Teaching Indigenous Philosophies: contributions to the implementation of Law 11.645/08

Authors

  • Letícia da Silva Bello
  • Mariana de Oliveira Neves

DOI:

https://doi.org/10.52521/poly.v18i3.16386

Keywords:

Indigenous philosophy, Brazilian philosophy, Education, Law 11.645, philosophical canon

Abstract

In 2008 the Law 11.645 was enacted, making the teaching of Indigenous cultures
mandatory in basic education schools in Brazil. However, little has changed in the daily routines
of schools across the country. This scenario reflects the epistemicide which marginalizes certain
knowledge systems, such as Afro-Brazilian and Indigenous ones, and it prevents philosophy
teachers from complying with the Brazilian National Education Guidelines (LDB). The present
work offers a brief presentation that can help in the search for answers to this pressing question:
how can Brazilian Indigenous philosophy be included in high school philosophy curricula?

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACOSTA, Alberto. O bem viver: uma oportunidade para imaginar outros mundos. Tradução

de Tadeu Breda. São Paulo: Autonomia Literária, Elefante, 2016.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988.

Brasília, DF: Presidente da República. Disponível em:

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 12 abr. 2025.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 2005.

CABRERA, Julio. Diário de um filósofo no Brasil. Ijuí: Ed. Unijuí, 2010.

CARNEIRO, Aparecida Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser.

Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

JESUS, Rodrigo Marcos. A modernidade e suas sombras: problemas historiográficos no

ensino de filosofia. Filosofia e Educação, v. 10, n. 1, p. 90-120, 2018.

DOTSON, Kristie. How is this paper philosophy? Comparative Philosophy Volume 3, No. 1,

FANTON, Marcos et al. Philosophical research in Brazil: A structural topic modeling

approach with a focus on temporal and gender trends. Metaphilosophy, v. 55, n. 3, p. 457-501,

GOMES, Roberto. Crítica da Razão Tupiniquim. 11. ed. São Paulo: FTD, 1994.

GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e

diálogos. Organização de: Flavia Rios e Márcia Lima. Editora Zahar, 2020.

GRONDIN, Marcelo; VIEZZER, Moema. Abya Yala! Genocídio, Resistência e

Sobrevivência dos povos originários das Américas. Bambual Editora, 2021.

JECUPÉ, Kaká Werá. A Terra dos Mil Povos: História indígena do Brasil contada por um

índio. 2.ed. São Paulo: Peirópolis, 2020.

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A Queda do Céu: Palavras de um Xamã Yanomami.

São Paulo: Editora Schwarcz S.A., 2019.

KRENAK, Ailton. Ideas para Adiar o Fim do Mundo. São Paulo: Companhia das Letras,

KRENAK, Ailton. Futuro Ancestral. Companhia das Letras, 2022.

Polymatheia – Volume 18 – Número 1 – 2025

e25021 - ISSN: 1984-9575

https://doi.org/10.52521/poly.v18i1.14107

MACHADO, Adilbênia. Pensamento filosófico africano, afro-brasileiro e o ensino de

história e cultura africana e afro-brasileira: Outro olhar (formação e encantamento). Revista

Sul-Americana De Filosofia E Educação (RESAFE), Brasília, n. 24, p. 3–23, 2016.

MARTINS, Fernanda et al. 11.645 Indígenas e Diversidade para a Paz [livro eletrônico].

Organização: Fernanda Martins et al. Ilhéus: Ed. dos autores, 2024. Disponível em:

https://www.thydewa.org/paz/

MARQUES, Lúcio Álvaro. Formas da filosofia brasileira: 12 aportes metodológicos à

historiografia, metalinguagem e autocrítica da filosofia brasileira [recurso eletrônico].

Cachoeirinha: Fi, 2023.

MATOS, Silvia et al. Modernidade e crise ambiental: das incertezas dos riscos à

responsabilidade ética. Trans/Form/Ação, Marília, v. 41, n. 2, p. 197-216, 2018.

MUNDURUKU, Daniel. O Banquete dos Deuses: conversa sobre a origem da cultura

brasileira. São Paulo: Angra, 2000.

NAVARRO, Alexandre Guida. Civilizações Pré-Colombianas. São Paulo: Editora Contexto,

NOGUERA, Renato. Ensino de Filosofia e a Lei 10/639. Rio de Janeiro: Pallas, 2015.

NOGUERA, Renato. Introdução à Filosofia a partir da História e Cultura dos Povos

Indígenas. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 1, n. 3, p. 197-216,

POTIGUARA, Eliane. Metade cara, metade máscara. 3.ed. Rio de Janeiro: Grumin Edições,

PRADO, Germano Nogueira; FERREIRA, Lier Pires; SOARES, Maria Helena Silva.

Filosofia: Confluências e Perspectivas. São Paulo: Editora do Brasil, 2024.

PUGLIESE, Nastassja. A Questão do Cânone no Ensino da História da Filosofia. O que nos

faz pensar, Rio de Janeiro, v. 28, n. 45, p. 402-413, 2019.

QUIJANO, Aníbal et al. Coloniality of Power, Eurocentrism, and Latin America. Nepantla:

Views from South, Volume 1, Issue 3, 2000.

RODRIGO, Lídia Maria. Filosofia em sala de aula: teoria e prática para o ensino médio.

Campinas: Autores Associados, 2009

SILVA, José Alessandro Cândido da. Uma década e meia da Lei 11.645/08: o que mudou nas

licenciaturas do Campus Floresta (UFAC)?. Educar Em Revista, Curitiba, v. 40. N. 1, 2024.

TAKUÁ, Cristine. Reflexões de luta e resistências. Campos, Curitiba, v. 20, n 2, p. 101-107.

Polymatheia – Volume 18 – Número 1 – 2025

e25021 - ISSN: 1984-9575

https://doi.org/10.52521/poly.v18i1.14107

TAKUÁ, Cristine. Teko Porã, o sistema milenar educativo de equilíbrio. Rebento, São Paulo,

n. 9, p. 5-8, 2018.

WERÁ, Kaká. Tekoá: uma arte milenar indígena para o bem viver. 1 ed, Rio de Janeiro:

BestSeller, 2024.

Published

2025-10-16

How to Cite

BELLO, L. da S.; NEVES, M. de O. Teaching Indigenous Philosophies: contributions to the implementation of Law 11.645/08. Polymatheia - Philosophical Journal, [S. l.], v. 18, n. 3, p. e25035, 2025. DOI: 10.52521/poly.v18i3.16386. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revistapolymatheia/article/view/16386. Acesso em: 5 dec. 2025.