Airy corner in a pleasant world: taking care of tolerance in a dialogic-thinking workshop

Authors

  • Éverton Donisete Barbosa de Moraes UNB

Keywords:

Intolerance, neoliberalism, extreme right

Abstract

The ongoing intolerance in Brazilian schools does not arise by chance - but appears to be closely related to our recent political-economic situation. Extremist ideas - based on supremacist positions - feed a political Manichaeism that favors the distinction between us and them, good and bad, pure and depraved. An economic model whose leitmotif reproduces individualism and meritocracy can also contribute to the expansion of this scenario. A dogmatic and moralizing teaching of Philosophy - even though it is rationally founded - does not seem to favor an intervention that aims to achieve a more pleasant school life. A possible starting point with the necessary strength to face this problem would be in the pedagogical practice that considers not only the rational aspects - but that also takes care of the sentimental-affective-passionate dimension of the school community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Éverton Donisete Barbosa de Moraes, UNB

Mestrando PROF-FILO UNB

References

ALVES, R. O corpo e as palavras. In: BRUHNS, H. (Org.) Conversando sobre o corpo. Campinas: Papirus, 1994.

BENEVIDES, Maria Victoria de Mesquita. Cidadania Ativa e Democracia no Brasil. Revista Parlamento e Sociedade. São Paulo. v. 4, n. 6, p. 21-31, jan./jun. 2016.

CARA, D., Pellanda, A., Santos, C. de A., Dadico, C. M., Madi, F. R., Orsati, F. T., Meato, J., Oliveira, L., Aronovich, L., Franca, L., Frossard, M., & Silveira, P. da C. (2022). O extremismo de direita entre adolescentes e jovens no Brasil: ataques às escolas e alternativas para a ação governamental. Disponível em: https://media.campanha.org.br/acervo/documentos/Relatorio_ExtremismoDeDireitaAtaquesEscolasAlternativasParaAcaoGovernamental_RelatorioTransicao_2022_12_11.pdf. Acesso em 22 jun. 2023

PAZ. Instituto Sou da. Caso de Cambé mantém tendência de alta de ataques a escolas e mostra necessidade de maior fiscalização de armas de fogo. 19 jun. 2023. Disponível em: https://soudapaz.org/noticias/caso-de-cambe-mantem-tendencia-de-alta-de-ataques-a-escolas-e-mostra-necessidade-de-maior-fiscalizacao-de-armas-de-fogo/. Acesso em 22 jun. 2023.

CHÉROLET. Brenda. Educa + Brasil. 30 mar. 2023. Disponível em: https://www.educamaisbrasil.com.br/educacao/escolas/brasil-tem-maiores-indices-de-violencia-escolar-aponta-pesquisa-internacional. Acesso em 22 jun. 2023.

GUIMARÃES, JUCA. Brasil de fato. 2010. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2018/10/19/escola-sem-partido-professores-sofrem-agressoes-e-odio-em-salas-de-aula-de-sao-paulo. Acesso em 22 jun. 2023.

KOHAN. Walter. Como ensinar que é preciso aprender? Filosofia: uma oficina de pensamento. 2013. Ensinar Filosofia. Vol. II. Disponível em: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/52543450/Especializacao_em_Filosofia_II_-_Ensinar_Filosofia-libre.pdf?1491653769=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DEnsinar_Filosofia.pdf&Expires=1687465912&Signature=C95V9kb4E8aYQAbDsoH-M2qWON8uJCCs5VjvZ9~hQinmObhFB9NNMW1ZnTDPs2vDB5qG5-YLr6ahbq9L9Oz6VuS3nXcoB3111D7REj~YdtwcyO8oRfGJnaCGAFJYW8RII2TzEdYF5o6FUnUVZYXqKZgSyDhNpY3RPg5FiiI7EEy-ls91EqLceVbQ0I8oeblTozGfSDB7YTS5V3Et1h0p5kAdo0kQxuuzUISu6kcnABLcKamBHGfo1XHLFsaBSmSwHpWLeD5D6vaPaxkf6Mnu3O51GqMEVZOA1~HKyv8e6dxasgAu5CVQI3Ww8gueCibrZWiVDGisCKVaexk-NGJTcw__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA. Acesso em 22 jun. 2023.

LANGEANI. Bruno. Raio-x de 20 anos de ataques a escolas no Brasil. mai. 2023. Disponível em: https://soudapaz.org/o-que-fazemos/conhecer/pesquisas/controle-de-armas/as-armas-do-crime/?show=documentos. Acesso em 22 jun. 2023.

LÉVINAS. Emmanuel. Entre nós: ensaios sobre a alteridade. Petrópolis: Vozes, 1997.

ROCHA. Matheus. Folha de S. Paulo. 12 mai. 2023. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2023/05/professora-e-demitida-apos-deputado-criticar-camisa-com-frase-de-helio-oiticica.shtml. Acesso em 22 jun. 2023.

PISSARA. Maria Constança Peres. Intolerância, Educação, Cidadania. Poliética. São Paulo, v. 7, n. 2, pp. 160-190, 2019.

Published

2023-12-19

How to Cite

MORAES, Éverton D. B. de. Airy corner in a pleasant world: taking care of tolerance in a dialogic-thinking workshop. Polymatheia - Philosophical Journal, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 247–261, 2023. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revistapolymatheia/article/view/11884. Acesso em: 22 jul. 2024.