An experience in community development with emancipatory practices at Cabo Verde

Authors

  • Maria Miguel Estrela Doutoranda em Ciências da Educação pela Universidade do Porto - FPCE e Professora da Faculdade de Educação e Desporto na Universidade de Cabo Verde
  • Alexandra Sá Costa Doutora em Ciências da Educação pela Universidade do Porto - FPCE e Professora Auxiliar da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto
  • José Alberto Correia Doutor em Ciências da Educação pela Universidade de Bordeaux II e Professor catedrático convidado da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto

DOI:

https://doi.org/10.32335/2238-0426.2024.14.32.13827

Keywords:

autonomy, emancipation, educational practices, socio-community development

Abstract

This article is part of an inquiry into the processes triggered by the Projeto de Desenvolvimento Comunitário de Lajedos – Santo Antão island, in the Cape Verde archipelago. This project is introduced as a participatory social practice with collectively built learning activities, which led to emancipatory dynamics for those involved. This article relates the concept autonomy as a construct in actions carried out in the community, within the scope of a socio-community development project, with emancipatory pedagogical practices. Regarding the methodology, this is a case study, with a qualitative approach, based on a theoretical foundation on concepts such as development, education, participation, and autonomy. This research aimed to know and understand how these concepts are interconnected and operationalized through actions taken by the non-governmental organization (NGO) Atelier Mar, in the project under study, deployed in the rural community of Lajedos, Cape Verde.

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Published

2024-01-08

How to Cite

Estrela, M. M., Costa, A. S., & Correia, J. A. (2024). An experience in community development with emancipatory practices at Cabo Verde. Conhecer: Debate Entre O Público E O Privado, 14(32), 7–28. https://doi.org/10.32335/2238-0426.2024.14.32.13827

Issue

Section

Artigos