MEMÓRIA E HISTÓRIA:

ITINERÁRIOS DE PESQUISAS SOBRE INTELECTUAIS NO RN

Authors

  • Rosângela Maria de Oliveira Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Vania de Vasconcelos Gico UFRN
  • Geralda Efigênia Macedo da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.52521/bilros.v12i25.14171

Keywords:

History of Education, Memory, Intellectuals-RN

Abstract

Rio Grande do Norte is a field of notable intellectuals, whose contributions made the vanguard of culture, education, and politics that influenced Brazil and other countries. This scenario influenced the choice of themes of the Culture, Politics and Education Research Group, involving professors and students of the Graduate Programs in Social Sciences and Education of the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN). The Group in its 30 years brings a repertoire, of necessary exploration: the research that reverberates the memory, the history of education and the itinerary of these intellectuals in the society of Rio Grande do Norte. The Experience Report aims to discuss the path developed to Survey and Catalog the bibliographic and documentary reference that makes up the theme of the intellectuals of Rio Grande do Norte, with a view to publicizing it as a contribution to the memory and history of education.

Author Biographies

Rosângela Maria de Oliveira Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutora em Educação atua como Professora da rede estadual no RN, e como pesquisadora do Grupo de Pesquisa Cultura, Política e Educação no Projeto: Memória e História da Educação no Rio Grande do Norte: produção intelectual do Grupo de Pesquisa Cultura, Política e Educação (1992-2022) vinculado ao Laboratório de História e Memória da Educação - LAHMED - UFRN.

Vania de Vasconcelos Gico, UFRN

Professora MS. Geralda Efigênia Macedo da Silva, é membro do Grupo de Pesquisa Cultura, Política e Educação.

Geralda Efigênia Macedo da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professora MS. Geralda Efigênia Macedo da Silva, é membro do Grupo de Pesquisa Cultura, Política e Educação.

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

BLOCH, Marc. Apologie pour l’histore ou métier d’hitorien. Pais: Colin,1974.

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 2023.

CARVALHO, Marta Maria Chagas de. Apresentação do livro que edita os textos do I Congresso Brasileiro de História da Educação. In: SOCIEDADE BRASILEIRA DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO – SBHE (Org.). Educação no Brasil: História e Historiografia. Campinas, SP: Autores Associados; São Paulo: SBHE, 2001.

CHAUÍ, Marilena. Janela da alma, espelho do mundo. In: NOVAES, Adauto. (Org.). O Olhar. São Paulo: Companhia das Letras,2003. p. 31.

CYRULNIK, Boris. De corpo e alma: a conquista do bem-estar. São Paulo: Ed.WMF: Martins Fontes, 2009.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 8.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.

FREIRE, Paulo. Esperançar, 100 anos de Paulo Freire (Associação dos Amigos da Escola Nacional Florestan Fernandes). Disponível em: https://www.amigosenff.org.br/esperancar-100-anos-de-paulo-freire-chamada-para-artistas/. Acesso em: 17 set. 2024.

GERMANO, José Willington. Lendo e aprendendo: a campanha de pé no chão. 4. ed. Natal: RN: Caravela, 2021.

GERMANO, José Willington. Estado militar educação no Brasil (1964- 1985). 5ed.São Paulo: Cortez, 2011.

GICO, Vania. Contexto Social, Estrutura Universitária e Biblioteca: o caso da UFPE. Recife: Programa de Pós-Graduação em Sociologia, 1990.

GICO, Vânia de Vasconcelos. Luís da Câmara Cascudo: itinerário de um pensador. São Paulo, 1998. 281 p. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais, PUC, São Paulo.

GRAMSCI, A. Quaderni del carcere. Torino: Einaudi, 1977.

HALBWACHS, Maurice. Memória coletiva e memória histórica. In: HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2004.p.57-94.

HERRERA FLORES, Joaquin. A reinvenção dos Direitos Humanos. Florianópolis: Fundação Boiteux, 2009.

LE GOFF, Jacques. Memória. In: LE GOFF, Jacques. História e memória. 5.ed. Campinas, SP: Ed. UNICAMP, 2003.

NOBRE, Itamar de Morais. Revelando os modos de vida da Ponta do Tubarão. 2005. 274f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) -Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais-Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005.

NUNES, Clarice. História da educação brasileira: novas abordagens de velhos objetos. Teoria & Educação. n.6, 1992. p.151-182.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. In: Projeto

História. São Paulo: PUC, n. 10, pp. 07-28, dezembro de 1993.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Uma cartografia simbólica das representações sociais: o caso do direito. In: SANTOS, Boaventura de Sousa. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2009. (Para um novo senso comum: a ciência, o direito e a política na transição paradigmática, v.1). p.197-224.

TOGNOLI, Sônia Érica Kátia do Amaral. Maurice Halbwachs: A memória coletiva. Scripta Alumni; Uniandrade, n.2, 2009.

Published

2024-10-15

How to Cite

SILVA, R. M. de O.; GICO, V. de V.; SILVA, G. E. M. da. MEMÓRIA E HISTÓRIA:: ITINERÁRIOS DE PESQUISAS SOBRE INTELECTUAIS NO RN. Journal of History Bilros: History(s), Society(ies) and Culture(s), [S. l.], v. 12, n. 25, 2024. DOI: 10.52521/bilros.v12i25.14171. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/bilros/article/view/14171. Acesso em: 31 oct. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS