CONTEMPORARY MANGÁ

AMONG SOCIETY, NARRATIVE AND CAPITAL

Authors

  • Antonio Augusto Zanoni

Keywords:

Manga, Society, Capital, Memory, Hybridization

Abstract

The following work, through a bibliographic review, seeks to analyze manga as not only an artistic product, but also as a by-product of speeches placed in a society that had undergone major changes in a small period of time. For this, an investigation of both the manga as a multifaceted object and a hybridized Japan are essential. Not least, it is worth noting that the manga is a by-product of memories of individuals placed in a certain historical context and, therefore, subject to subjectivity and historicity. Considering that, we sought to relate the manga with its socio-historical context and its narrative power, as well as the constant relationships and hybridizations among these narrative powers and the transformations undergone by the manga throughout contemporary times.

Author Biography

Antonio Augusto Zanoni

Mestre em História pela Universidade de Passo Fundo. Bolsista CAPES.

References

BATISTELLA, Danielly. Mangá: O jogo entre palavras e imagens. Disponível em: http://www.revistaicarahy.uff.br/revista/html/numeros/1/ensaios/DANIELLY_BATISTELLA.pdf

BAUDRILLARD, Jean. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 1995. 213 p.

BENEDICT, Ruth. O Crisântemo e a Espada. São Paulo: Perspectiva, 2009.

BRAUDEL, Fernand. Gramática das Civilizações. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BURKE, Peter (Org.). A escrita da história: novas perspectivas. São Paulo: Editora Unesp, 2011. 368 p.

CANCLINI, Néstor García. Culturas Híbridas. São Paulo: Edusp, 2015.

CLOS, Max; CUAU, Yves. A revanche dos vencidos: Alemanha e Japão. Paris: Biblioteca do Exército, 1971.

GRAVETT, Paul. Mangá: Como o Japão Reinventou os Quadrinhos. São Paulo: Conrad Editora do Brasil, 2006. 183 p.

HENSHALL, Kenneth. A History of Japan: from stone age to superpower. 2. ed. New York: Palgrave Macmillan, 2004.

JARCEM, René Gomes Rodrigues. História das Histórias em Quadrinhos. História, Imagem e Narrativas, [s. L.], n. 5, p.1-9, set. 2007. Disponível em: <http://livrozilla.com/doc/886247/história-das-histórias-em-quadrinhos---história>. Acesso em: 21 abr. 2017.

LUYTEN, Sonia Bibe. Mangá e Animê: Ícones da Cultura Pop Japonesa. Disponível em: http://fjsp.org.br/site/wp-content/uploads/2014/04/Manga_e_Anime.pdf

LUYTEN, Sonia Bibe. Mangá: o poder dos quadrinhos japoneses. São Paulo: Hedra, 2000.

MOLINÉ, Alfons. O Grande livro dos Mangás. São Paulo: Jbc, 2006.

MORITA, Takashi. A última mensagem de Hiroshima: O que vi e como sobrevivi à bomba atômica. São Paulo: Universo dos Livros, 2017.

RICŒUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Editora da Unicamp, 2007. 535 p.

SALOMON, Marlon (Org.). História, verdade e tempo. Chapecó: Argos, 2011. 374 p.

SANTOS, Francisco Rogelio dos. FANTASMAGORIA: a chave para compreensão da modernidade em walter benjamin. Cadernos Walter Benjamin, [S.L.], v. 17, p. 77-93, 2016. Galoa Events Proceedings. http://dx.doi.org/10.17648/2175-1293-v172016-05.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Narrar o trauma: a questão dos testemunhos de catástrofes históricas. Psicologia clínica, v. 20, p. 65-82, 2008.

Published

2022-05-03

How to Cite

ZANONI, A. A. . CONTEMPORARY MANGÁ: AMONG SOCIETY, NARRATIVE AND CAPITAL. Journal of History Bilros: History(s), Society(ies) and Culture(s), [S. l.], v. 9, n. 19, p. 97–120, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/bilros/article/view/8199. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS