A experiência da implantação do horto medicinal na pastoral da saúde no município de Humaitá-AM, Brasil
Keywords:
Fitoterapia, Laboratório vivo, Práticas educativas, Região norteAbstract
The use of medicinal plants as a therapeutic practice dates back to antiquity. With this, the present work aimed to implement a medicinal garden in the Pastoral da Saúde in Humaitá-AM. The activities were initially developed with the execution of educational lectures on plant species; collection of material from reuse; preparation of land, soil and planting of seedlings of medicinal plants; growth monitoring; watering; irrigation and cleaning of the medicinal garden. The medicinal plants that were cultivated were: rosemary, boldo, chamomile, lemon balm, mint and basil. The seedlings were grown in pet bottles where they received commercial substrate for better growth and vegetative. It was noted that there was student participation and interaction during the steps performed, allowing the medicinal garden to be used as a living laboratory for teaching-learning transformation, where it incorporates the transversality of knowledge and citizenship and that knowledge is passed on from generation to generation.
References
ALBUQUERQUE, U.P. Etnobotânica Aplicada à Conservação da Biodiversidade. In: ALBUQUERQUE, U.P.; LUCENA, R.F.P.; CUNHA, L.V.F.C. (Org.) Métodos e Técnicas na Pesquisa Etnobiológica e Etnoecocológica. Recife, PE: NUPPEA, 2010, p. 351-364.
CAMARGO-JÚNIOR. K.R. A biomedicina. Physis – Revista de Saúde Coletiva, v.7, n.1, p.45-68, 1997.
FARIAS, W.G.; CARNEIRO, C.E. Aplicação de metodologias científicas e interdisciplinares nas aulas de botânica no ensino fundamental. Paubrasilia, v. 4, p. e0045, 2021.
FERREIRA, K.Q.; SOUZA, C.S. O papel social da escola. Disciplinarim Scientia, v.5, n.1, p.165-175, 2004.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GIROUX, H. A. Pedagogia crítica, Paulo Freire e a coragem para ser político. Revista eCurriculum, v. 14, n. 1, p. 296-306, 2016.
GOMES, M. de F. T. Interação universidade-escola: vivenciando a formação docente. Revista Aproximando, v. 1, n. 1, p.1-12, 2015.
GUIZARDI, F.L.; PINHEIRO, R. Novas práticas sociais na constituição do direito à saúde: a experiência de um movimento fitoterápico comunitário. Interface: Comunicação, Saúde e Educação, v.12, n.24, p.109-122, 2008.
HAMILTON, A.C.; SHENGJI, P.; KESSY, J.; KHAN, A.A.; LAGOS-WITTE, S.; SHINWARI, Z.K. The purposes and teaching of Applied Ethnobotany. Godalming, People and Plants working paper. 11. WWF. 2003.
KOVALSKI, M.L.; OBARA, A.T.; FIGUEIREDO, M.C. Diálogo dos saberes: O conhecimento científico e popular das plantas medicinais na escola. In: VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências–ENPEC. 2011. Campinas. Anais eletrônicos... Campinas, 2011
KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. 4.ed. 6ª reimp. São Paulo: EdUSP, 2019. 200 p.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2.ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2014
NORONHA, M.L.B.S. Serviço social para além da sala de aula: extensão universitária como espaço de formação profissional na Universidade Federal do Amazonas. 2019. 151 f. Dissertação (Mestrado em Serviço Social e Sustentabilidade na Amazônia), Universidade Federal do Amazonas, 2019.
SALCI, M.A.; MACENO, P.; ROZZA, S.G.; SILVA, D.M.G.V.; BOEHS, A.E.; SCHULTER, I.T.; HEIDEMANN, I.T.S.B. Educação em saúde e suas perspectivas teóricas: algumas reflexões. Texto & Contexto Enfermagem, v.22, n.1, p.224-230, 2013.
SILVA, F.S.; RAMOS, M.A.; HANAZAKI, N.; ALBUQUERQUE, U.P. Dynamics of traditional knowledge of medicinal plants in a rural community in the Brazilian semi-arid region. Revista Brasileira de Farmacognosia, v.21, n.3, p.382-291, 2011.
SILVEIRA, A. P.; FARIAS, C. C. Estudo etnobotânico na educação básica. Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, v.2, n.1, p.14-31, 2009.
SOUZA, V.C.; LORENZI, H. Botânica sistemática: guia ilustrado para identificação das famílias de fanerógamas nativas e exóticas no Brasil, baseado em APG IV. Nova Odessa: Instituto Plantarum, 2019. 704p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 RENATO ABREU LIMA, FELIPE SANT' ANNA CAVALCANTE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.