Studying conflict resolution as a policy for access to Justice in undergraduate Law courses
DOI:
https://doi.org/10.32335/2238-0426.2024.14.33.14047Keywords:
national judicial policy for adequate treatment of conflicts, access to justice, social pacification, citizenship education, consensual practicesAbstract
This article discusses the need for a comprehensive education model in undergraduate Law courses, which incorporates both cognitive and socio-emotional dimensions. Citizenship education is key to make effective
the National Judicial Policy for adequate treatment of conflicts of interest, which aims to democratize access to Justice and promote social pacification. We examine herein the importance of interdisciplinarity and transdisciplinarity in lawyers’ education, emphasizing the importance of an approach that transcends a merely technical-legal focus. By addressing active methodologies in lawyers’ education, such as the case method and problem-based learning (PBL), it is concluded that a humanistic education and training for consensual practices are crucial for a more effective and accessible Justice system.
Downloads
References
Andrade, C. V. (2023). Gestão consensual de conflitos e comunicação não violenta: uma pesquisa de métodos mistos no Centro Judiciário de Soluções de Conflitos e Cidadania de Fortaleza/CE. Dialética.
Blass, L., & Irala, V. B. (2020). O uso da aprendizagem baseada em problemas (PBL) como metodologia de ensino em aulas de Cálculo Numérico. Revista de Educação Matemática, 17, e020035-e020035.
Carvalho, M. P. A. (2019). A interdisciplinaridade da mediação para uma Justiça efetiva. ID On Line: Revista de Psicologia, 13(46), 625-641.
Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. (1988). Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm
Curso de Direito da UFGD recebe a 7ª edição do Selo de Qualidade OAB Recomenda. Disponível em: https://portal.ufgd.edu.br/noticias/curso-de-direito-da-ufgd-recebe-a-7-edicao-do-selo-de--qualidade-oab-recomenda#:~:text=Dos%201.896%20cursos%20de%20Direito%20existentes%20no,edi%C3%A7%C3%A3o%20do%20Selo%20de%20Qualidade%20OAB%20Recomenda.&text=-Dessa%20forma%2C%20protegemos%20a%20pr%C3%B3pria%20sociedade%20e,a%20prejudicar%E2%80-%9D%2C%20afirmou%20o%20presidente%20da%20OAB. 17 de março de 2022.
Economides, K. (1999). Lendo as ondas do “Movimento de Acesso à Justiça”: epistemologia versus metodologia? In L. P. Carneiro, M. Grynszpan, J. M. Carvalho, & D. C. Pandolfi (Eds.), Cidadania, justiça e violência (pp. 61-77). Ed. FGV.
Espíndola, C. C. (2019). Relatório de análise da implementação da política pública de mediação e conciliação judicial na comarca de São Borja/RS: 06/2016 a 07/2017 (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Pampa, São Borja, RS.
Fernandes, I. B. A., & Gonçalves, J. M. (2017). A prática da mediação e da conciliação no tratamento da conflitualidade social pelo Poder Judiciário: discussão a partir da realidade do estado do Ceará. Revista de Formas Consensuais de Solução de Conflitos, 3(1), 93-113.
Instituto Ayrton Senna. (n. d.). Competências socioemocionais dos estudantes. https://institutoayrtonsenna.org.br/o-que-defendemos/competencias-socioemocionais-estudantes/?ad_source=1&gclid=-Cj0KCQjwi5q3BhCiARIsAJCfuZngyONNfpPv9HTum2cE4ISNefdhsr0ztLqdzsXUzZyB752_UEEhE80aAjV-EALw_wcB
Iribarry, I. N. (2003). Aproximações sobre a transdisciplinaridade: algumas linhas históricas, fundamentos e princípios aplicados ao trabalho de equipe. Psicologia: Reflexão e Crítica, 16, 483-490.
Japiassu, H. (1976). Interdisciplinaridade e patologia do saber. Imago. Lei n. 10.172, de 9 de janeiro de 2001. (2001). Dispõe sobre o Plano Nacional de Educação. Brasília, DF. http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/L10172.pdf
Lei n. 10.861, de 14 de abril de 2004. (2004). Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm
Lei n. 11.096, de 13 de janeiro de 2005. (2005). Institui o Programa Universidade para Todos – PROUNI. Brasília, DF. https://legis.senado.leg.br/norma/570545/publicacao/15678891
Lei n. 12.711, de 29 de agosto de 2012. (2012). Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm
Lei n. 13.105, de 16 de março de 2015. (2015). Código de Processo Civil. Brasília, DF. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13105.htm
Masetto, M. T. (2018). Metodologias ativas no Ensino Superior: para além da sua aplicação, quando fazem a diferença na formação de profissionais? Revista e-Curriculum, 16(3), 650-667.
Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. MEC.
Monteiro, M., Neto, & Rodrigues, H. W. (2021). Metodologias ativas nos cursos de Direito: notas acerca da utilização do método do caso. Revista de Pesquisa e Educação Jurídica, 7(1), 18-34.
Nicolescu, B. (1999). O manifesto da transdisciplinaridade. Triom.
OAB-Nacional Notícias. Apenas 10% dos cursos jurídicos no país são recomendados pela OAB. Terça--feira, 12 de abril de 2022 às 09h00. Disponível em: https://www.oab.org.br/noticia/59572/apenas--10-dos-cursos-juridicos-no-pais-sao-recomendados-pela-oab.
OAB-A Luta da Advocacia Brasileira pela Proteção da Educação Jurídica. Ordem dos Advogados do Brasil/ Conselho Federal (Organizador) 7. Edição, Editora OAB, Brasília, 2022. Disponível em: https://www.oab.org.br/servicos/oabrecomenda.Resolução n. 5, de 17 de dezembro de 2018. (2018). Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Direito e dá outras providências. http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2018-pdf/104111-rces005-18/file
Resolução n. 75, de 12 de maio de 2009. (2009). Dispõe sobre os concursos públicos para ingresso na carreira da magistratura em todos os ramos do Poder Judiciário nacional, exceto o trabalhista. Brasília, DF. https://www.cnj.jus.br/wp-content/uploads/2009/07/rescnj_75.pdf
Resolução CNE/CES n. 9, de 29 de setembro de 2004. (2004). Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Direito e dá outras providências. http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces09_04.pdf
Rosenberg, M. (2006). Comunicação não violenta: técnicas para aprimorar relacionamentos pessoais e profissionais. Ágora.
Sales, J. P., & Benevides, M. G. (2023). Os Centros Judiciários de Solução de Conflitos e Cidadania como política pública de acesso à Justiça. Inovação & Tecnologia Social, 5(11), 94-106.
Soares, L. F., Oliveira, E. H., Azevedo, A. M. L. G., & Béchade, M. J. S. (2022). Do ensinar e do aprender Direito por meio de metodologia ativa. Research, Society and Development, 11(12), e438111234640.
Stangherlin, C. S., & Spengler, F. M. (2018). A atual formação acadêmica dos profissionais de direito e a justiça consensual: um estudo acerca das Matrizes Curriculares dos Cursos de Direito das Universidades Comunitárias do Rio Grande do Sul-Brasil. Revista Científica da Faculdade Sete de Setembro, 12(19), 127-142.
VARELA, Átila. Dos quase 35 cursos de Direito no Ceará, OAB, só recomenda 9, veja lista. Focus. Jor, 14 abr. 2022. Disponível em: https://focus.jor.br/dos-quase-35-cursos-de-direito-no-ceara-oab-nacional-recomenda-apenas-9-veja-a-lista/Acesso em: 24 set.2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Conhecer: debate entre o público e o privado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, and the study is simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the study by acknowledging authorship and initial publication in this journal.
