BETWEEN TACTICS AND STRATEGY

THE SOBRALENSE MANDACARU FESTIVAL

Authors

  • José Brendo Cruz Vasconcelos Universidade Estadual do Ceará - UECE

Keywords:

Strategy, tactic, Mandacaru Festival

Abstract

Working with the concepts of “tactics” and “strategy” brought by the French historian Michel de Certeau, the present research aims to propose a reflection on the cultural production in the city of Sobral during the Civil-Military-Dictatorship, seen as a stage for various forms of protest against the authoritarian regime, although the local political power was always favorable to the dictatorship. We will seek to analyze, in this way, how the production of art, through music, proved to be a form of resistance to the current regime, exemplifying through the problematization of the Mandacaru Festival of Sobral, as a tactic amid a context that brought a situation of authoritarian domination, framing it within the concept of strategy.

Author Biography

José Brendo Cruz Vasconcelos, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Mestrando em História, Culturas e Espacialidades pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

References

ABREU, Martha; DANTAS, Carolina Vianna. Música popular, identidade nacional e escrita da História. In: Textos escolhidos de cultura e arte popular, Rio de Janeiro, v. 13, n.1,p.7-25, mai 2016. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tecap/article/viewFile/20749/21696. Acesso em: 26 ago 2021.

AIRES, Mary Pimentel. Terral dos Sonhos: O Cearense na Música Popular Brasileira. Fortaleza: Secretária de Cultura e Desporto do Estado do Ceará/ Multigraf Editora, 1994.

ALVES, Valéria Aparecida. “Desafinando o Coro dos Contentes”: Torquato Neto e a Produção Cultural Brasileira nas Décadas de 1960-1970. Tese (Doutorado em História). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP. São Paulo, 2011.

ASSIS, Ana Cláudia de; BARBEITAS, Flávio; LANA, Jonas, CARDOSO FILHO, Marcos Edson. “Música e História: desafios da prática interdisciplinar”. In: BUDASZ, Rogério et al. (org.). Pesquisa em música no Brasil: métodos, domínios, perspectivas. Goiânia: Anppom, 2009. p. 5-39.

CASTRO, Wagner. No Tom da Canção Cearense: do Rádio e TV, dos Lares e Bares na Era dos Festivais (1963-1979). Fortaleza: Expressão Gráfica, 2008.

CHARTIER, Roger. “Cultura popular”: revisando um conceito historiográfico. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. 8, nº16, p.179-192, 1995.

DE CERTEAU, Michel. A Escrita da História. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.

___________________. A invenção do cotidiano. 1. Artes de fazer. 10ª ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

FARIA CRUZ, Heloisa de; CUNHA PEIXOTO, Maria do Rosário da. Na oficina do historiador: conversas sobre história e imprensa. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, v. 35, n. 2, 2007.

MELO, Francisco Dênis. Abrem-se As Cortinas: Histórias e Memórias sobre o Theatro São João em Sobral (1930-1980). Sobral: Edições ECOA, 2015.

MELLO, Zuza Homem de. A Era dos Festivais: Uma Parábola. São Paulo: Editora 34, 2003.

MORAES, José Geraldo Vinci de. História e música: canção popular e conhecimento histórico. Revista Brasileira de História, v. 20, n. 39, p. 203-221, 2000.

MORAES, José Geraldo Vinci de; SALIBA, Elias Thomé. O historiador, o luthier e a música. In: MORAES, José Geraldo Vinci de; SALIBA, Elias Thomé (Org). História e Música no Brasil. São Paulo: Alameda, 2010, p. 09-32.

MORAES, José Geraldo Vinci de. Entre a memória e a história da música popular. In:

MORAES, José Geraldo Vinci de; SALIBA, Elias Thomé (Org). História e Música no

Brasil. São Paulo: Alameda, 2010. p. 217-265.

PRADO, Gustavo dos Santos. A Questão do Trabalho Juvenil na Obra do Legião Urbana: Um debate entre História, música e Indústria Fonográfica. Disponível em: <http://www.snh2011.anpuh.org/resources/anais/14/1312752153_ARQUIVO_A_questao_do _trabalho_juvenil_na_obra_da_Legiao_Urbana_(definitivo).pdf>. Acesso em: 30/08/2019.

_____________ . “A Verdadeira Legião Urbana São Vocês”. Dissertação (Mestrado em História). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2012.

REIS, José Carlos. O lugar da teoria-metodologia na cultura histórica. In: Revista de Teoria da

História. Ano 3, Número 6, dez/2011, p. 12. Disponível em:

https://www.revistas.ufg.br/teoria/article/view/28973. Acesso em 28/02/2021.

SILVEIRA, Edvanir Maia da. Três Décadas de Prado e Barreto (1963-1996): A Política Municipal em Sobral-CE, do Golpe Militar à Nova República. Tese (Doutorado em História). Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2013.

SILVEIRA, Edvanir Maia da/ SILVA, João Batista Teófilo. A Ditadura Civil-Militar em Sobral-CE: Aliança, “Subversão” e Repressão. Sobral: Edições UVA; Editora Sertão Cult, 2017.

WISNIK, José Miguel. O som e o sentido: uma outra história das músicas. São Paulo: Companhia das letras, 1989.

Published

2022-05-03

How to Cite

VASCONCELOS, J. B. C. . BETWEEN TACTICS AND STRATEGY: THE SOBRALENSE MANDACARU FESTIVAL. Journal of History Bilros: History(s), Society(ies) and Culture(s), [S. l.], v. 9, n. 19, p. 143–159, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/bilros/article/view/8201. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS