EXPERIENCE AND LIBERATING EDUCATION:

CONTRIBUTIONS OF E. P. THOMPSON AND PAULO FREIRE TO THE TEACHING OF HISTORY

Authors

  • Nágila Maia de Morais Galvão SEDUC-CE

Keywords:

Teaching, Experience, Freedom

Abstract

This article connects E. P. Thompson’s concept of experience with Paulo Freire’s liberating education, reflecting on their contributions to History teaching. For Thompson, experience is historically built through the concrete lives of social classes. Freire values learners’ experiences as a starting point for constructing knowledge and transforming reality. Both advocate for a critical and active approach to the subject’s role in history. In this perspective, History teaching should recognize students’ lived experiences as central elements of the educational process. The discussion also engages with Brazil’s 2017 National Common Curricular Base (BNCC), which, despite proposing competencies and skills, shows limitations due to its standardizing nature. We argue that the BNCC can be reinterpreted in light of these authors to foster a critical and emancipatory education, making history and education instruments of awareness.

Author Biography

Nágila Maia de Morais Galvão, SEDUC-CE

Instituição- SEDUC-CE

Trajetória- Graduada em História Licenciatura Plena pela Universidade Estadual do Ceará, Mestrado em História e Culturas pela Universidade Estadual do Ceará e Doutorado em História pela Universidade Federal de Pernambuco.  Pesquisa na área da História Social do trabalho e Ensino de História.  

E-mail: nagilamaia@hotmail.com

References

ALBUQUERQUE, Eugênia Morais de. SILVA, Francisco Marcos da. ANDRADE, Lucas Henrique Pinheiro de. QUEIROZ, Regiane Maria de. A importância da estrutura e funcionamento da Educação Básica. Disponível em: https://docplayer.com.br/224252-A-importancia-da-estrutura-e-funcionamento-da-educacao-basica.html. Acesso em: 13 out. 2020.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional curricular. Disponível em: http://download.basenacionalcomum.mec.gov.br/

BORGES, Marisa. Política educacional nos anos de 1980 e 1990: Qual a proposta de democratização da gestão escolar?. Atos de pesquisa em educação - ppge/me FURB ISSN 1809-0354, v. 7, n. 1, p. 143-174, jan./abr. 2012.

CARMO, Jefferson Carriello de. Possíveis contribuições de Edward Palmer Thompson para a história da educação. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 27, p. 9-27, set. 2007.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. SP: Paz e Terra, 1996.

____________. Educação como prática da liberdade. 54ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.

____________. Pedagogia do Oprimido. 85 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2023.

FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais de educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Campinas, Educ, v. 35, nº 129, p. 1085-1114, out.-dez., 2014.

GAMA, Carolina Nozella. DUARTE, Newton. Concepção de currículo em Dermeval Saviani e suas relações com a categoria marxista de liberdade. Revista Interface - COMUNICAÇÃO SAÚDE EDUCAÇÃO. 2017.

GASPARELLO, Arlene Medeiros. Encontro de saberes: as disciplinas escolares, o historiador da educação e o professor. In: Ensino de História: sujeito, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X: FAPERJ, 2007.

HOBSBAWM, Erick. Sobre a História. Tradução: Cid Knipel Moreira. SP: Companhia das Letras.

NÓVOA, Antonio. La nouvelle historie américaine de l’education. Histoire de L’Éducation. Paris: Service d’histoire de l’education de I.N.R.P, nº 73, janvier,1997, p. 3-48.

REIS, Carlos Eduardo. História social e ensino de história. Clio História, Vol. 18, nº 1, 1998.

ROSSI, Ednéia Regina, RODRIGUES, Elaine, NEVES, Fátima Maria (organizadoras).

Fundamentos históricos da educação no Brasil. 2. ed. rev. e ampl. Maringá: Eduem, 2009.

SHARPE, Jim. A escrita da história: novas perspectivas. (org.) Burker, Peter. Tradução de Magda Lopes, SP: Editora UNESP, 1992.

OLIVEIRA, Carla Silvino de. A Base Nacional Comum Curricular: disputas em torno da seleção curricular do ensino de História. Programa de Pós- Graduação em Curriculo e Práticas Pedagógicas, Universidade de São Paulo, 2021.

THOMPSON, E. P. A Formação da Classe Operária Inglesa. A árvore da Liberdade. Vol. I, Editora: Paz e Terra. Tradução: Denise Botmann, 1997.

________________. A miséria da teoria ou um planetário de erros. Tradução: Waltensir Dutra. Zahar editores: Rio de Janeiro, 1981.

________________. As peculiaridades dos ingleses e outros artigos. (Orgs) LUIGI, Negro. SILVA, Sérgio. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2001.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 10a ed. Campinas: Autores Associados; 2008.

____________. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 11.ed. Campinas: Autores Associados, 2013.

SILVA, Marcos Antônio da. FONSECA, Selva Guimarães. Ensino de História hoje: errâncias, conquistas e perdas. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 31, nº 60, p. 13-33 – 2010.

YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? Educ.Soc., Campinas, V. 28, n. 101, p. 1287-1320, set./dez., 2007.

Published

2025-10-02

How to Cite

MAIA DE MORAIS GALVÃO, N. EXPERIENCE AND LIBERATING EDUCATION: : CONTRIBUTIONS OF E. P. THOMPSON AND PAULO FREIRE TO THE TEACHING OF HISTORY. Journal of History Bilros: History(s), Society(ies) and Culture(s), [S. l.], v. 13, n. 26, p. 19, 2025. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/bilros/article/view/16333. Acesso em: 5 dec. 2025.