History of life and formation: autobiographical narrativa and reflections on reinventing oneself

Authors

  • Andressa Karoline de Castro Gomes FACUMINAS

Keywords:

Autobiographical narrative, Reflection of memories, Training, Teaching

Abstract

This experience report is a reflection on the author’s life story, exploring subjectivity, memories and experiences in her formative process. By adopting a subjective approach, it was possible to rebuild a clear and inspired image of herself, revealing difficulties and overcoming difficulties. Subjectivity plays a key role in this report, as it expresses the unique interpretation of events and situations that permeate her life story. This journey of self-knowledge showed the importance of embracing one’s own history, with all its particularities. By bringing out emotions, thoughts and feelings, readers are invited to connect with this story in hopes of inspiring others to explore their own stories, embrace their subjectivity and find meaning in their personal experiences.

Author Biography

Andressa Karoline de Castro Gomes, FACUMINAS

Licenciada em Química pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB). Pós-graduanda em Neuropsicopedagogia e Educação Especial e Inclusiva (FACUMINAS). Cuidadora da Educação Inclusiva e Professora. Lattes: https://lattes.cnpq.br/6281542758482929 . E-mail: prof3andressa@gmail.com

References

ALMEIDA, Gildênia Moura de Araújo. Capitão Duarte: caminhos em terras cearenses com educação, imprensa e amor proibido. In: MACHADO, Charliton José dos Santos (Org.). Desafios da escrita biográfica: experiências de pesquisa. Fortaleza: UECE, 2018. p. 40-58.

BOSI, Ecléa. O Tempo Vivo da Memória: Ensaios de psicologia social. São Paulo: Ateliê editorial, 2003.

CAMARGO, M. R. R. M. de. Leitura e escrita como espaços autobiograficos de formação / Maria Rosa Rodrigues Martins de Camargo (org.); Vivian Carla Calixto dos Santos (colab.). - São Paulo : Cultura Acadêmica, 2010.

CARRASCO, Bruno. O que é subjetividade? Ex-isto. 2021. Disponível em: https://www.ex-isto.com/2021/02/subjetividade.html Acesso em: 13 de junho de 2023.

CAVAGNOLI, Ana Carolina Andrade Pessanha. Descolonizando o euautobiográfico feminino: a questão da memória e história nas narrativas da escravidão. Revista Entrelaces • V. 1 • Nº 9 • Jan.-Jun. 2017.

DASCAL, Marcelo. Interpretação e Compreensão. São Leopoldo: Unisinos, 2006.

FERRAROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método biográfico. Sociologie de la connaissance (coor. de Jean DUVIGNAUD), Paris, Payout, 1997. pp. 131 - 152.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Ed. Centauro, 2006. .

HALL, Stuart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

OLIVEIRA, Rosa Maria Moraes Anunciato de. Educação, formação de professores e suas dimensões sócio-históricas: desafios e perspectivas. R. Educ. Públ. Cuiabá v. 20 n. 43 p. 289-305 maio/ago. 2011.

RABELO, Amanda Oliveira. A importância da investigação narrativa na educação. Educ. Soc., Campinas, v. 32, n. 114, p. 171-188, jan.-mar. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/fSZvft63V58mv3ZVGx3wVzr/?format=pdf&lang=pt#:~:text=exp%C3%B5em%20que%20a%20investiga%C3%A7%C3%A3o%20narrativa,ser%20(ela%20mesma)%20formativa. Acesso em: 15 de junho de 2023.

SANTOS, Márcia Pereira dos. A compreensão do si mesmo e do outro em autobiografias: contribuições ricoeurianas na escrita da história. UNESP - França, 2006.

SILVA, Ana Maria Eugenio da. Enfrentamento e superação do câncer de mama : Narrativa autobiográfica de uma mulher negra quilombola [recurso eletrônico] / Ana Maria Eugenio da Silva. - 2018.

SOARES, Antonina Mendes Feitosa; SOBRINHO, José Augusto de Carvalho Mendes. AUTOBIOGRAFIA E FORMAÇÃO DOCENTE: CAMINHOS E PERSPECTIVAS PARA PRÁTICA REFLEXIVA. Disponível em: Microsoft Word - GT 01.14.doc (wordpress.com) Acesso em: 16 de junho de 2023.

Published

2024-01-16

How to Cite

de Castro Gomes, A. K. (2024). History of life and formation: autobiographical narrativa and reflections on reinventing oneself. Conexão ComCiência, 1(4). Retrieved from https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/12044

Issue

Section

Edição Especial - Práticas educativas na Educação Básica e no Ensino Superior