HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DAS MULHERES:

UM DEBATE SOBRE A INSERÇÃO FEMININA NO MAGISTÉRIO

Authors

  • Andreza Brito França Lau Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Marcelo Gomes da Silva Universidade Estadual de Santa Cruz

DOI:

https://doi.org/10.52521/bilros.v11i23.14148

Keywords:

Teaching Profession, History of Women, Teacher training

Abstract

Reflection on the inclusion of women in the teaching profession is the objective of this work. To this end, methodologically, based on a bibliographical review, the debates within the field of History of Education were raised and analyzed, to understand the interpretations about the occupation of teaching by the female presence. Subsequently, it focused on explanations surrounding the predominance of this genre in classrooms from the end of the 19th century onwards. The systematic analysis of the studies collected forms an important framework for thinking about the process that also occurred in the southern region of Bahia, something that was possible to be perceived from analyzed documentary sources. In the Bahian scenario, women are the majority in the teaching profession, in the context of research. A focus was identified in discussions on the feminization of teaching and gender, in addition to the perception of considering, in the analyzes achieved, the social, economic and cultural relationship of society to interpret this process.

Author Biographies

Andreza Brito França Lau, Universidade Estadual de Santa Cruz

Licenciada em História e Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado Profissional em Educação da Universidade Estadual de Santa Cruz (PPGE/UESC). Integrante do Grupo de Pesquisa em Política e História da Educação (GRUPPHED).

Marcelo Gomes da Silva, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutor em Educação (UFF). Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado Profissional em Educação da Universidade Estadual de Santa Cruz (PPGE/DCIE/UESC). Coordenador do Grupo de Pesquisa em Política e História da Educação (GRUPPHED).

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Published

2023-12-15

How to Cite

LAU, A. B. F.; SILVA, M. G. da. HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DAS MULHERES:: UM DEBATE SOBRE A INSERÇÃO FEMININA NO MAGISTÉRIO. Journal of History Bilros: History(s), Society(ies) and Culture(s), [S. l.], v. 11, n. 23, 2023. DOI: 10.52521/bilros.v11i23.14148. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/bilros/article/view/14148. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS