotados para a sala de aula à luz das metodologias ativas: um relato de experiência. Revista Atos de Pesquisa em Educação. Blumenau, v.16, e9001, 2021. Disponível em:https://bu.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/viewFile/9001/5095. Acesso em: 23 Maio 2022.

MACHADO, Luís Henrique da Silva; RENNER, Roberto Luis. A identidade do professor. Brazilian Journal of Develop. v. 5, n. 12, p.30742-30753, dez de 2019.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. O direito de ser, sendo diferente, na escola. Rev. CEJ, n.26, p. 36-44, jul./set. 2004. Disponível em: //revistacej.cjf.jus.br/cej/index.php/revcej/article/view/622. Acesso em: 27 ago. 2022.

MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH Lilian; MORAN, José (orgs). Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018.

NÓVOA, António; ALVIM, Yara. Escolas e professores: proteger, transformar, valorizar. Salvador: SEC/IAT, 2022.

OMOTE, Sadao. et al. Mudança de atitudes sociais em relação à inclusão. Rev. Paidéia. Ribeirão Preto. v.32. n.15. Dez 2005. p.387-396. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2005000300008. Acesso em: 25 ago. 2022.

RODRIGUES, David. Dez ideias (mal) feitas sobre a educação inclusiva. In: Rodrigues, David (org.) Inclusão e Educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus Editorial, 2006.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; MARTINS, Pura Lúcia Oliver. Desafios da formação de professores iniciantes. Páginas de Educación. [online]. v.6, n.1. 2013. p.83-96. Disponível em: http://www.scielo.edu.uy/pdf/pe/v6n1/v6n1a05.pdf. Acesso em: 28 jul 2022.

SILVA, Antônio João Hocayen da. Metodologia da Pesquisa: conceitos gerais. Paraná: Unicentro, 2014. Disponível em: http: // repositorio .unicentro .br :8080/jspui/bitstream/123456789/841/1/Metodologia-da-pesquisa-cient%C3%ADfica-conceitos-gerais.pdf.Acesso em: 10 mar 2022.

SILVA, Carla Cilene Batista; JURDI, Andrea Perosa; PONTES, Fernando Vicente de. Transtorno do déficit de atenção e hiperatividade: possibilidades de atuação da terapia ocupacional em contextos educacionais. Rev. Ter. Ocup.Univ. São Paulo. v. 23, n.3. 2012. p.283-288. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/55644. Acesso em: 28 jul 2022.

SILVA, Graziele Cristina Moraes da. O ensino e aprendizagem das expressões numéricas para 5a série do ensino fundamental com a utilização do jogo contig 60®. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática)- Pontifícia Universidade Católica de São Paulo-PUC, São Paulo, 2009. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11382. Acesso em 10 de mar. de 2022.

TENÓRIO, Robinson Moreira; FERRAZ, Maria do Carmo Gomes; PINTO, Jucinara de Castro Almeida. Eficácia e equidade: indicadores de qualidade da educação básica no Brasil. In: VIII Seminário Regional de Política e Administração da Educação do Nordeste e Encontro Estadual de Política e Administração da Educação, 2014, Salvador, BA, Brasil. Anais VIII Seminário Regional de Política e Administração da Educação do Nordeste - Série Cadernos ANPAE- ADUFBA, Salvador, 2014. p. 1-12. Disponível em: http://www.equidade.faced.ufba.br/sites/equidade.oe.faced.ufba.br/files/eficacia_e_equidade_-_indicadores_da_educacao_basica_no_brasil.pdf . Acesso em: 23 Maio 2022.

Published

2023-09-01

How to Cite

Fadú Sáber e Silva Ribeiro, A. C., & Leonir da Silva, A. (2023). Português. Conexão ComCiência, 3(3). Retrieved from https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/10266

Issue

Section

Relato de experiência