The urgency of the presence of philosophy at the Instituto Federal do Ceará
DOI:
https://doi.org/10.52521/kg.v22i2.14551Keywords:
Philosophy, Instituto Federal do Ceará, Urgency, ContributionsAbstract
Characterized by being radical and systematic, philosophy has a crucial role in fostering critical thinking and holds significant importance in the holistic development of individuals. In this context, the teaching of philosophy is essential for the formation of both individual persons and citizens, which is why it is included in the curricula of Basic Education students, specifically in High School. Considering the role of philosophy in basic education, this study aims to analyze the urgency of this subject in High School and provide an overview of its presence at the Instituto Federal do Ceará. Thus, through bibliographical and documentary research, we begin by understanding of the contribuitions of philosophy, proceed with the presentations of data on the presence of philosophy at the Instituto Federal do Ceará, and, finally, analyze the data by highlightint the urgency, the problems and the challenges regarding how this discipline is represented at the Instituto Federal do Ceará.
Downloads
References
ARISTÓTELES. Metafísica. Volume II. Ensaio introdutório, texto grego com tradução e comentário de Giovani Reale; tradução Marcelo Perine. 3 ed. São Paulo: Loyola, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em 21 de novembro de 2024.
BRASIL. Lei n° 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm Acesso em 20 de novembro de 2024.
CUNHA, S. P. da. A educação n cidade ideal de Platão: Continuidade e ruptura com os modelos educacionais de Atenas e Esparta. Saberes: Revista interdisciplinar de Filosofia e Educação, n. 14, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/9886. Acesso em: 25 nov. 2024.
EMPOLI, Giuliano Da. Os engenheiros do caos. Tradução Arnaldo Bloch. São Paulo: Vestígio, 2019
GÓRGIAS. Elogio de Helena. In: DINUCCI, Aldo de (org.). Górgias de Leontines. Tradução de Aldo Dinucci. São Paulo: Oficina do Livro, 2017.
PLATÃO. Apologia de Sócrates. In: Eutifron; Apologia de Sócrates; Críton. Tradução, introdução e notas de José Trindade dos Santos. Casa da Moeda, 1993.
PROCLUS. Éléments de Théologie. Traduction, introduction et notes par Jean Truillard. – Paris: Aubier, 1995.
SILVA, F. G. P.; CUNHA, S. P. Verdades personalizadas ou acerca do nosso poder de decisão em tempos de fake news: Uma leitura sob o olhar filosófico. Veritas (Porto Alegre), 66(1), 2021. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/veritas/article/view/37429/26817 .
TENENTE, Luiza. “Cola” no Enem 2024: candidatos postam que levaram modelos de redação escondidos para a prova. In: G1. 2024. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/enem/2024/noticia/2024/11/07/cola-no-enem-2024-candidatos-postam-que-levaram-modelos-de-redacao-escondidos-para-a-prova.ghtml Acesso em 23 de novembro de 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Suelen Pereira da Cunha

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.














