THE OFFICIALIZATION OF THE FESTIVAL

REGULATION AND STANDARDIZATION OF THE JUNINO FESTIVE FIELD IN CEARÁ

Authors

  • Hayeska Costa Barroso UNB

Keywords:

June parties, Public Notice Policy, Cultural Policy

Abstract

The objective of this article is to undertake an analysis of the processes of regulation and regulation of the June festival field in Ceará, having as object of investigation the policy of public notices to support the festivities in the state. We start from the premise that this policy was decisive to substantially change the way June festivities started to be celebrated, affecting practices, agents and the festive field. In order to do so, the municipal and state public notices published in the early 2000s are analyzed, a period in which, in fact, it is possible to identify the logic of the support notices as a cultural public policy, organized in a periodic and systematic way. The results showed the figure of the State as a strong agent in the transformations and in the new contours that the June festival has taken on in the last twenty years, especially in the appeal to its re-traditionalization and re-updating. In addition to the contractual aspects evident through the policy of public notices, the non-contractual elements brought by the mediation of the public power also operate conditioning in the party. The presence of the State, however, does not occur without conflicts with the other agents that also structure the field, constituting a permanent game of disputes and conflicts over positions and power.

Author Biography

Hayeska Costa Barroso, UNB

Doutora em Sociologia (UFC). Mestre em Políticas Públicas e Sociedade (UECE). Assistente Social (UECE). Professora Adjunta do Departamento de Serviço Social e do Programa de Pós-Graduação em Política Social da Universidade de Brasília (UnB).

References

ALVES, Elder Patrick Maia. A economia simbólica da cultura popular sertanejo-nordestina. Maceió: EDUFAL, 2011.

BARROSO, Hayeska Costa. “O São João é gay!”: horizontes interpretativos sobre as perfomances trans na festa junina no Ceará. Revista Periodicus. n. 6, v. 1, 2017. p. 179-197.

______. Mercadores da tradição: os usos da tradição nas quadrilhas juninas no Ceará. Revista Políticas Públicas & Cidades. v. 3, n.3, set/dez, 2015, p. 42-63

______. “Prepare seu coração pras coisas que eu vou contar...”: um ensaio sobre a dinâmica das quadrilhas juninas no Ceará. Dissertação de Mestrado (Políticas Públicas e Sociedade), Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza-Ceará, 2013.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2007.

CASTRO, Janio Roque Barros de. Da casa à praça pública: a espetacularização das festas juninas no espaço urbano. Salvador: EDUFBA, 2012.

CEARÁ. Governo do Estado do Ceará. Secretaria da Cultura. XX Edital Ceará Junino – 2018. Fortaleza/Ceará. 2018.

DURKHEIM, Émile. As formas elementares da vida religiosa: ao sistema totêmico na Austrália. Martins Fontes: São Paulo, 2000.

______. Da divisão do trabalho social. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

ELIAS, Norbert. Sobre o tempo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.

FARIAS, Edson Silva de. Humano demasiado humano: entretenimento, economia simbólica e forma cultural na configuração contemporânea do popular. In: ______.; MIRA, Maria Celeste. (Orgs.) Faces contemporâneas da cultura popular. Jundiaí: Paco Editorial, 2014. (p. 33-74)

______. (Re)tradicionalização ou (re)significação de tradições?. In: TEIXEIRA, João Gabriel L. C.; GARCIA, Marcus Vinícius Cravalho.; GUSMÃO, Rita. (Orgs.). Patrimônio imaterial, performance cultural e (re)tradicionalização. Brasília: ICS-UnB, 2004. P. 146-160.

FARIAS, Edson Silva de.; MIRA, Maria Celeste. (Orgs.) Faces contemporâneas da cultura popular. Jundiaí: Paco Editorial, 2014.

GADELHA, Rachel; BARBALHO, Alexandre. Política e produção cultural no Ceará (1960-2014): a formação de um campo. Estudos de Sociologia, Recife, 2017, Vol. 1 n. 23, p. 53-85.

GALVÃO, Walnice Nogueira. Ao som do samba: uma leitura do carnaval carioca. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2009.

GARCIA, Marcus Vinicius Carvalho. Um espaço para respiração: a cultura popular e os modernos citadinos. In: TEIXEIRA, João Gabriel L. C.; GARCIA, Marcus Vinícius Carvalho.; GUSMÃO, Rita. (Orgs.). Patrimônio imaterial, performance cultural e (re)tradicionalização. Brasília: ICS-UnB, 2004. P. 117-127.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: O jogo como elemento da cultura. Trad. João Paulo Monteiro. São Paulo: Perspectiva, 2005.

LIMA, Mariana Mont’Alverne Barreto. O artista popular e o contrato: lógicas divergentes nas produções musicais. Ciências Sociais Unisinos. n. 52(2), maio/agosto, 2016. p. 253-262. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=93846957013. Acesso em: 12 de novembro de 2018.

LONDRES, Cecília. Patrimônio e performance: uma relação interessante. In: TEIXEIRA, João Gabriel L. C.; GARCIA, Marcus Vinícius Cravalho.; GUSMÃO, Rita. (Orgs.). Patrimônio imaterial, performance cultural e (re)tradicionalização. Brasília: ICS-UnB, 2004. p. 19-30.

LOPES, José Rogério. Festas e religiosidade popular: estudos antropológicos sobre agenciamentos, reflexividades e fluxos identitários. Porto Alegre: CirKula, 2014.

MAIA, Elder. As indústrias da criatividade e a cultura popular sertanejo-nordestina. In: FARIAS, Edson Silva de.; MIRA, Maria Celeste. (Orgs.) Faces contemporâneas da cultura popular. Jundiaí: Paco Editorial, 2014. (p. 97-137)

MICELI, Sergio. Introdução. In: BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2007.

ORTIZ, Renato. Um outro território: ensaios sobre a mundialização. São Paulo: Olho Dagua, 2000.

______. Mundialização e cultura. 2 ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1994.

______. A moderna tradição brasileira: cultura brasileira e indústria cultural. São Paulo: Editora Brasiliense, 1988.

______. A consciência fragmentada: ensaios de cultura popular e religião. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

RAUD-MATTEDI, Cécile. A construção social do mercado em Durkheim e Weber: análise do papel das instituições na sociologia econômica clássica. Revista Brasileira de Ciências Sociais. Vol. 20, nº. 57, fevereiro/2005, p. 127-208.

SERPA, Angelo. Cultura de massa versus cultura popular na cidade do espetáculo e da “retradicionalização”. Rev. Espaço e Cultura, UERJ, RJ, Nº. 19-20, P. 79-96, JAN./DEZ. DE 2007.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 10 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. (p. 73-102).

VELOSO, Mariza. Patrimônio imaterial, memória coletiva e espaço público. In: TEIXEIRA, João Gabriel L. C.; GARCIA, Marcus Vinícius Carvalho.; GUSMÃO, Rita. (Orgs.). Patrimônio imaterial, performance cultural e (re)tradicionalização. Brasília: ICS-UnB, 2004. p. 31-36

Published

2022-05-03

How to Cite

COSTA BARROSO, H. . THE OFFICIALIZATION OF THE FESTIVAL: REGULATION AND STANDARDIZATION OF THE JUNINO FESTIVE FIELD IN CEARÁ. Journal of History Bilros: History(s), Society(ies) and Culture(s), [S. l.], v. 9, n. 19, p. 18–42, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/bilros/article/view/8192. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS