Knowledge Encounter: intercultural experience in the graduate program of the Ceará State University

experiência intercultural na pós-graduação da Universidade Estadual do Ceará

Authors

  • João Tadeu de Andrade Professor e pesquisador dos Programas de Pós-Graduação em Sociologia e Políticas Públicas da Universidade Estadual do Ceará - UECE

DOI:

https://doi.org/10.32335/2238-0426.2021.11.27.6258

Keywords:

traditional knowledge, healing, graduate education, knowledge encounter

Abstract

This is a reflective report on the graduate teaching experience with Masters of Arts in Popular Culture, within
the scope of the project Knowledge Encounter, promoted by the Brazilian National Institute of Science and
Technology for Inclusion in Higher Education and Research (Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia de
Inclusão no Ensino Superior e na Pesquisa [INCTI]) and the Ceará State University (Universidade Estadual
do Ceará [UECE]), in the MA Course in Public Policy and Society. The article examines the subject Traditional
Healing Knowledge and highlights 5 pedagogical and epistemic aspects that are directly related to the
theoretical, epistemological, and political foundations of the project Knowledge Encounter.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, J. T. (2006). Medicina alternativa e complementar: experiência, corporeidade e transformação. Fortaleza, CE: Ed. UECE.

Barth, F. (2000). O guru, o iniciador e outras variações antropológicas. Rio de Janeiro, RJ: Contra Capa.

Brown, P. J. (Ed.). (1998). Understanding and applying medical anthropology. Mountain View, CA: Mayfield.

Carvalho, J. J., & Águas, C. (2015). Encontro de saberes: um desafio teórico, político e epistemológico. In Proceedings do Colóquio Internacional Epistemologias do Sul: Aprendizagens Globais Sul-Sul, Sul-Norte e Norte-Sul (Vol. 1, pp. 1017- 1027). Coimbra, Portugal.

Carvalho, J. J., & Flórez, J. F. (2014). Encuentro de saberes: proyecto para decolonizar el conocimiento universitario eurocéntrico. Nómadas, 41, 131-147.

Geertz, C. (2006). O saber local: novos ensaios em antropologia interpretativa. Petrópolis, RJ: Vozes.

Giddens, A. (2001). Em defesa da sociologia: ensaios, interpretações e tréplicas. São Paulo, SP: Ed. UNESP.

Giorgi, A. (2010). Sobre o método fenomenológico utilizado como modo de pesquisa qualitativa nas ciências humanas: teoria, prática e avaliação. In J. Poupart et al., A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos (pp. 386-409). Petrópolis, RJ: Vozes.

Godinho, P. (Org.). (2014). Antropologia e performance: agir, atuar, exibir. Castro Verde, Portugal: 100Luz.

Halbwachs, M. (2006). A memória coletiva. São Paulo, SP: Centauro.

Helman, C. G. (2003). Cultura, saúde & doença. Porto Alegre, RS: Artmed.

Lei Estadual n. 13.351, de 22 de agosto de 2003. (2003). Institui, no âmbito da Administração Pública Estadual, o Registro dos Mestres da Cultura Tradicional Popular do Estado do Ceará. Fortaleza, CE.

Lei Estadual n. 13.842, de 27 de novembro de 2006. (2006). Institui o Registro dos “Tesouros Vivos da Cultura” no Estado do Ceará e dá outras providências. Fortaleza, CE.

Rabelo, M. C. M., Souza, I. M. A., & Alves, P. C. (Orgs.). (2012). Trajetórias, sensibilidades, materialidades: experimentações com a fenomenologia. Salvador, BA: Ed .UFBA.

Resolução CONSU n. 1.194, de 25 de fevereiro de 2016. (2016). Dispõe sobre as normas para a outorga do Título de Notório Saber em Cultura Popular pela Universidade Estadual do Ceará ‒ UECE. Fortaleza, CE.

Sá, T. (2014). Lugares e não lugares em Marc Augé. Tempo Social, 26(2), 209-299.

Santos, B. S. (2018). O fim do império cognitivo. Coimbra, Portugal: Almedina.

Silva, T. T. (Org.). (2012). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes.

Sokolowski, R. (2000). Introdução à fenomenologia. São Paulo, SP: Loyola.

Weber, M. (1982). Ensaios de sociologia. Rio de Janeiro, RJ: Zahar.

Published

2021-10-18

How to Cite

Andrade, J. T. de. (2021). Knowledge Encounter: intercultural experience in the graduate program of the Ceará State University : experiência intercultural na pós-graduação da Universidade Estadual do Ceará. Conhecer: Debate Entre O Público E O Privado, 11(27), 193–205. https://doi.org/10.32335/2238-0426.2021.11.27.6258

Issue

Section

Artigos