Subscribers’ perceived value of online courses in creative economy
DOI:
https://doi.org/10.32335/2238-0426.2021.11.27.7156Keywords:
strategic management in distance education, educational startup, massive open online course, business management in education and technology, creative economyAbstract
This article investigates the subscribers’ perceived value of online courses in creative economy. To do this, the main objectives of the study encompassed knowing the subscribers’ persona, mapping them on at least 3 course platforms, and analyzing the users’ perception, by gathering the data collected in the tool “Empathy Map.” This is a qualitative research carried out by means of an online questionnaire containing 100 valid answers, distributed on 3 main axes: a) course subscribers’ persona; b) experience in using course platforms; and c) learning experience on course platforms. The theoretical framework has been based upon teaching materials on the macro-themes: a) strategic management in distance education (DE); b) business management in education and technology; and c) innovation, digital entrepreneurship and startups in the education industry. The results show that the persona mapped is a woman, is about 40 years old, belongs to class C, has completed Higher Education, and is an entrepreneur in the creative economy sector. Her/his perceived value in subscribing to a certain course platform goes through a process of choosing between those that enable a learning process regarded as fluid and creative.
Downloads
References
Araújo, A. (2020). Gestão de negócios em educação e tecnologias. São Carlos, SP: Pixel.
Dal Forno, J. P., & Knoll, G. F. (2013). Os MOOCS no mundo: um levantamento de cursos online abertos massivos. Nuances: Estudos sobre Educação, 24(3), 178-194.
Dias-Trindade, S. (2020). Ecologia de aprendizagem e redes virtuais. São Carlos, SP: Pixel.
Domingues, A. A., Floyd-Wheeler, K., & Nascimento, N. S. (2017). Empreendedorismo digital: um estudo sobre o uso da tecnologia como geração de negócios nas startups educacionais. Universitas: Gestão e TI, 7(1-2), 171-175.
Limeira, T. (2018). Negócios de impacto social. São Paulo, SP: Saraiva.
Medeiros, M., & Medeiros, A. (2018). Educação e tecnologia: explorando o universo das plataformas digitais e startups na área da educação. In Anais do 5o Congresso Nacional de Educação. João Pessoa, PB.
Mill, D. (2017). Gestão estratégica da educação a distância. São Carlos, SP: Pixel.
Mill, D., & Monteiro, M. I. (2020). Gestão pedagógica em educação a distância. São Carlos, SP: Pixel.
Pereira, R. C., & Araujo, F. O. (2017). Complica ou descomplica? Reflexões sobre decisões de fazer ou comprar na maior startup brasileira de educação. Revista Eletrônica de Administração, 23(3), 259-287.
Piva, D., Jr., & Leandro, C. R. (2010). O retorno do investimento na educação a distância. In Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. Indaiatuba, SP..
Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. (2020a). Conheça o Mapa de Empatia. Recuperado de https://inovacaosebraeminas.com.br/conheca-o-mapa-da-empatia/
Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. (2020b). Manual de instruções: 6 modelos de canvas. Recuperado de http://materiais.inovacaosebraeminas.com.br/kit-canvas
Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. (2020c). O que é economia criativa. Recuperado de https://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/segmentos/economia_criativa/como-o-sebrae-atua-no-segmento-de-economia-criativa,47e0523726a3c510VgnVCM1000004c00210aRCRD
Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. (2020d). O que é persona e como criar uma que fortalece sua estratégia de negócio. Recuperado de https://inovacaosebraeminas.com.br/o-que-e-persona-e-como-criar-uma-fortalece-sua-estrategia-de-negocio/
Sousa, J. C. (2012). Processo de inovação na gestão de sistemas de educação a distância: estudo de casos na Universidade de Brasília e Universidade Aberta de Portugal (Tese de Doutorado). Universidade de Brasília, Brasília, DF.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, and the study is simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the study by acknowledging authorship and initial publication in this journal.