CANTORIA AS AN ORAL TRADITION:

THE POETICS OF THE VOICE AND THE FEMININE ART

Authors

  • Ingrid Monteiro Pinheiro Laboratório de Estudos e Pesquisas em História e Culturas - DÍCTIS.
  • Francisco José Gomes Damasceno UECE/DÍCTIS

Keywords:

Cantoria, Women, Oral tradition

Abstract

This article aims to reflect on the ways in which women have found to break the silences imposed on their existence in the context of cantoria (a kind of singing that consist in create improvised verses), as well as to consider cantoria as a secular tradition related to the performing community. We observe how the artists of this artistic, cultural, and popular manifestation reverberate the patriarchal structure of our society, and how our socio-historical actors, women, are inserted and remain in cantoria not only as an audience but also as artists. To achieve this goal, we rely on the methodology of Oral History, using the interview as a tool through which we extract a facet of the trajectory of the cantadora (feminine noun for who practice cantoria)ToinhaBrito from Ceará (State of Brazil), in which we perceive what we will call artimanha feminina in cantoria de repente.

Author Biographies

Ingrid Monteiro Pinheiro, Laboratório de Estudos e Pesquisas em História e Culturas - DÍCTIS.

Graduada em História/Licenciatura plena pela Universidade Estadual do Ceará - UECE. Possui pesquisa em desenvolvimento na área de cultura popular e mulheres. É membro do Laboratório de Estudos e Pesquisas em História e Culturas - DÍCTIS.

E-mail: ingridmonteiropinheiro@gmail.com 

Francisco José Gomes Damasceno, UECE/DÍCTIS

Professor do Curso de História da Universidade Estadual do Ceará - UECE e coordenador do Laboratório de Estudos e Pesquisas em História e Culturas - DÍCTIS.

E-mails: francisco.damasceno@uece.br / dictis@uece.br

References

BOM MEIHY, José Carlos Sebe. Manual de História Oral, 3. ed. revista e ampliada. São Paulo: Edições Loyola, 2000.

BORN, Claudia. Gênero, trajetória de vida e biografia: desafios metodológicos e resultados empíricos. In: Sociológicas. Porto Alegre, ano 3, Nº 3, jan/jun 2001, p. 240-265.

BURKE, Peter. Cultura popular na idade moderna: Europa, 1500-1800. 1° reimpressão. Tradução: Denise Bottmann. São Paulo: Companhia da Letras, 2010.

CARVALHO, Gilmar de.Sobre tradições, mídias e espetáculos. Reflexões sobre consumo e cultura. In: História(s) E(m) Artes(s) : Reflexões Sobre Sujeitos. Campina Grande - PB: EDUFCG, 2012.

CASCUDO, Câmara. Vaqueiros e Cantadores.São Paulo: Global, 2005.

CASCUDO, Câmara. Apresentação. In: MOTA, Leonardo. Cantadores – Poesia e linguagem do sertão cearense. 7ª Edição. Fortaleza: ABC Editora, 2002.

DAMASCENO, Francisco José Gomes. Versos quentes e baiões de viola: cantorias e cantadores do/no Nordeste Brasileiro no século XX. Campina Grande: EDUFCG, 2012.

FERREIRA, J. P. Tantas memórias ou um difícil passeio pelos modos de pensar a memória. Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura. Campinas, SP, v. 12, n. 1, p. 65-74, 2006. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8645612. Acesso em: 17 jun. 2023.

HOBSBAWN, Eric; RANGER, Terence (orgs.). A invenção das Tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984. Disponível em: <http://www.janduarte.com.br/textos/teoria/invencao_tradicoes.pdf>. Acesso em: 01/02/2016

JUCÁ, Gisafran Nazareno Mota. A Oralidade dos velhos na polifonia urbana. Fortaleza - CE: Premius, 2011.

LE GOFF, Jacques. História e Memória.Campinas, SPEditora da UNICAMP, 1990.

LUVIZOTTO, CK. As tradições gaúchas e sua racionalização na modernidade tardia. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. Disponível em: <https://static.scielo.org/scielobooks/cq8kr/pdf/luvizotto-9788579830884.pdf>.

PERROT, Michelle Perrot. Práticas da memória feminina. In: Revista Brasileira de História. “A mulher e o espaço público”. ANPUH. Marco Zero. v. 9, n° 18, 1989.

RAMALHO, Elba Braga. Cantoria Nordestina: pensando uma estética da cultura oral. Actas del IV Congresso Latinoamericano de la Associación Internacional par el Estudio de la Música Popular. IASPM/LA, Ciudad de México, 2002. Disponível em: <http://www.iaspmal.net/anais/mexico2002/pdfs/>. Acesso em: 01/02/2016.

SAUTCHUK, João Miguel Manzolillo. A poética do improviso: prática e habilidade no repente nordestino. 2009. 214 f. Tese (Doutorado em Antropologia) - Universidade de Brasília, Brasília, 2009.

SOUZA, Laércio Queiroz de. Mulheres de Repente: vozes femininas no repente nordestino.2003. 186 f. Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística) – Universidade Federal de Pernambuco. Recife , 2003.

ZUMTHOR, Paul. Introdução à Poesia Oral. São Paulo: Hucitec, 1997.

________. Performance, recepção e leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Published

2023-08-27

How to Cite

MONTEIRO PINHEIRO, I.; GOMES DAMASCENO, F. J. CANTORIA AS AN ORAL TRADITION:: THE POETICS OF THE VOICE AND THE FEMININE ART. Journal of History Bilros: History(s), Society(ies) and Culture(s), [S. l.], v. 10, n. 21, p. 22, 2023. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/bilros/article/view/11334. Acesso em: 13 may. 2024.