Airy corner in a pleasant world: taking care of tolerance in a dialogic-thinking workshop
Keywords:
Intolerance, neoliberalism, extreme rightAbstract
The ongoing intolerance in Brazilian schools does not arise by chance - but appears to be closely related to our recent political-economic situation. Extremist ideas - based on supremacist positions - feed a political Manichaeism that favors the distinction between us and them, good and bad, pure and depraved. An economic model whose leitmotif reproduces individualism and meritocracy can also contribute to the expansion of this scenario. A dogmatic and moralizing teaching of Philosophy - even though it is rationally founded - does not seem to favor an intervention that aims to achieve a more pleasant school life. A possible starting point with the necessary strength to face this problem would be in the pedagogical practice that considers not only the rational aspects - but that also takes care of the sentimental-affective-passionate dimension of the school community.
Downloads
References
ALVES, R. O corpo e as palavras. In: BRUHNS, H. (Org.) Conversando sobre o corpo. Campinas: Papirus, 1994.
BENEVIDES, Maria Victoria de Mesquita. Cidadania Ativa e Democracia no Brasil. Revista Parlamento e Sociedade. São Paulo. v. 4, n. 6, p. 21-31, jan./jun. 2016.
CARA, D., Pellanda, A., Santos, C. de A., Dadico, C. M., Madi, F. R., Orsati, F. T., Meato, J., Oliveira, L., Aronovich, L., Franca, L., Frossard, M., & Silveira, P. da C. (2022). O extremismo de direita entre adolescentes e jovens no Brasil: ataques às escolas e alternativas para a ação governamental. Disponível em: https://media.campanha.org.br/acervo/documentos/Relatorio_ExtremismoDeDireitaAtaquesEscolasAlternativasParaAcaoGovernamental_RelatorioTransicao_2022_12_11.pdf. Acesso em 22 jun. 2023
PAZ. Instituto Sou da. Caso de Cambé mantém tendência de alta de ataques a escolas e mostra necessidade de maior fiscalização de armas de fogo. 19 jun. 2023. Disponível em: https://soudapaz.org/noticias/caso-de-cambe-mantem-tendencia-de-alta-de-ataques-a-escolas-e-mostra-necessidade-de-maior-fiscalizacao-de-armas-de-fogo/. Acesso em 22 jun. 2023.
CHÉROLET. Brenda. Educa + Brasil. 30 mar. 2023. Disponível em: https://www.educamaisbrasil.com.br/educacao/escolas/brasil-tem-maiores-indices-de-violencia-escolar-aponta-pesquisa-internacional. Acesso em 22 jun. 2023.
GUIMARÃES, JUCA. Brasil de fato. 2010. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2018/10/19/escola-sem-partido-professores-sofrem-agressoes-e-odio-em-salas-de-aula-de-sao-paulo. Acesso em 22 jun. 2023.
KOHAN. Walter. Como ensinar que é preciso aprender? Filosofia: uma oficina de pensamento. 2013. Ensinar Filosofia. Vol. II. Disponível em: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/52543450/Especializacao_em_Filosofia_II_-_Ensinar_Filosofia-libre.pdf?1491653769=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DEnsinar_Filosofia.pdf&Expires=1687465912&Signature=C95V9kb4E8aYQAbDsoH-M2qWON8uJCCs5VjvZ9~hQinmObhFB9NNMW1ZnTDPs2vDB5qG5-YLr6ahbq9L9Oz6VuS3nXcoB3111D7REj~YdtwcyO8oRfGJnaCGAFJYW8RII2TzEdYF5o6FUnUVZYXqKZgSyDhNpY3RPg5FiiI7EEy-ls91EqLceVbQ0I8oeblTozGfSDB7YTS5V3Et1h0p5kAdo0kQxuuzUISu6kcnABLcKamBHGfo1XHLFsaBSmSwHpWLeD5D6vaPaxkf6Mnu3O51GqMEVZOA1~HKyv8e6dxasgAu5CVQI3Ww8gueCibrZWiVDGisCKVaexk-NGJTcw__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA. Acesso em 22 jun. 2023.
LANGEANI. Bruno. Raio-x de 20 anos de ataques a escolas no Brasil. mai. 2023. Disponível em: https://soudapaz.org/o-que-fazemos/conhecer/pesquisas/controle-de-armas/as-armas-do-crime/?show=documentos. Acesso em 22 jun. 2023.
LÉVINAS. Emmanuel. Entre nós: ensaios sobre a alteridade. Petrópolis: Vozes, 1997.
ROCHA. Matheus. Folha de S. Paulo. 12 mai. 2023. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2023/05/professora-e-demitida-apos-deputado-criticar-camisa-com-frase-de-helio-oiticica.shtml. Acesso em 22 jun. 2023.
PISSARA. Maria Constança Peres. Intolerância, Educação, Cidadania. Poliética. São Paulo, v. 7, n. 2, pp. 160-190, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Éverton Donisete Barbosa de Moraes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.