O negacionismo científico como uma estratégia política nas redes sociais

Authors

  • Marcos Ithalo de Souza Costa Universidade Estadual do Ceará (UECE) https://orcid.org/0000-0002-9328-1790
  • Rafael Britto de Souza UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ

DOI:

https://doi.org/10.52521/revccc.v3i4.9724

Keywords:

Scientific denialism, Social networks, Postmodernity, Political strategy, Algorithms

Abstract

The political sphere has always used tools that aimed to promote a behavioral influence on voters, however, in the 21st century a new concern has become public: the relationship between social networks and advertising agencies to create systems capable of influencing elections across the globe, by manipulating the users of these platforms. Starting from this conjuncture, an argumentative effort is made here to show that in the context of postmodernity, scientific negationism is structured as a current resignification of previous refusals to the role of science in society. It is evident its ideological roots in a broad conservative movement in clear rise. This fact is made possible by the way in which the algorithms of the social networks are structured, and the insertion of subjects in increasingly individualized groups. Thus, the need to disseminate scientific education in an organized and systematized way is perceived as a way of combating scientific denialism and its consequent use in a political way.

Author Biographies

Marcos Ithalo de Souza Costa, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Graduando em Licenciatura em História pela Universidade Estadual do Ceará; Faculdade de Educação de Crateús UECE/FAEC. Experiência em atividades de monitoria na disciplina de Introdução aos Estudos Históricos. Bolsista em Iniciação Científica pela UECE.

Rafael Britto de Souza, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ

Universidade Estadual do Ceará/ Faculdade de Educação de Crateús (UECE/FAEC)

Graduado em Psicologia (UNIFOR), Pedagogia (UECE) e Filosofia (UNINTER), Mestre em Psicologia (UFC) e Filosofia (UECE), com doutorado em Educação (UFC). Professor Assistente da UECE-FAEC

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Published

2024-09-02

How to Cite

Costa, M. I. de S., & Britto de Souza, R. (2024). O negacionismo científico como uma estratégia política nas redes sociais. Conexão ComCiência, 3(4). https://doi.org/10.52521/revccc.v3i4.9724