THE REINTERPRETATION OF POPULAR CULTURE IN THE WORK COMPOSER BRANCA RANGEL

Authors

  • Ana Luiza Rios Martins Universidade Estadual do Ceará - UECE

Keywords:

Popular Culture, Tradition, Music

Abstract

This article analyzes the reinterpretation of popular culture in the Branca Rangel composer of the work. Therefore, the trajectory of this pianist was recomposed along with their songs that were forgotten in the sound archives of the city of Fortaleza. Used as sources, these scores show how the composer entered the world of traditional festivals and customs, revealing to a literate public the features of a cearensidade reset after the urbanization process now Fortaleza. The studied period goes from 1892, date of birth, until 1963, the year of his death. The research is interdisciplinary work between the fields of History and Music. Its theoretical basis is centered on Popular Culture readings developed by Renato Ortiz and Geneviéve Bollème.

Author Biography

Ana Luiza Rios Martins, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Possui Graduação em História - UVA (2008), Especialização em História do Brasil - INTA (2009), Mestrado em História e Culturas - UECE (2012) com bolsa da CAPES. Atualmente é doutoranda em História (UFPE). Leciona no curso de graduação em História e Pós Graduação em História do Brasil da UVA - IDECC. Participa do Grupo de Pesquisa DÍCTIS - Laboratório de Estudos e Pesquisa em História e Culturas. Tem experiência na área de História, com ênfase em História Cultural, atuando principalmente nos seguintes temas: Cultura Popular, Tradição e Música.

Published

2021-12-30

How to Cite

MARTINS, A. L. R. . THE REINTERPRETATION OF POPULAR CULTURE IN THE WORK COMPOSER BRANCA RANGEL. Journal of History Bilros: History(s), Society(ies) and Culture(s), [S. l.], v. 1, n. 01, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/bilros/article/view/7525. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS