EDUCAÇÃO PATRIMONIAL E CIENTÍFICA NO BRASIL:

UMA ANÁLISE DECOLONIAL DE POLÍTICAS PÚBLICAS ESPECÍFICAS

Authors

  • Michele Pires Carvalho Instituto Federal do Espírito Santo (IFES)
  • Eduardo Augusto Moscon Oliveira Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.52521/bilros.v12i25.14173

Keywords:

Heritage Education, Scientific Education, Public Policies, Decolonial Perspective

Abstract

This article investigates how Brazilian public policies integrate heritage and scientific education from a decolonial perspective. The research utilized document analysis and the Free Interpretation Analysis (ALI) technique to interpret national laws and guidelines. The results show that, although public policies demonstrate efforts to promote a more inclusive education that values cultural diversity, they still fall short of fully achieving the goals of decolonial education. The contributions of this study highlight the need to restructure pedagogical practices, valuing traditional knowledge and breaking with colonial hierarchies, promoting a critical and inclusive education that contributes to social justice.

Author Biographies

Michele Pires Carvalho, Instituto Federal do Espírito Santo (IFES)

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo (IFES). Professora de Ciências e Pedagoga no município de Cariacica.

Eduardo Augusto Moscon Oliveira, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor em Educação. Professor da Universidade Federal do Espírito Santo.

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Published

2024-10-15

How to Cite

CARVALHO, M. P.; OLIVEIRA, E. A. M. EDUCAÇÃO PATRIMONIAL E CIENTÍFICA NO BRASIL:: UMA ANÁLISE DECOLONIAL DE POLÍTICAS PÚBLICAS ESPECÍFICAS. Journal of History Bilros: History(s), Society(ies) and Culture(s), [S. l.], v. 12, n. 25, 2024. DOI: 10.52521/bilros.v12i25.14173. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/bilros/article/view/14173. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS